Zarządzanie rozwojem pracowników 3402-30ZRP
Celem nauczania przedmiotu jest wprowadzenie studentów i studentek w podstawowe zagadnienia z zakresu rozwoju pracowniczego, poznanie etapów procesu rozwoju zawodowego i osobistego pracowników oraz opanowanie i poprawne stosowanie podstawowych metod i technik rozwoju pracowników. Plan zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
Charakterystyka pojęcia rozwoju, rozwój człowieka w ujęciu socjologicznym, koncepcje rozwoju zawodowego i jego etapy;
Rozwój pracownika w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi, kapitał ludzki;
Demograficzne i społeczne, wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania rozwoju zawodowego;
Potencjał i kompetencje jako podstawa polityki rozwoju pracowników;
Modele kompetencyjne, projektowanie stanowisk pracy- zajęcia warsztatowe, budowane modeli kompetencyjnych;
Potencjał i dobór zawodowy, profile wymagań kwalifikacyjnych;
Typologie karier, kwestionariusz jakościowej charakterystyki kariery, pomiar i planowanie karier;
Szkolenie jako instrument rozwoju, identyfikacja potrzeb, planowanie, obliczanie zwrotu z inwestycji szkoleniowej;
„Staff movement” determinanty, czynniki ryzyka, czynniki zapobiegania;
System motywacji do rozwoju;
Ocena rozwojowa, system okresowej oceny pracowników w ujęciu rozwojowym, budowanie kwestionariusza;
Zagadnienia pomiaru zasobów niematerialnych, perspektywa motywacji, wzrostu i uczenia się.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Zna , Potrafi wymienić i omówić teorie rozwoju człowieka w ujęciu społecznym.
Zna podstawowe determinanty rozwoju zawodowego pracownika w miejscu pracy i poza nim.
Zna i opisuje poszczególne etapy i mechanizmy procesu rozwoju zasobów ludzkich w organizacji oraz wyjaśnia zasady i techniki pomiaru wskaźników rozwoju zawodowego.
Potrafi wskazać najistotniejsze cechy i etapy procesu rozwoju zawodowego, dokonuje ich krytycznej oceny i projektuje zmiany.
Potrafi wykorzystać dostępne narzędzia do pomiaru i zmian w kierunkach rozwoju pracownika.
Wyjaśnia wady i zalety stosowania poszczególnych rozwiązań.
Wysoko wartościuje działania organizacji na rzecz rozwoju pracowników, szczególnie w sferze rozwoju zawodowego i osobistego.
Kryteria oceniania
Ocena z egzaminu:
1. wynik z testu - 70 pkt. wg następującej skali:
bardzo dobry - 91% i powyżej
dobry plus - 81-90%
dobry - 71-80%
dostateczny plus - 61-70%
dostateczny - 51-60%
niedostateczny - 50% i mniej
2. pozytywne zaliczenie warsztatu – 30 pkt.
Literatura
K. Januszkiewicz, Rozwój zawodowy pracownika. Szanse i zagrożenia, Uniwersytet Łódzki 2009, str. 66-107,116-131
J. Dziwulski, Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji inteligentnej, (Red.) W. Harasim, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2012, str. 65-79
A. Szczucka, K. Turek, B. Worek, Rozwijanie kompetencji przez dorosłych Polaków-na podstawie badań instytucji i firm szkoleniowych, pracodawców i ludności zrealizowanych w 2013 roku w ramach IV edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego Edukacja a rynek pracy – tom V, PARP 2014
Szałkowski (red.), Rozwój pracowników. Przesłanki, cele, instrumenty, Poltext, Warszawa 2002, str. 23-26
G. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa 2004, str. 7-24
http://www.kompetencjemsp.parp.gov.pl/component/attachments/download/43.html
http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/46-2011/FRFU-46-669.pdf
A. Pocztowski, Zarzadzanie zasobami ludzkimi, strategie-procesy-metody, Wyd. II zmienione, PWE Warszawa 2008, str. 113-120, 140-156, 305-326, 156-177, 49-68, 225-249.
A. Dragan, Szkolenia i rozwój kompetencji pracowników, Dobre Praktyki Fundacji Rozwoju KUL 2011 http://www.lbs.pl/projekt/dobrepraktyki2011/files/artykuly/art_Dragan.pdf
A. Andrzejczak, Projektowanie i realizacja szkoleń, PWE, Warszawa 2010, str. 92-95.
K. Michalik, Typologia Czynników Motywacji, w: Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie Nr 2(13)/2009 T. 2
J.Kopeć, J.Piwowarczyk, Wybrane instrumenty rozwoju personelu, Kraków 2008, str. 69-90
http://www.kompetencjemsp.parp.gov.pl/component/attachments/download/56.html
Z. Ciekanowski, Motywacja a system ocen okresowych pracownika, BiTP Vol. 29 Issue 1, 2013,str. 29-33
M. Tyrańska, J.Walas-Trębacz, PTE Zeszyty Naukowe nr 4, Możliwości wykorzystania strategicznej karty wyników w zarządzaniu zasobami ludzkimi na przykładzie przedsiębiorstwa ciepłowniczego, Kraków 2006,
(Dodatkowa) B.Becker, E., Huselid Mark A., U. Dave, Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: