Psychologia stosowana 3402-30PSS
Celem zajęć jest nabycie przez studentów wiedzy dotyczącej niektórych współczesnych zastosowań psychologii, oraz nabycie umiejętności wiązania teorii psychologicznych z praktyką. Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: dziedziny zastosowań psychologii - psychologiczne specjalizacje zawodowe; psychologia rozwojowa i wychowawcza: rozwój dziecka a modele wychowania; psychologiczne i społeczne skutki stosowania różnych stylów wychowawczych; psychologia zdrowia i jakości życia: rola czynników psychologicznych w procesach chorobotwórczych i ochronie zdrowia; stres i sposoby radzenia sobie ze stresem; psychologiczne i społeczne wyznaczniki dobrostanu. psychologia organizacji i zarządzania: psychologiczne podstawy efektywności organizacji; motywacja pracy i zadowolenie z pracy; kierowane ludźmi: przywództwo i partycypacja; praca w grupie - procesy występujące w zespole. psychologia zachowań ekonomicznych i psychologia reklamy; psychologia a prawo: wiarygodność zeznań świadków; psychologiczne wyznaczniki przestępczości; psychologiczne aspekty patologii społecznej i metody jej przeciwdziałania: uzależnienia od alkoholu i narkotyków oraz modele terapii uzależnień; patologia życia rodzinnego - przemoc domowa; psychologia kliniczna: norma i patologia psychiczna: rodzaje zaburzeń psychicznych; dziedziny zastosowania psychologii klinicznej; główne podejścia teoretyczne do psychoterapii.
Literatura
Bańka, A. (2000). Psychologia organizacji. W: J. Strelau, Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 321-328 Brzezińska, A. (2000). Koncepcje rozwoju człowieka a modele wychowania. W: J. Strelau, Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 239-257 Chmiel, N. (2002). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, r. 13, Motywacja w miejscu pracy, s. 333-358; r. 14, Zespoły: wyzwania pracy w grupie, s. 359-379; r. pt. Czym jest przywództwo?, s. 308-331 Czapiński, J. (2001). Szczęście - złudzenie czy konieczność? W: M. Kofta, Szustrowa T. (red.) Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: WN PWN, s. 266-280 Doliński D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 51-83 Eysenck, H. Eysenck, M. (1998). Podpatrywanie umysłu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, r. 20, Jak nie wychowywać dzieci. s. 221-228 Falkowski, A., Tyszka, T. (2001). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 163-182., 218-220 Gierowski, K.J. (2000). Psychologiczne wyznaczniki przestępczości. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 710-728 Grzesiuk, L. (2000). Psychoterapia. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 767- 788 Mellibruda, J. (2000). Psychologiczna problematyka uzależnień od alkoholu i narkotyków. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. t. 3, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 691-708, s. 751-764 Memon, A., Vrij A., Bull R. (2003). Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP, s. 131-147 Tyszka, T. (2000). Zachowania konsumenckie. W: J. Strelau, Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 363-378 Zimbardo, P. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: PWN, Stres życia, s. 484-503; r. 17. Psychopatologia, s. 625- 661
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: