Mediacje w konfliktach społecznych 3402-30MWKS
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy teoretycznej oraz stworzenie możliwości rozwijania praktycznych umiejętności potrzebnych do prowadzenia mediacji w konfliktach społecznych. W trakcie zajęć uczestnicy będą doskonalić warsztat pracy mediatora w obszarze sporów społecznych (ze szczególnym uwzględnieniem mediacji wielostronnych, międzygrupowych). Przyjrzą się także roli mediacji społecznej we współczesnym świecie i potrzebom jej rozwoju.
Zajęcia mają charakter warsztatowy, z uwzględnieniem symulacji realnych sytuacji spornych, studiów przypadków, ćwiczeń oraz pracy własnej uczestników. W trakcie zajęć uczestnicy analizować będą konflikty społeczne o różnym stopniu złożoności i intensywności oraz poznawać i doskonalić techniki pracy mediatora w konfliktach społecznych, m.in. w zakresie analizy pola sił (analizy interesariuszy), gromadzenia informacji i opracowywania strategii prowadzenia mediacji, zarządzania pracą w dużych grupach, analizy interesów i poszukiwania rozwiązań.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (ćwiczeń) student:
- zna pojęcia demokracji deliberatywnej i demokracji uczestniczącej, partycypacji społecznej i obywatelskiej,
- zna mechanizmy powstawania i przebiegu konfliktów społecznych,
- potrafi zidentyfikować procesy zachodzące w konfliktach społecznych,
- potrafi dokonać diagnozy konfliktu społecznego, w tym zanalizować układ sił i interesów w konflikcie społecznym,
- potrafi zaplanować proces rozwiązywania konfliktu społecznego w sposób adekwatny dobierając metody oraz techniki pomocne na różnych etapach oraz w odniesieniu do różnych typów zagadnień problemowych,
- potrafi współpracować w zespole mediacyjnym.
Kryteria oceniania
- kontrola obecności,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach praktycznych,
- egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Dagmir Długosz, Jan Jakub Wygnański (2005), Obywatele współdecydują. Przewodnik po partycypacji społecznej. Partycypacja obywatelska w Polsce, Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych (wersja elektroniczna) FRAGMENTY: rozdz. II, rozdz. IV-VIII oraz XI.
Participation Works! 21 techniques of community participation for the 21st century, New Economics Foundation & UK Community Participation Network (praca zbiorowa, 2008), Involve.
Coleman P., Konflikt trudno rozwiązywalny, w: Deutsch M., Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
Michałowska E., Syndrom NIMBY jako przykład samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym, Studia Regionalne i Lokalne, nr 1 (31), 2008, str. 60-80.
Kuczyński P., O potrzebie dialogu obywatelskiego wokół elektrowni wiatrowych w Polsce (i potencjale ruchu społecznego), w:
Lewenstein B., Dudkiewicz M. (red.), Lokalny dialog obywatelski. Refleksje i doświadczenia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011, str. 171-184.
Moore Christopher, Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer 2009, str. 395-427, 429-443.
Dzieniszewska-Naroska K., Proces komunikacji między grupami protestu a władzą lokalną na przykładzie referendów szkolnych, w:
Lewenstein B., Dudkiewicz M. (red.), Lokalny dialog obywatelski. Refleksje i doświadczenia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011. 158-170.
Arnstein S., A Ladder of Citizen Participation, Journal of the American Planning Association, vol. 35 nr 4, 1969, ss. 216-224
Susskind Lawrence, McKearnan Sarah, Thomas-Larmer Jennifer (eds.) (1999), The Consensus Buidling Handbook, Sage (fragm)
Magdalena Tabernacka, Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Wolters Kluwer business, Warszawa 2009.
Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R., Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: