Statystyka 3402-21STAZ
Poza umiejętnością dokonywania opisu statystycznego jednej zmiennej, student nabywa umiejętność posługiwania się kilkoma podstawowymi metodami analizy danych dwu zmiennych mierzalnych lub niemierzalnych (odpowiednio dla populacji niezależnych i zależnych)
Podstawowym celem ćwiczeń jest nabycie kompetencji w zakresie dokonywania opisu wyników uzyskanych z badania, czyli przeprowadzenia analizy eksploracyjnej zgromadzonych danych. Program ćwiczeń obejmuje następującą problematykę:
1. Podstawowe pojęcia statystyczne: zmienna losowa, populacja, próba. Pomiar i skale pomiarowe. Klasyfikacja poziomów pomiaru według Stevensa oraz charakterystyka skal pomiarowych (nominalna, porządkowa, przedziałowa i stosunkowa).
2. Charakterystyka rozkładu frekwencji wyników uzyskanych z przebadania n-elementowej próby losowej. Frakcja wyników. Miary tendencji centralnej (modalna, mediana, średnia arytmetyczna). Własności miar centrum. Kwantyle.
3. Miary dyspersji (rozstęp, wariancja i odchylenie standardowe). Pojęcie liczby stopni swobody.
4. Miary kurtozy i asymetrii rozkładu.
5. Transformacja standaryzacji. Podstawowe własności tej transformacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student :
- rozumie czym jest statystyka i jakie są jej zastosowania,
- potrafi określić rodzaj skali (poziom pomiaru) jakie reprezentują dane uzyskane w badaniu,
- potrafi uporządkować i przedstawić zbiór danych surowych w postaci różnego rodzaju szeregów rozdzielczych
- potrafi wykorzystać klasyczne i pozycyjne miary tendencji centralnej, miary rozproszenia i charakterystyki kształtu do opisu zbioru wartości zmiennej,
- potrafi dokonać standaryzacji wyników i wykorzystać je dla porównania wyników pochodzących z różnych populacji,
- potrafi obliczyć współczynnik korelacji według momentu iloczynowego między dwiema zmiennymi ilościowymi oraz współczynnik korelacji Spearmana lub Kendala między dwiema zmiennymi porządkowymi,
- rozumie pojęcia regresji prosto- i krzywoliniowej oraz potrafi obliczyć odpowiednie równania, wraz z umiejętnością interpretacji współczynnika determinacji,
- rozumie ogólne podstawy teoretyczne (Prawo wielkich liczb Bernouliego i CTG), na których opiera się wnioskowanie statystyczne,
- rozumie pojęcia estymacja przedziałowa, poziom istotności, poziom i przedział ufności, błąd wnoskowania I i II rodzaju,
- potrafi formułować i weryfikować hipotezy statystyczne za pomocą wartości krytycznych rozkładu normalnego, rozkładu t-Studenta i rozkładu chi-kwadrat,
- potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny "Excel" i pakiet statystyczny "SPSS", dla przeprowadzenia podstawowych analiz z zakresu opisu i wnioskowania statystycznego.
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny
Ćwiczenia - praca zaliczeniowa
Literatura
G.Wieczorkowska, J.Wierzbiński, "Statystyka od teorii do praktyki", Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2013;
P.Francuz, R.Mackiewicz, "Liczby nie wiedzą skąd pochodzą", Wyd. KUL, Lublin 2007;
G.Lissowski, J.Haman, M.Jasiński, "Podstawy statystyki dla socjologów", Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2008;
- M.Kłosiński, "Materiały pomocnicze do wykładu ze statystyki dla studentów studiów niestacjonarnych", ISNS Warszawa [druk powielony]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: