Wychowanie i edukacja seksualna 3402-20WESZ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością form i treści wychowania i edukacji seksualnej w Polsce i na świecie. Zajęcia koncentrują się wokół konceptualno-teoretycznych kontekstów omawianej problematyki popartych analizą metodyczną. wybranych propozycji programowych edukacji seksualnej w warstwie instytucjonalnej
Program przedmiotu obejmuje zagadnienia dotyczące prywatnej i publicznej sfery seksualności człowieka w aspekcie kontroli społeczno - etycznej. Współczesne i historyczne tendencje w wychowaniu i edukacji seksualnej dzieci oraz młodzieży w Polsce i na świecie przedstawione są w kontekście takich zagadnień jak m.in: etapy dojrzałości psychoseksualnej w cyklu życiowym, zdrowie i potrzeby seksualne w aspekcie praw człowieka, stereotypowy charakter socjalizacji płciowej, obszary i strefy dystansu interpersonalnego, kultura językowa dotycząca życia erotycznego i seksualizmu człowieka, granice i bariery ludzkiej seksualności w kontekście różnych systemów wartości. Dylematy wychowania seksualnego we współczesnej rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem teorii i praktyki wychowania seksualnego małego dziecka, w warstwie badawczej uzupełniają raporty na temat postaw rodziców, jak również dzieci i młodzieży wobec problemów seksualności oraz edukacji i wychowania seksualnego w perspektywie wybranych agend socjalizacyjnych (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza, media Kościół). Uwzględniona zostanie również historia realizacji zajęć z zakresu "wychowania seksualnego" w świetle szkolnych programów dydaktycznych.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Z. Lew-Starowicz K. Szczerba, Nowoczesne wychowanie seksualne. Podręcznik dla młodzieży szkolnej, Polska Oficyna Wydawnicza "BGW", Warszawa 1995
Krzywicka D., (1994). Metodyka wychowania seksualnego (Poradnik dla nauczycieli), Oficyna Wydawnicza "Forward", Kraków
Kozakiewicz M. i Lew-Starowicz Z.,(red.), (1987). Przysposobienie do życia w rodzinie. Wychowanie, PZWL, Warszawa
Staszewicz M., (2003). Rozrachunek z edukacją seksualną - młodzież i dorośli wobec wspólnej porażki (w:) J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.) Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej Acta Universitatis Masuriensis, Olecko, s.159-170
Malik T., (2005). Edukacja seksualna uczniów z głębszą niepełnosprawnością intelektualną s.257-267 (w:) B. Cytowska i B. Winczura, Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków
Bieńko M., (2004). Seksualność dziecka w aspekcie psychospołecznym (w:) M. Sajkowska (red.), Wykorzystywanie seksualne dzieci. Teoria, badania, praktyka, Fundacja "Dzieci Niczyje", Warszawa
Chomczyńska-Miliszkiewicz M., (2002). Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
Pauluk D., (2005). Modele ról kobiety w podręcznikach do wychowania seksualnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Beisert M., (1991). Seks twojego dziecka, Zakład Wydawniczy K.Domke, Poznań Obuchowska I., Jaczewski A., (1992). Rozwój erotyczny, PZWL, Warszawa
Augustyn J., (1998). Integracja seksualna. Przewodnik w poznawaniu i kształtowaniu własnej seksualności, Wyd. WAM, Wrocław
Karta Praw Seksualnych i Reprodukcyjnych Międzynarodowej Federacji Planowanego
Rodzicielstwa, Wizja 2000, IPPF, Towarzystwo Rozwoju Rodziny, Warszawa
Długołęcka-Lach A., Tworkiewicz-Bieniaś G., (1998). Jak rozmawiać o życiu seksualnym człowieka? Propozycje metodyczne, UNFPA, Warszawa
Weeks J., (1997). Sexuality, Routledge, London and New York
Brzęczek E., (1993). Wychowanie seksualne ważnym elementem przygotowania do życia w rodzinie współczesnej, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Społecznych U G, Pedagogika. Historia Wychowania nr 2
Malewska H., (1963). Poglądy rodziców na wychowanie seksualne dzieci, "Problemy Rodziny", nr 6
Brzęczek E., (2000). Przygotowanie do życia w rodzinie. Stan i potrzeby, Wyd. U G, Gdańsk
Kozakiewicz M., (1985). Młodzież wobec seksu, małżeństwa i rodziny. Perspektywa europejska, IWZZ, Warszawa
Haffner D.W., (2002). Jak rozmawiać z dziećmi o sprawach intymnych, Grupa Wyd. Bertelsmann Media, Diogenes, Warszawa
McDowell J., (2000). Mity edukacji seksualnej, Oficyna Wydawnicza "Vocatio", Warszawa
Gornick L., Wheelis M., (1999). Genetyka w obrazkach, Prószyński i S-ka, Warszawa
Harris R.H., (1995). To zupełnie normalne, czyli seks bez tajemnic, Oficyna PANDA, Warszawa
Izdebski Z., (1997). Zachowania prozdrowotne i seksualne w aspekcie HIV/AIDS w Polsce, MZiOS, UNDP, Warszawa
Wróblewska W., (1998). Nastoletni Polacy wobec seksualności, Szkoła Główna Handlowa, Instytut Statystyki i Demografii, Warszawa
Szymańczak J., (2002). Wychowanie seksualne w polskich szkołach, Wydział Analiz Ekonomicznych i Społecznych, Kancelaria Sejmu, Biuro Studiów i Ekspertyz, Warszawa
O. Hardy Schilgen T.J., (1931). On i ty. Dorastające dziewczę w stosunku do młodzieży płci męskiej, z oryginału niemieckiego przełożyła K.S.Z., Wydawnictwo ks. Jezuitów, Kraków
Chomczyńska-Rubacha M., (2006). Role płciowe. Kultura i edukacja, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź
Chomczyńska-Rubacha M., (2006). Role płciowe. Socjalizacja i rozwój, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź
Pankowska D., (2005). Wychowanie a role płciowe, Wydawnictwo GWP, Gdańsk
Grzelak J.Ł., Sochocki M.J., (2001). Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, Pracownia Profilaktyki Problemowej, MEN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: