Antropologia fizyczna - wybrane problemy 3402-20WAFZ
Celem zajęć jest przekazanie studentom nauk społecznych minimum wiedzy o człowieku jako gatunku i istocie biologicznej. Zagadnienia: Środowisko człowieka, powstanie wszechświata, układu słonecznego, historia życia na ziemi, systematyki form żywych, teoria ewolucji - mechanizmy ewolucji; Czynniki rozwoju człowieka, etapowość rozwoju, momenty krytyczne rozwoju, rodzaje i granice biologicznych zmian przystosowawczych człowieka (dziedziczność, zmienność osobowa); Komponenty biologiczna i społeczna w relacjach człowieka i środowiska; Zagrożenia cywilizacyjne i przemysłowe w relacjach człowieka i środowiska, typy zagrożeń; Środowisko społeczne a zdrowie, choroby społeczne i cywilizacyjne, ujęcie historyczne; Antropogeneza; zmienność i dobór naturalny jako czynniki hominizacji w procesie ewolucji człowieka; Rasogeneza - różnorodność gatunkowa człowieka; Genetyczna istota dziedziczenia cech fizycznych i psychicznych, zagadnienia bioetyki; Biologiczne i społeczne uwarunkowanie płci; Budowa i funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego człowieka.
Metody i formy oceny pracy studenta: Egzamin ustny lub pisemny obejmujący materiał z wykładów oraz wybrane lektury.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Literatura
Edward T. Hall, Poza kulturą, Warszawa 2001, r. 13: Kulturowe i biologiczne podstawy wychowania, ss. 187 - 210; Anthony Aveni, Rozmowy z planetami, Zysk i s-ka 2000, rozdział 3; lektura dodatkowa: M. Eliade, Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy, PWN 1984, ss. 260 - 287; Anthony Aveni, Rozmowy z planetami, Zysk i s-ka 2000, rozdział 6 i 7; lektura dodatkowa: wybrane relacje prasowe i medialne dotyczące ważnych "eventów" kosmicznych - pierwszy człowiek w kosmosie, pierwszy człowiek na Księżycu, ostatnie sprawozdania z kosmicznych przedsięwzięć; Stephen Jay Gould, Niewczesny pogrzeb Darwina, Warszawa 1997, część II i III; S. Blackmore, Maszyna Memowa, Warszawa, Poznań 2002, ss. 23 - 112 i 329 -365; P.Coveney, R. Highfield, Granice Złożoności, Warszawa 1997, r.: Życie możliwe, ss. 298 - 347; M. Marody, A. Giza-Poleszczuk, Przemiany więzi społecznych, Warszawa 2004, r.: 3.2 "Uspołecznienie w perspektywie antropo- i socjogenezy", ss. 64 - 80; lektura dodatkowa: artykuły prasowe nt. odkryć, koncepcji i kontrowersji w dziedzinie pochodzenia człowieka; E. Morin, Zagubiony paradygmat - natura ludzka, PWN 1977, ss. 94 - 159; Z. Melosik, Kryzys męskości w kulturze współczesnej, r.: Męskość, medykalizacja i Prozac, ss. 48 - 74; S. Pinker, Jak działa umysł, Warszawa 2002, r.: Rodzina (ss. 460 - 562); r.: Sens życia (ss. 563 - 609); W.P. Aleksiejew, Geografia ras ludzkich, r. I, PWN 1979; M. Ryszkiewicz, Przepis na człowieka, CIS 1996, ss. 15-31.b; J. Aitchisson, "Ziarna mowy, PIW 2002, część I; Ch. Stringer, R. Mckie, Afrykański Exodus, s. 148-187, W-wa 1999; J. Strzałko, M. Henneberg, J. Piontek, Populacje ludzkie jako systemy biologiczne, s. 370-412; T. Bielicki, Społeczeństwo bezklasowe w oczach antropologa: utopia czy stan osiągalny?, Kultura Fizyczna nr 11-12.2000, i inne źródła.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: