Interwencja kryzysowa w pracy socjalnej 3402-20IKPS
Celem przedmiotu jest przekazanie ogólnej wiedzy dotyczącej teorii kryzysu oraz interwencji kryzysowej oraz poznanie podstawowych wiadomości odnoszących się do istoty, właściwości i przejawów kryzysu . W trakcie realizacji przedmiotu poruszane także zagadnienia dotyczące założeń i cech interwencji kryzysowej oraz wskazanie na jej specyfikę w obszarze pracy socjalnej. Realizacja przedmiotu ma również na celu rozwiniecie umiejętności studentów niezbędnych na poszczególnych etapach interwencji kryzysowej, umiejętność wyboru najbardziej optymalnego modelu interwencji kryzysowej oraz zapoznanie ich z najczęstszymi formami i obszarami kryzysów w pracy socjalnej – pracy z osobami doświadczającymi przemocy, straty i żałoby, zachowań suicydalnych.
Efekty kształcenia
Student
w sferze wiedzy:
- charakteryzuje specyfikę, przedmiot i terminologię interwencji kryzysowej
- dysponuje wiedzą o typach kryzysu i konsekwencjach doświadczania ich przez człowieka
- objaśnia zagadnienia związane z rozumieniem istoty interwencji kryzysowej w pracy socjalnej
- wskazuje zasady konstruowania planu pomocy, podejmowania skutecznej interwencji w systemach rodzinnych
w sferze w sferze umiejętności:
- implementuje wiedzę teoretyczną do pracy z jednostką lub rodziną doświadczającą kryzysu
- diagnozuje sytuacje kryzysową
- dobiera odpowiednie strategie pomagania do specyficznych problemów
- proponuje procedury interwencyjne
- projektuje proces interwencji kryzysowej
- rozstrzyga dylematy etyczne pojawiające się w planowanych i podejmowanych działaniach
w sferze kompetencji społecznych:
- wykazuje dbałość o standardy profesjonalizmu i etyki podczas prowadzenia interwencji kryzysowej
- posiada otwartość na nową wiedzę
- wykazuje chęci do podnoszenia swoich umiejętności zawodowych w obszarze interwencji kryzysowej
- jest zdolny do nawiązywania relacji pomocowych
Kryteria oceniania
Ocenie podlega:
• obecność na zajęciach;
• aktywne uczestniczenie w zajęciach;
• przygotowanie i przeprowadzenie fragmentu zajęć metodą warsztatową
• napisanie eseju
• końcowe kolokwium zaliczające
Metody oceniania:
1. ocena przygotowania i poprowadzenia zajęć metodą warsztatową
2. esej
3. kolokwium zaliczające – pisemne na podstawie podanej literatury – czas pisania 60 minut
Literatura
1. Badura-Madej W. : Kryzysy i interwencja kryzysowa w terapii dzieci i młodzieży // W: Psychiatria dzieci i młodzieży / pod red. Ireny Namysłowskiej. - Warszawa : Wydaw. Lekarskie PZWL , 2004. - S. 474-489
2. Badura-Madej W, Dobrzańska-Mesterhazy A. : Przemoc w rodzinie : interwencja kryzysowa i psychoterapia. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2000
3. Greenstone J.L., Leviton S.C. Interwencja kryzysowa, GWP, Gdańsk 2004
4. James, R.K., Gilliland, Strategie interwencji kryzysowej, PARPA, Warszawa 2006,
5. Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Nowe ujęcia i możliwości / red. Dorota Kubacka-Jasiecka, Krzysztof Budyń. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2004. - S. 146-175
6. Lipczyński A. : Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. - Warszawa : Difin, 2007
7. Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Interart, Warszawa 1996
8. Brammer L.M., Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności, Studium pomocy psychologicznej, Fundacja IPN, 1984
9. Sutton. C. Psychologia dla pracowników socjalnych, GWP, 2004
10. Ackerman R., J.,Pickering S., E., Zanim będzie za późno. Przemoc i kontrola w rodzinie, Warszawa 2004.
11. Badura-Madej W., Dobrzyńska –Masterhazy, Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
12. Herman J., L., Przemoc, uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 2007.
13. Kubacka-Jasiecka D., Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: