Antropologia intymności 3402-20ANIN
Jest to rozbudowana i szczegółowa analiza różnych aspektów intymności w kulturze współczesnej Zachodu. Zajęcia są poświęcone społecznym przemianom intymności oraz sposobom jej konstruowania w określonych obszarach życia, w których pełni ona znaczącą rolę. Zwraca się także uwagę na procesy przesuwania się granicy między sferą prywatną a publiczną i między zachowaniem obyczajnym i nieobyczajnym, które nakazują nam dynamiczne zmiany w definiowaniu i interpretacji zakresu sfery intymnej zarówno własnej, jak i innych. W toku zajęć przyglądamy się zarówno wewnętrznym sposobom konstruowania intymności – psychicznym, również w warunkach teoretycznie niesprzyjających bądź podważających jej stereotypowe rozumienie, jak i w wymiarze przestrzennym czy relacyjnym. Budowana jest szeroka definicja intymności: zarówno w kontekście prywatnym, jak i publicznym, cielesna i duchowa czy psychiczna, jako element znaczący i zmieniający się w każdym okresie ludzkiego życia, w jej wymiarach emocjonalnym, rodzinnym czy seksualnym, ale też rynkowym, obyczajowym i zdrowotnym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zrealizowaniu zajęć student wie jak zmieniało się podejście do wybranych aspektów ludzkiej intymności w kulturze Zachodu i rozumie mechanizmy konstruowania intymności przez jednostki w różnych sytuacjach z uwzględnieniem oddziaływania określonych kontekstów kulturowych. W oparciu o poznanie podstawowych kategorii analitycznych do odkodowania kulturowych konstrukcji intymności, potrafi zastosować tę wiedzę do różnorodnych aspektów ludzkiej intymności, również tych, które nie były omawiane podczas zajęć. W oparciu o pozyskaną wiedzę i umiejętności analityczne, student potrafi dokonać syntezy różnorodnych aspektów ludzkiej intymności, włączając w to ocenę adekwatności oraz funkcjonalności mechanizmów i instytucji powiązanych z tą sferą życia.
Kryteria oceniania
Każdy student jest zobowiązany w toku kursu przedstawić referat. Dodatkowo uwzględniana jest kontrola obecności oraz aktywności na zajęciach. Zaliczenie całości przedmiotu odbywa się przez egzamin z lektur obowiązkowych.
Literatura
1. V. Zelizer, Economic Lives. How Culture Shapes the Economy, Princeton University Press, Princeton & Oxford 2011, r. „Do Marlets Poison Intimacy?” i „The Purchase of Intimacy”, ss. 165-212 oraz r. „Kids and Commerce”, „Intimacy in Economic Organizations”, „Caring Everywhere” i „Risky Exchanges” ss. 213-301
2. M. Foucault, Historia seksualności, PWN, Warszawa 2010, r. „Hipoteza represji”, ss. 22-51
3. N. Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1980, r. „Ewolucja postawy wobec stosunków seksualnych”, ss. 242-273 oraz r. „O zachowaniu się przy stole”, ss. 111-175
4. A. Giddens, Przemiany intymności, Wydawnictow Naukowe, Warszawa 2007, r. „Seksualność, represja, cywilizacja” i „Intymność jako demokracja”, ss. 190-239
5. A.L. Stinchcombe i L.B. Nielsen, Consent to Sex: The Liberal Paradigm Reformulated, „The Journal of Political Philosophy”, 2009, 17 (1), ss. 66-89
6. B. Malinowski, Prawo, zwyczaj, zbrodnia w społeczności dzikich, De Agostini: Altaya, Warszawa 2001, r. „Pierwotna zbrodnia i kara”, ss. 55-65
7. A. Adut, On Scandal. Moral Disturbances in Society, Politics, and Art, Cambridge University Press, Cambridge, 2008, r. „The Fall of Oscar Wilde” i „Sex and the American Public Sphere”, ss. 38-72, r., ss. 175-223
8. D. de Rougemont, Miłość w świecie kultury Zachodu, PAX, Warszawa 1999, r. „Mit przeciw małżeństwu”, ss. 207-222
9. N. Luhmann, Semantyka miłości. O kodowaniu intymności, Warszawa 2003, r. „Miłość jako symbolicznie uogólnione medium komunikacji”, „Ewolucja semantyki miłości”, ss. 19-52
10. J. Kurczewski, Konstytucjonalizacja życia rodzinnego w III Rzeczypospolitej [w:] J. Hrynkiewicz (red.), Prace Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych, 1, ISNS UW, Warszawa 1997, ss. 67-83
11. M. Bieńko, Przyjaźń małżeńska, Żak, Warszawa, 2001, r. „Społeczny wymiar przyjaźni we współczesnych związkach małzeńskich”, ss. 48-74
12. A. Brillat-Savarin, Fizjologia smaku, Warszawa 1977, r. „O smakoszostwie” i „O rozkoszach stołu”, ss. 98-107, 132-148
13. K. Kuryś, Urodzenie pierwszego dziecka jako wydarzenie krytyczne w życiu kobiet i mężczyzn, Kraków 2012, r. „Kobiety i mężczyźni wobec przyjścia na świat ich pierwszego dziecka,” ss. 87-105
14. P. Aries, Śmierć odwrócona [w:] S. Cichowicz, J.M. Godzimirski (red.), Antropologia śmierci. Myśl francuska, Warszawa 1993, ss. 227-283
15. N. Elias, The Loneliness of the Dying, Blackwell, Oxford 1985 (fragmenty)
16. A. Herman, Eksces społecznej nagości [w:] J. Kurczewski (red.), Praktyki cielesne, Trio, Warszawa 2006, ss. 113-151, 162-168
17. Martin S. Weiberg, Sexual Modesty, Social Meanings and the Nudist Camp [w:] M. Truzzi (Red.), Sociology and Everyday Life, Prentice-Hall, Englewood Cills, 1968, ss. 212-220
18. S. Newmahr (red.), Playing on the edge: sadomasochism, risk and intimacy, Indiana University Press, Indianapolis 2011, r. K. Sisson, The Cultural Formation of S/M: History and Analysis, ss. 10-34, Ch. Moser, P.J. Kleinplatz, Themes of S/M Expression, ss. 35-54, D. Langdridge, Speaking the Unspeakable: S/M and the Eroticisation of Pain, ss. 85-97
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: