Statystyka 3402-11STAT
1. Wyobraźnia statystyczna
Efekty:
Słuchacz/ka…
zna zakres zajęć i zasady zaliczenia
rozumie związki analizy statystycznej z paradygmatami socjologii oraz szerszymi modelami epistemologicznymi
zna i potrafi zastosować podstawowy zapis statystyczny
rozpoznaje najważniejsze programy statystyczne i ich zastosowania
Literatura
W.Ostasiewicz Myślenie statystyczne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012
G. Ferguson, Y. Takane Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2007, rozdz. 3
2. Analiza opisowa
Efekty
Słuchacz/ka…
Potrafi konstruować, interpretować i przekształcać rozkłady częstości
Rozróżnia i interpretuje charakterystyki rozkładów
Wie jak stosować wizualizacje: wykresy słupkowe, histogramy, kołowe, blokowe i łodyga/liść
Rozróżnia poziomy pomiaru
Potrafi posługiwać się miarami tendencji centralnej, zmienności, skośności i kurtozy
Rozróżnia analizę od wnioskowania
Literatura
M. Nawojczyk Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków2004 rozdziały 2, 3,4
G. Ferguson, Y. Takane Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2007, rozdz. 2, 4, 5
J. Górniak, J. Wachnicki Pierwsze kroki w analizie danych. SPSS for Winows rozdz. 9, 10
3. Testowanie hipotez
Efekty:
Słuchacz/ka…
Rozumie , na czym polega określanie prawdopodobieństwa w testowaniu hipotez
Zna najważniejsze parametryczne i nieparametryczne testy istotności statystycznej
Rozumie pojęcia hipotezy zerowej, błędu typu alfa i beta
Potrafi obliczyć i zinterpretować test chi kwadrat , test chi dla tablic czteropolowych z poprawką na ciągłość Yatesa
Potrafi zinterpretować test jednorodności wariancji (test Levena)
Potrafi obliczyć i zinterpretować test t Studenta
Rozumie proces obliczania i sposób interpretacji jednoczynnikowej ANOVA
Literatura
K. Szaniawski Indukcja statystyczna w badaniach socjologicznych (w:) K. Szaniawski (red.) Metody statystyczne w socjologii, Warszawa 1968
G. Ferguson, Y. Takane Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2007, rozdz. 11, 12, 13
A. Malarska Statystyczna analiza danych spomagana programem SPSS, rozdz. 4 "Analiza wariancji"
J. Górniak, J. Wachnicki Pierwsze kroki w analizie danych. SPSS for Winows rozdz. 11 (11.4)
4. Związki pomiędzy zmiennymi
Efekty:
Słuchacz/ka…
Ugruntowuje umiejętność interpretacji tabel kontyngencji
Potrafi dobrać współczynniki do mierzenia siły związku dla różnych poziomów pomiaru
Potrafi skonstruować i zinterpretować macierz korelacji
Literatura
J. Górniak, J. Wachnicki Pierwsze kroki w analizie danych. SPSS for Winows rozdz. 11, 12
G.Lissowski, J.Haman, M. Jasinski Podstawy statystyki dla socjologów, t.2, Wyd. Scholar, Warszawa2011, rozdz. 8, 9, 10, 11, 12, 13
5.Analiza regresji
Efekty:
Uczestnik rozumie założenia i procedury regresji logistycznej
Literatura
A. Field Discovering Statistics Using SPSS (and sex and drugs and rock'n'roll) SAGE, 2004, rozdz. 8
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W06 Zna metody i techniki, w tym pozyskiwania danych właściwe dla socjologii i nauk pokrewnych, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy zachodzące w nich i między nimi
K_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, prawne, kulturowe, ekonomiczne, polityczne w kontekście problematyki socjologicznej
KU_03 potrafi trafnie analizować i badać przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, ekonomicznych, politycznych i prawnych)
K_U04 potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowych, ekonomicznych, politycznych i prawnych) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi z zakresu nauk społecznych
K_U08 posiada umiejętność rozumienia i analizowania procesów i zjawisk społecznych
K_U09 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych z zakresu nauk społecznych z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i innych źródeł
K_K02 potrafi tworzyć zespoły zadaniowe i aktywnie w nich uczestniczyć
K_K03 potrafi wskazań i zdefiniować najważniejsze działania służące realizacji określonych zadań
K_K04 potrafi profesjonalnie podchodzić do zadań związanych z zawodem socjologa
K_K07 potrafi i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Kryteria oceniania
WYKŁAD
Egzamin w formie testowo-opisowej. Odbędą się dwa kolokwia śródsemestralne (obydwa dają po 25% oceny końcowej) i jedno podsumowujące w sesji letniej (50%).
Przy poszczególnych tematach znajdą Państwo przykładowe zadania
Konkurs imienia kota Gosseta
Gorąco zachęcam Państwa do przygotowania swoich zadań. To doskonała metoda dla zrozumienia i utrwalenia zagadnień omawianych na zajęciach. W zależności od liczby i jakości zadań można uzyskać do 5 punktów. Państwa zadania będą cieszyły przyszłorocznych uczestników tego kursu. Każdy z Państwa może przesłać dowolną liczbę zadań. Zadania muszą dotyczyć zagadnień omawianych na wykładach, odnosić się do kota Williama Gosseta i zawierać rozwiązanie.
Termin przesyłania propozycji zostanie ogłoszony na wykładzie
Konkursy ad hoc
W trakcie zajęć będą ogłaszane konkursy dotyczące poszczególnych tematów, z tygodniowym czasem realizacji. Można za nie uzyskać w sumie 5 punktów.
ĆWICZENIA
Ocena z ćwiczeń jest oparta na raporcie z projektu analitycznego i frekwencji. Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem podejścia do egzaminu.
FREKWENCJA: dwie nieusprawiedliwione nieobecności nie powodują konsekwencji, trzecia i czwarta oznaczają obniżenie oceny z ćwiczeń po pół stopnia, piąta nieobecność powoduje niezaliczenie ćwiczeń w pierwszym terminie.
PROJEKT ANALITYCZNY
W trakcie całego semestru będą Państwo pracować indywidualnie nad swoim projektem, budując analizę wraz z poznawaniem kolejnych narzędzi statystycznych. Innymi słowy cząstki Państwa prac zaliczeniowych będą powstawały praktycznie od pierwszych tygodni zajęć. Celem jest utrwalenie praktycznych umiejętności analizy i podniesienie kwalifikacji z pisania akademickiego. Dane będą pochodzić z ogólnodostępnych baz z badań prowadzonych na reprezentatywnych próbach. Na podstawie przeprowadzonych analiz przygotują Państwo (nieco uproszczony) artykuł naukowy, zawierający następujące części:
1. Wprowadzenie
Ta część ma opierać się na informacjach uzyskanych na wykładzie „Systemy, struktury i procesy społeczne w różnych perspektywach socjologicznych” dr hab. Magdaleny Łukasiuk. Państwa zadaniem jest zdefiniowanie problemu badawczego, opisanie kategorii teoretycznych, którymi chcecie się przyjrzeć i postawienie pytań badawczych/hipotez. Długość: ok 1 strona
2. Metodologia
W typowej pracy naukowej ta część powinna być poświęcona doborowi próby, strategii i narzędzi badawczych oraz realizacji badania. Jako że pracujemy na gotowych bazach, ograniczymy się do opisu wykorzystanych zmiennych (maksymalnie 3-5 zmiennych „problemowych” i podobna liczba zmiennych „metryczkowych”). Państwa zadaniem będzie nie tylko wymienienie zmiennych, ale też pokazanie jakich kategorii teoretycznych są one wskaźnikami. Długość: ok. 0,5 strony
3. Analiza
Główna część pracy. Państwa analiza powinna być uporządkowana pytaniami badawczymi/hipotezami. Ponieważ jest to ćwiczenie i kolejno wprowadzamy coraz bardziej zaawansowane narzędzia analityczne, dopuszczalna (a nawet sensowna) jest próba odpowiedzi na jedno pytanie za pomocą kilku technik analitycznych. Powinny się tu znaleźć (w rozsądnej ilości) wykresy i tabele „pracujące” w tekście. Długość: 10-12 stron
4. Podsumowanie i wnioski
Krótkie podsumowanie pytań badawczych/hipotez z lotu ptaka. Czego udało się Państwu dowieść? A czego nie? Długość: 0,5 strony
5. Aneks
Tabelki ze statystykami, podsumowaniami testów itd. służące do sprawdzenia poprawności Państwa wnioskowania. Proszę zadbać, żeby kolejność tabel odpowiadała kolejności analiz w głównej części raportu. Szczegółowe wymagania:
- analizy opisowe: tabele lub wykresy w głównej części tekstu
- testy nieparametryczne (chi, U, H): tabela ze statystykami testu, tabela krzyżowa o ile nie zamieszczona w głównej części
- test t: statystyki opisowe z eksploracji, tabela ze statystykami testu i wielkościami efektu,
- ANOVA/Welch: statystyki opisowe z eksploracji, test Levena, tabela ze statystykami testu, wielkość efektu, testy posthoc
- korelacje: macierz korelacji o ile nie została zamieszczona w głównej części tekstu
- analiza regresji logistycznej: tabele z kodowaniem zmiennych, tabele klasyfikacji, test zbiorowy współczynników modelu, test Hosmera i Lemeshowa, tabela z podsumowaniem modelu (R2 N). Tabela ze współczynnikami modelu (po wyedytowaniu etykiet) powinna znaleźć się w głównej części opracowania.
Termin przesłania raportu: siedem dni kalendarzowych przed terminem egzaminu.
KRYTERIA OCENY
20 pkt poprawność językowa i edycyjna
10 pkt wykorzystanie ramy teoretycznej
5 pkt opis metodologii
10 pkt analiza opisowa
5 pkt testy nieparametryczne
10 pkt testy parametryczne
15 pkt ANOVA
5 pkt korelacje
20 pkt regresja logistyczna
PROGI OCEN
90-100 pkt BDB
85-89,9 pkt DB+
75-84,9 pkt DB
70-74,9 pkt DST+
60-69,9 pkt DST
poniżej 60 pkt NDST
Do ubiegania się o certyfikat SPSS należy zdobyć minimum 75 punktów.
Praktyki zawodowe
W ramach zajęć nie są prowadzone praktyki, niemniej uzyskanie z egzaminu i raportu co najmniej 4 uprawnia do uzyskania certyfikatu SPSS technology junior expert, maksymalnie troje uczestników o najlepszych wynikach będzie miała możliwość podjęcia próby zdobycia certyfikatu SPSS technology expert. Warunki akredytacji SPSS zostaną opisane na początku semestru
Literatura
1. W.Ostasiewicz Myślenie statystyczne, WoltersKluwer Polska, Warszawa 2012
2. G. Ferguson, Y. Takane Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2007
3. Lissowski G., Z zagadnień doboru próby (w:) K. Szaniawski (red.) Metody statystyczne w socjologii, Warszawa 1968
4. M. Szreder Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004
5. M. Nawojczyk Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska, Kraków2004
6. J. Górniak, J. Wachnicki Pierwsze kroki w analizie danych. SPSS for Windows
7. K. Szaniawski Indukcja statystyczna w badaniach socjologicznych (w:) K. Szaniawski (red.) Metody statystyczne w socjologii, Warszawa 1968
8. G.Lissowski, J.Haman, M. Jasinski Podstawy statystyki dla socjologów, t.2, Wyd. Scholar, Warszawa2011
9. Malarska Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS Kraków 2005
10. M. Jakubowski, A. Pokropek Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2009
11. G.Kuder, M. Richardson Teoria estymacji rzetelności testu w: J. Brzeziński (red.) Trafność i rzetelności testów psychologicznych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
12. L. Cronbach Współczynnik Alfa a struktura wewnętrzna testów w: J. Brzeziński (red.) Trafność i rzetelności testów psychologicznych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: