Metody i techniki badań społecznych 3402-11MTBL
Przedmiot prezentuje szeroki wachlarz pozaankietowych metod i technik stosowanych w szeroko rozumianych naukach społecznych. Oprócz ogólnych zagadnień związanych z podstawowymi regułami badań naukowych, takich jak etapy procesu badawczego, rodzaje, poziomy i metody pomiaru zmiennych, (m.in. różne rodzaje skal szacunkowych), przedstawiona zostanie metoda eksperymentalna (w tym zero-jedynkowe i czynnikowe plany eksperymentalne), procedura Ex post facto, metoda korelacyjno-regresyjna, monograficzna, obserwacja oraz podstawowe zagadnienia związane z tzw. metodą reprezentacyjną, w tym zwłaszcza sposoby doboru próby do badań, dla których typowymi technikami są - wywiad i ankieta, praktycznie poznawane na ćwiczeniach.
Celem zajęć jest opanowanie umiejętności i kompetencji dotyczących przygotowania i realizacji podstawowych procedur badań sondażowych i badań jakościowych oraz rozumienia ograniczeń interpretacyjnych danych uzyskiwanych w tych badaniach. Program zajęć. Badania reprezentacyjne; struktura procesu badawczego, konceptualizacja, operacjonalizacja i pomiar. Pytania badawcze, hipotezy. Wskaźniki. Zbieranie, przetwarzanie i analiza danych. Kwestionariusz ankiety i jego struktura. Badania pilotażowe i ich funkcje. Badania panelowe. Socjometria. Badania terenowe. Specyfika badań jakościowych. Formułowanie pytań badawczych. Metoda biograficzna i jej odmiany. Metoda teorii ugruntowanej. Techniki badań jakościowych - typy wywiadów: swobodny, pogłębiony, narracyjny, zogniskowany, grupowy. Techniki analizy danych jakościowych. Analiza pól semantycznych. Analiza dokumentów urzędowych.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 1997, rozdz. 2; Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1996; rozdz. 7, 8, 9, 14; Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1980, cz. II rozdz. 4, 8; Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001; rozdz. 12, str 299 - 319; Kłosiński M., Materiały pomocnicze do wykładu z Metod i technik badań społecznych, [skrypt powielony], Warszawa 2007; Lozański T., Co to jest nauka?, w: J.Goćkowski, J.S.Maruszewski (red.), Nauka. Tożsamość, tradycja, Kraków 1995, str. 1 - 22; Mayntz R., Holm K., Hübner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985, rozdz. 2, 4, 8, 9; Sułek A., Eksperyment w badaniach społecznych, PWN, Warszawa 1979, str. 61 - 188
Wybrane fragmenty następujących prac: Babbie E., (2004): Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa; Domański H.,Lutyńska K., Rostocki A.,W., (red.) Spojrzenie na metodę, IFiS PAN, Warszawa; Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001): Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Warszawa; Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań Konecki K. ( 2000): Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa; Lutyńska K. K. (1984): Wywiad kwestionariuszowy, Ossolineum,; Lutyński J., (1994): Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, ŁTN, Łódź; Mayntz R., Holm K., Hubner H.(1985) Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa; Nowak S., (1985): Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa; Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (2005): Fieldwork jest sztuką, IFiS PAN, Warszawa; Sułek A. ( 2001): Sondaż polski, IFiS PAN, Warszawa; Sułek A. ( 2002): Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: