Metody badań społecznych 3402-11MBS
SEMESTR ZIMOWY
Prowadzący: prof. Barbara Fatyga
1)SOCJOLOGIA I ANTROPOLOGIA JAKO NAUKI EMPIRYCZNE
Dedukcja i indukcja, rola teorii w badaniach
charakterystyki paradygmatyczne nurtów socjologii empirycznej; różne tradycje badań jakościowych
CEL: zrozumienie specyfiki podejścia, rozpętanie wyobraźni i wiedzy
Charakterystyka metod jakościowych i ilościowych oraz „metodologii III drogi” ze względu na:
- typy danych: zastanych, w tym urzędowych, biograficznych, publicznych intymnych itd.; wytworzonych przez badacza, w tym: behawioralnych, tekstowych, ikonicznych, wielozmysłowych;
- metody badawcze i miejsce w procesie badawczym
- generalizacje i wnioskowania
ZADANIE DOMOWE (dalej ZD): podział grup na zespoły, wybór tematu badawczego
Konsultacja elektroniczna tematów badawczych.
MODUŁ I - ZBIERANIE DANYCH
Prowadzący: prof. Barbara Fatyga
2) PRZYGOTOWANIE DO BADAŃ; ROZPOCZĘCIE PROCESU BADAWCZEGO i DANE ZASTANE
CEL: nabycie umiejętności gromadzenia wiedzy i materiału do projektu badawczego;
- studia literaturowe (teoria, metoda);
- analiza stanu wiedzy źródłowej o przedmiocie badania (Internet, literatura, inne źródła);
- sposoby wykorzystywania wiedzy potocznej
ZD: przygotowanie do badania: zebranie literatury, omówienie stanu wiedzy o przedmiocie badań
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac.
Prowadzący: dr Albert Jawłowski
3) GŁÓWNE METODY JAKOŚCIOWE: OBSERWACJA
CEL: przećwiczenie umiejętności prowadzenia obserwacji i dzienniczka badacza
Teren obserwacji
Typy obserwacji
Problemy etyczne obserwacji
Arkusze obserwacji
Dzienniczek badacza – jak prowadzić
ZD: przeprowadzenie i zapisanie obserwacji
Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac
Prowadzący: prof. Barbara Fatyga
4) GŁÓWNE METODY JAKOŚCIOWE: WYWIAD
CEL: nabycie umiejętności tworzenia scenariusza wywiadu; odróżniania pytań do badacza od pytań do badanych
Typy wywiadów (swobodny z dyspozycjami, narracyjny tematyczny, narracyjny biograficzny, fokus)
Dobór prób(y): stabilnej, „wędrującej”
Łączenie wywiadu z obserwacją
Konstrukcja scenariusza wywiadu swobodnego z dyspozycjami
wg schematu pytania do badacza – pytania do badanych
ZD: przygotowanie scenariusza wywiadu swobodnego
Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac
Prowadzący: dr Albert Jawłowski
5) REALIZACJA WYWIADU SWOBODNEGO Z DYSPOZYCJAMI
CEL: nabycie umiejętności prawidłowego i etycznego realizowania wywiadów
Problemy etyczne wywiadu, (świadoma zgoda, reguły okazywania szacunku – grzeczność badacza, anonimowość i anonimizacja)
aranżacja sytuacji wywiadu versus spontaniczność
zakończenie wywiadu i metody przechowywania danych
ZD: przeprowadzenie wywiadu pilotażowego, przygotowanie notatki metametodologicznej
Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac zespołów
Prowadzący: dr Marcin Sińczuch
6) GŁÓWNE METODY JAKOŚCIOWE: WYWIAD ZOGNISKOWANY (fokus, Focus Group lnterviews - FGI/s) a WYWIAD GRUPOWY
CEL: charakterystyka fokusów (np.: Mini Group, Brief Group czy Extended Group)
Scenariusz fokusa wraz z „didaskaliami”
Wywiad grupowy - specyfika, zalety i ograniczenia, kiedy lepiej stosować
ZD: wybranie wersji fokusa i przygotowanie scenariusza wywiadu zogniskowanego
Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac
Prowadzący: dr Marcin Sińczuch
7) ANALIZA SCENARIUSZY WYWIADU POPRAWIANIE BŁĘDÓW
Problemy z realizacją wywiadu fokusowego
Wskazówki dla moderatora
Refleksja metametodologiczna
ZD: realizacja pilotażowego fokusa; spisanie uwag na temat realizacji badania pilotażowego
Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac
MODUŁ II
Prowadzący: prof. Barbara Fatyga
8) PORZĄDKOWANIE DANYCH NA PRZYKŁADZIE ZBIORU MATERIAŁÓW ZASTANYCH
Interpretacja jako ciągły element procesu badawczego
Zakładanie baz danych tekstowych, ikonicznych
Kodowanie jako procedura interpretacyjna
ZD: zakodowanie 100 rekordów z przykładowego badania jakościowego
Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac
Prowadzący: dr Paweł Tomanek
9) WYKORZYSTANIE PROGRAMÓW KOMPUTEROWYCH DO ANALIZY DANYCH JAKOŚCIOWYCH
Na przykładzie programu QDA Miner Lite
Możliwości programów komputerowych
ZD: zakodowanie części zgromadzonego materiału
Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac
Prowadzący: dr Paweł Tomanek
10) NA PRZYKŁADZIE ZAKODOWANEGO MATERIAŁU ANALIZA POMYSŁÓW INTERPRETACYJNYCH I BŁĘDÓW
Do ćwiczenia zostaną wykorzystane materiały przygotowane przez Studentów i/lub (w razie potrzeby) przykłady przygotowane przez prowadzącego.
ZD: metarefleksja – notatka zespołu nt. kodowania
MODUŁ III ANALIZY II i III RZĘDU
Prowadzący: prof. Barbara Fatyga
11) POWRÓT DO GRY Z TEORIĄ: KONFRONTACJA WYNIKÓW BADANIA Z WIEDZĄ TEORETYCZNĄ I WIEDZĄ PODRĘCZNĄ BADACZA
Typologie vs klasyfikacje: wskazówki odnośnie metody tworzenia typologii w badaniach jakościowych
Sposoby prezentacji wyników badania w oparciu o jedną teorię i o podejście striangulowane
ZD: stworzenie interpretacji wyników własnego badania zespołu lub z przykładu dostarczonego przez prowadzącą
Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac
Prowadzący: prof. Barbara Fatyga
12) ANALIZA BŁĘDÓW I POMYSŁÓW INTERPRETACYJNYCH; A PRZEDE WSZYSTKIM WKŁAD DO TEORII i MODYFIKOWANIE METOD
Kontekst odkrycia i waga kontekstu
Analiza przykładów dostarczonych przez prowadzącą i pochodzących z badań studentów: odkrycie nowego typu gier nie uwzględnionego przez Rogera Caillois; Przekształcenie TST w Inwentarz JA-MY-ONI
ZD: metarefleksja nt. interpretacji – notatka
Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac
MODUŁ IV
Prowadzący: dr Albert Jawłowski (dr Paweł Tomanek)
13) PRZYGOTOWANIE RAPORTU Z BADAŃ
specyfika pisarstwa naukowego vs popularyzacja wyników
metoda ilustracyjna: kiedy i jak stosować
struktura raportu, komunikatu z badań, prezentacji, artykułu
forma przekazu i edycja
ZD: zaprojektowanie struktury raportu i przedstawienie jej w formie konspektu z zaznaczeniem który członek zespołu czym się zajmie
Konsultacja elektroniczna/dyżurowa prac
Prowadzący: prof. Barbara Fatyga (prof. Magdalena Dudkiewicz)
14) WNIOSKI TEORETYCZNE, METODOLOGICZNE, REKOMENDACJE PRAKTYCZNE
Reguły wnioskowania; problem reprezentatywności badań jakościowych, granice uogólnień w badaniach jakościowych
badania eksploracyjne vs badania zasięgowe
badania jakościowe jako badania diagnostyczne i ewaluacyjne
sposoby prezentacji rekomendacji praktycznych
ZD: napisanie raportu z badań
15) KONSULTACJA RAPORTÓW
prowadzi zespół; prezentacja prac zespołów badawczych
UWAGA istnieje możliwość publikacji najlepszych prac
----------
SEMESTR LETNI
W semestrze letnim studenci również będą pracować w zespołach badawczych.
Prowadzący: dr Mariusz Piotrowski
1) PRZYGOTOWANIE TEORETYCZNE – PRZEDMIOT BADAŃ, PYTANIA BADAWCZE, HIPOTEZY. TEORIA W BADANIACH EMPIRYCZNYCH.
CEL zajęć: Nabycie umiejętności odróżniania w tekstach naukowych przedmiotu badań, pytań badawczych, hipotez. Odróżnianie badań empirycznych – naukowych i nienaukowych
Stworzenie pytania badawczego/hipotez.
Zaprezentowanie listy książek z badaniami socjologicznymi np. dotyczącymi struktury społecznej, kapitału społecznego, kulturowego.
Zadanie domowe (ZD): Wyodrębnienie w książce naukowej opartej na badaniach empirycznych, przedmiotu badań, pytania badawczego, hipotez.
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Mariusz Piotrowski
2) TRAFNOŚĆ I RZETELNOŚĆ W BADANIACH
CEL: Nabycie umiejętności oceny badań pod względem trafności i rzetelności metody.
ZD: Ocenić jakość metody badawczej i materiału badawczego w analizowanej książce.
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Mariusz Piotrowski
3) PLANOWANIE BADAŃ I WYBÓR NARZĘDZI
Dane wytwarzane i dane zastane (wtórne), badania podłużne, badania panelowe
CEL: Zapoznanie studentów z repozytoriami danych społecznych i statystyk publicznych. BDL GUS, archiwum badań społecznych, itp.
ZD: Znaleźć źródła danych dotyczących wybranego problemu badawczego.
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Marcin Sińczuch
4) KONSTRUOWANIE KWESTIONARIUSZA (x2)
CEL: Umiejętność oceny pytań i konstrukcji kwestionariusza.
ZD: stworzenie pytań dodatkowych do kwestionariusza.
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Marcin Sińczuch
6) DOBÓR PRÓBY (LOSOWY I CELOWY). REALIZACJA BADAŃ PRZEZ INTERNET.
CEL: Nabycie umiejętności obliczania wielkości próby, przedziału ufności. Identyfikacja źródeł błędów systematycznych (bias) w doborze próby i sondażu.
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Marcin Sińczuch
7) REALIZACJA BADAŃ - REALIZACJA PILOTAŻU
CEL: Refleksja nad efektem ankieterskim.
ZD: Realizacja pilotażu stworzonego narzędzia.
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Marcin Sińczuch
8) POZA EKSPERYMENT SONDAŻOWY
CEL: Ocena wyników pilotażu badań.
Eksperyment sondażowy; typy respondentów; etyka; w jaki sposób realizuje się badania komercyjne i akademickie; badania audytoryjne
ZD: Realizacja badań właściwych.
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: prof. Barbara Fatyga
9) OPRACOWANIE MATERIAŁU BADAWCZEGO. KODOWANIE
CEL: Nabycie umiejętności klasyfikowanie odpowiedzi w pytaniach otwartych
ZD. zakodowanie i zrekodowanie 100 przykładowych rekordów
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Mariusz Piotrowski
10) ANALIZA DANYCH (X2)
Analiza prosta. Opis statystyczny jednej zmiennej. Tabele krzyżowe.
ZD: Opracowanie wyników metryczkowych.
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Mariusz Piotrowski
12) ANALIZA ROZBUDOWANA.
CEL: Sprawdzanie hipotez.
ZD: Opracowanie wyników przeprowadzonego badania, pomiar związku między zmiennymi.
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Marcin Sińczuch
13) GRAFICZNE SPOSOBY PREZENTACJI WYNIKÓW
CEL: Poznanie zasad tworzenia wykresów, map, tabel
ZD: Stworzenie prezentacji podsumowującej najważniejsze wyniki
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Marcin Sińczuch
14) INTERPRETACJA WYNIKÓW
CEL: Twierdzenia, trendy, replikowalność badań, błąd ekologiczny, błąd indywidualizmu
Przygotowanie wyników do prezentacji – wskazówki i zasady obowiązujące w tekście
ZD: przygotowanie raportu i komunikatu z badań
Konsultacja elektroniczna/ dyżurowa prac
Prowadzący: dr Marcin Sińczuch
15) WNIOSKI TEORETYCZNE, METODOLOGICZNE I REKOMENDACJE PRAKTYCZNE
Prowadzący: dr Marcin Sińczuch
WYKŁAD:
Prowadzący: dr Marek Kłosiński
1) CEL WYKŁADU, PODSTAWOWE POJĘCIA:
- badanie naukowe, badanie empiryczne,
- metoda badawcza, technika badawcza,
- pojęcia czynnej i biernej znajomości metododologii badań naukowych
(według J.Brzezińskiego).
2) ETAPY PROCESU BADAWCZEGO I:
- sformułowanie celu i przedmiotu badania,
- sformułowanie problemu badawczego,
- uzasadnienie wyboru celu i problemu badawczego,
- sformułowanie hipotezy badawczej,
- przedstawienie założeń teoretycznych, na podstawie których sformułowano
problem i hipotezę badawczą,
- ustalenie zakresu badań.
3) ETAPY PROCESU BADAWCZEGO II:
- zdefiniowanie kluczowych pojęć, jakimi posłużono się przy formułowaniu
problemów i hipotez badawczych.
- rodzaje definicji;
- podział definicji ze względu na funkcje: nominalne - sprawozdawcze,
projektujące (regulujące i konstrukcyjne), realne;
- podział definicji ze względu na ich zakres (równościowe - klasyczne i
nieklasyczne), nierównościowe (cząstkowe, w tym definicja redukcyjna
R.Carnapa i ostensywne)
- najczęściej spotykane błędy definicji.
- ustalenie wskaźników (operacjonalizacja) zmiennej
- klasyfikacja wskaźników,
- pojęcia trafność i moc wskaźników.
- dobór metod i technik badawczych,
- dobór próby,
- konstrukcja narzędzi badawczych,
- kosztorys,
- harmonogram.
4) ZMIENNE
- definicja,
- rodzaje zmiennych,
- poziomy pomiaru (nominalny, porządkowy, interwałowy, ilorazowy),
- transformacja skali o wyższym poziomie pomiaru, na skalę o wyższym
poziomie pomiaru.
5) PODSTAWOWE SPOSOBY POMIARU:
- wybieranie,
- rangowanie i jego warianty
- porównywanie parami
- szacowanie
6) POMIAR NA SKALACH SZACUNKOWYCH
- problemy konstrukcyjne
- skale jednobiegunowe
- graficzne (ciągłe i dyskretne)
- numeryczne
- skale dwubiegunowe
- z opisanymi wszystkimi punktami (w tym skala Likerta)
- z opisanymi punktami skrajnymi
- skale z wymuszonym wyborem.
7) BŁĘDY SZACOWANIA
- błędy popełniane przez osoby dokonujące oszacowań
- błędy konstrukcji skal szacunkowych
- agregacja danych uzyskanych na wielopunktowych skalach szacunkowych
- inne rodzaje pomiarów opartych na szacowaniu
- Koło Stanfordzkie
- skalowanie relacyjne i jego odmiany
8) TECHNIKI POMIARU
- indeks
- skala Guttmana
- dyferencjał semantyczny Osgooda
- skala Q-sort Stephensona
9) METODY BADAWCZE - EKSPERYMENT I:
- definicja
- podstawowe zero-jedynkowe schematy eksperymentalne
- wewnętrzna i zewnętrzna trafność procedury eksperymentalnej
10) METODY BADAWCZE - EKSPERYMENT II:
- inne zero-jedynkowe schematy eksperymentalne
- eksperymenty społeczne
- czynnikowe schematy eksperymentalne
- normy etyczne w badaniach eksperymentalnych.
11) METODY BADAWCZE - PROCEDURA "EX POST FACTO"
- METODA KORELACYJNO-REGRESYJNA
12) METODY BADAWCZE - METODA REPREZENTACYJNA I:
- definicja
- zastosowania
- podstawowe pojęcia i właściwości
13) METODY BADAWCZE - METODA REPREZENTACYJNA II:
- sposoby doboru próby
- losowanie nieograniczone indywidualne
- losowanie systematyczne indywidualne
- losowanie warstwowe proporcjonalne
- losowanie warstwowe równościowe
- dobór kwotowy
- losowanie grupowe
- losowanie wielostopniowe (wieloetapowe)
- dostosowanie struktury próby do struktury populacji
- obliczanie minimalnej liczebności próby
- powoływanie się na wyniki badań reprezentacyjnych.
14) METODY BADAWCZE - METODA MONOGRAFICZNA (BADANIA
TERENOWE) i OBSERWACJA
- elementy, które powinna uwzględniać monografia socjologiczna
- podstawowe reguły prowadzenia badań
- typologia informatorów (wg Hammersley'a i Atkinsona)
- problem generalizacji wniosków z badań monograficznych
- rodzaje obserwacji ze względu na poziom standaryzacji procedury
- rodzaje obserwacji ze względu na udział obserwatora w badanej sytuacji
- uczestnicząca (niejawna, ukryta)
- nieuczestnicząca (jawna)
- dyskretna
15) METODY BADAWCZE - ANALIZA TREŚCI
- definicja
- analiza treści a analiza zawartości
- Analiza Pól Semantycznych (APS) wg Rene Robin
- Rekonstrukcja Rozproszonych Definicji Sprawozdawczych (RRDS)
M.Kłosińskiego (na podstawie APS)
- Analiza Sądów Wartościujących Osgooda.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć warsztatowych z metod jakościowych badań społecznych zakładamy, że Student:
- będzie potrafił rozróżniać podstawowe procedury przygotowania i realizacji badań jakościowych oraz zalety, możliwości rozwoju i ograniczenia tej metodologii
- będzie potrafił samodzielnie i zespołowo przygotować projekt badawczy, z uwzględnieniem podstawowych metod badań jakościowych
- będzie potrafił posługiwać się nie tylko metodami zbierania danych, ale przede wszystkim ich interpretowania i wskazywania zastosowań wiedzy
Po ukończeniu zajęć warsztatowych z metod ilościowych badań społecznych zakładamy, że Student:
- będzie potrafił oceniać wartość badań empirycznych
- będzie potrafił samodzielnie zaprojektować, przeprowadzić, analizować i interpretować wyniki badań.
Po ukończeniu wykładu studenci powinni:
- posiąść umiejętność poprawnego pod względem zawartości przygotowania
projektu badawczego i raportu z badań
- rozumieć literaturę z zakresu nauk społecznych, prezentującą wyniki badań
empirycznych
- poprawnie stosować we własnej pracy wyniki badań opisanych w literaturze,
oraz potrafić krytycznie ocenić ich wartość
- potrafić formułować pytania adresowane do specjalistów z zakresu
metodologii
- poprawnie definiować i operacjonalizować zmienne
- poprawnie posługiwać się różnymi sposobami (skalami) i technikami pomiaru
zmiennych
- poprawnie dostosować metodę badań do sformułowania problemu
badawczego
- zaprojektować i zrealizować badanie za pomocą każdej z omawianych metod
- rozumieć i prawidłowo interpretować wyniki badań sondażowych
prowadzonych na próbach reprezentatywnych, ze szczególnym
uwzględnieniem zakresu ich reprezentatywności oraz zmian wielkości błędu
oszacowania frakcji z próby.
frakcji z próby.
Kryteria oceniania
Warsztaty: w semestrze zimowym i letnim: ocena cząstkowa złożona ze średniej ocen z prac wykonywanych w trakcie semestru przez zespoły badawcze i z oceny raportu końcowego.
Wykład - testowy egzamin pisemny, przystosowany do przeprowadzenia w trybie stacjonarnym albo zdalnym. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie warsztatu oraz obecność na co najmniej 80% wykładów.
Praktyki zawodowe
Praktyki nie są przewidywane. Zawsze mile widziane jest angażowanie się Studentów w prace naukowo-badawcze prowadzone przez personel naukowy ISNS. W szczególności, staże badawcze Studentom oferują organizacje pozarządowe, z którymi współpracują pracownicy ISNS. Zainteresowanym problematyką szeroko rozumianych badań kultury zapraszamy np. do Fundacji Obserwatorium Żywej Kultury - Sieć Badawcza.
Literatura
LITERATURA
Wieloźródłowy Słownik Kultury (dalej jako WSK) dostępny na portalu: www.ozkultura.pl
Hasła: dedukcja, indukcja, nauki empiryczne, dane, dane jakościowe, interpretacja, paradygmat, teoria, metoda, trik badawczy, generalizacja, badania jakościowe, socjologia jakościowa, socjologia interpretatywna,
wiedza potoczna, wiedza podręczna
Howard S. Becker, Triki badawcze w socjologii, Warszawa: PWN, 2018, też polecamy w całości.
Martyn Hammersley, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań: Zysk i S-ka, 2000, najlepiej przeczytać w całości.
Marta Makowska (red.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla Studentów, Warszawa: Scholar, 2018, ss-9-54.
Antoni Sułek, W terenie, w archiwum i w laboratorium, Warszawa: IS UW, 1990, ss. 91-177 (część „W archiwum”)
Chava Frankfort-Nachmias, David Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Warszawa 2001
rozdz. 12 – Badania jakościowe, str. 297 – 319
Dodatek B – Zasady pisania raportu z badań, str. 568 - 576
Aleksandra Dukaczewska – Nałęcz, Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza, w: Domański H., Lutyńska K., Rostocki A., (red.) Spojrzenie na metodę, IFiS PAN, Warszawa 1999, str. 149 -161
Ilona Przybyłowska, Wywiad swobodny ze standaryzowana lista poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych, w: Przegląd socjologiczny nr XXX, 1978, str. 53 – 63
David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007
Rozdz. 3 – Wywiady, s. 111-142.
-------
metody ilościowe
Badania replikowane na bazie książki i badań:
propozycja: T. Zarycki, Kapitał kulturowy w Polsce i Rosji, Warszawa
C. Hempel, Podstawy Nauk Przyrodniczych, Warszawa, Wydawnictwo Naukow-Techniczne, rozdział: 2, Badanie naukowe: pomysł i test. s 12-34
K. R. Popper, Jedność metody w naukach przyrodniczych i społecznych [w:] P. Sztompka; Metodologiczne podstawy socjologii, Kraków 1980, s. 143-149
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985, rodział Metody naukowe a metody badawcze. Opisowe i normatywne podejście do metod. s. 19-39
H. Ogryzko-Wiewórkowski, Wprowadzenie do metod badawczych w socjologii, Lublin 1996, rozdział: Klasyfikacja zdań naukowych, s 24-38
R. Merton, O znaczeniu teorii socjologicznej dla badań empirycznych [w:] A. Sułek metody analizy socjologicznej
J. Bąk, Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla, Warszawa, 2020, rozdział: Czy naukowcy są jak żony i nigdy się nie mylą?
Lektura:
S. Nowak , Metodologia badań społecznych rozdział: Rodzaje zjawisk wykorzystywanych jako wskaźniki w badaniach socjologicznych
S. Nowak, (red.), 1965, Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965 rozdział: O wieloznaczności terminu: trafność skali, s. 270-274.
A. Sułek, Ogród metodologii socjologicznej. rozdział: V.
A. Sułek, W terenie, w archiwum i w laboratorium. Warszawa 1990, rozdział: O rzetelności i nierzetelności badań sondażowych w Polsce. Próba analizy empirycznej
H. Schuman, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Warszawa 2013, rozdział:y: Wstęp. Badanie sondażowe, metody i znaczenie. S17-33; rozdział: piąty. Świat badań i inne światy s 202-231
Sułek, A. 2001, Jak działa kwestionariusz? Forma pytania jako źrodło zmienności odpowiedzi ankietowych, w: Sondaż polski, Warszawa: IFiS PAN, s. 143-173)
Sułek A.,(2001): Ilu jest w Polsce Żydów? Eksperymentalne studium wpływu skali na odpowiedzi ankietowe, W: Sondaż polski, IFiS PAN, Warszawa, s.175-187.
K. Lutyńska (1984): Wywiad kwestionariuszowy, Ossolineum, Wrocław, rozdz. III, Przygotowanie narzędzia badawczego do wywiadów kwestionariuszowych, s. 125- 171.
K. Lutyńska, (1985): Wywiad kwestionariuszowy. IFiS PAN, Warszawa, rozdz. II, , Wady pytań kwestionariuszowych, s. 67-123.
G. Lissowski. Z zagadnień doboru próby, s11-67
H. Blalock. Statystyka dla socjologów. Rozdział: dobór próby
G. Lissowski. Problem jedną z tych niedostępnych w reprezentacyjnych badaniach socjologicznych s7-35
K. Lutyńska, Surveye w Polsce. Spojrzenie socjologiczno-antropologiczne, Warszawa 1993, rozdział:: Wpływ i efekt ankieterski. Ich źródła s 95-126
Podręcznik ankietera. Sawiński Z., Sztabiński P.B., Sztabiński [ Red. ], SMG/ KRC Poland Media SA, IFiS PAN, Warszawa, 2000
P. Sztabiński, Efekt ankieterski: czy zmienia się tylko respondent?, ASK nr 1/1995 s. 82
J. P. Gremy, 1995, Wpływ sposobu formułowania pytań kwestionariuszowych na uzyskiwanie odpowiedzi, w: ASK, nr 2, s. 7-18.
G. Babiński Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Kraków 1980 s 153-191
S. Nowak, Metody badań socjologicznych, Warszawa 1971, rozdział:: Metody obliczania wyników, sporządzania tablic i analizy zależności między zmiennymi s. 543-561
S. Nowak, Metody badań socjologicznych, Warszawa 1971, rozdział: P. F Lazarsfeld, Przyczynowa interpretacja zależności statystycznych przy zastosowaniu zmiennej kontrolnej, s 571-586
LITERATURA - WYKŁAD:
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1996
rozdz. 7 - Zmienne i ich operacjonalizacja, str. 183 – 192
rozdz. 8 - Problemy badawcze i hipotezy badawcze, str. 216 – 228
rozdz. 9 - Próba, str. 231 – 248
rozdz. 14 - Model ex post facto (EPF), str. 431 – 451
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań 1997; rozdz. 2, Metoda korelacyjna str. 46 – 53
Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1980, CZĘŚĆ II.
rozdz. 4 - Skale szacunkowe, str. 204 – 220
rozdz. 8 - Technika Q, str. 271 – 286
[ rozdz. 10 - Testy wiadomości, str. 309 – 321 ]
Mayntz R., Holm K., Hübner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985:
rozdz. 2 - Pomiar, str. 42 – 75 i 83 – 86
rozdz. 4 - Metody obserwacji, str. 111 – 130
rozdz. 8 - Analiza treści, str. 192 – 212
Sułek A., Eksperyment w badaniach społecznych, PWN, Warszawa 1979, str. 61 – 188
Sułek A., Sondaż polski, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2001
Babbie E, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
część II – Struktura procesu badawczego, str. 103 – 245
część III – Typy obserwacji, str. 251 - 414
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2000
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2000
Wieczorkowska G, Wierzbiński J., Statystyka od teorii do praktytki (wyd IV) Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2013
rozdz. 1 - Rodzaje badań. Specyfika pomiaru w naukach społecznych
rozdz. 2 - Odpowiedzi na pytania jako podstawowe dane w naukach
społecznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: