Dynamika zmian współczesnego społeczeństwa polskiego 3402-11DZWSP
Przedmiot ma na celu socjologiczny namysł nad kondycją współczesnego społeczeństwa polskiego. Namysł ten prowadzony jest w perspektywie dynamicznej, dzięki czemu pokazuje uwarunkowania analizowanych stanów rzeczy oraz mechanizmy ich powstawania. Ważną cezurą jest tu rok 1989, chociaż analiza sięga także do czasów wcześniejszych: realnego socjalizmu, a nawet sytuacji w przedwojennej II Rzeczpospolitej, o ile ma to uzasadnienie w analizie zjawisk podlegających prawom długiego trwania. Studenci poznają najważniejsze zjawiska i procesy zachodzące w istotnych dziedzinach życia społecznego współczesnej Polski.
Prezentacja tych zagadnień ma także na celu zapoznanie studentów z socjologicznymi kategoriami opisu i analizy, a także z wybranymi teoriami porządkującymi rozumienie analizowanej problematyki. Dodatkowo studenci zapoznani zostają z możliwościami i ograniczeniami stwarzanymi przez „wielki paradygmat transformacji ustrojowej”.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
- student/ka zna aktualne problemy, instytucje i zjawiska społeczne we współczesnej Polsce
- student/ka potrafi wskazać, w drodze jakich procesów i mechanizmów ich stan się ukształtował;
- student/ka zna teorie socjologiczne przydatne do analizy wybranych zjawisk społecznych;
W zakresie umiejętności:
- student/ka potrafi powiązać ze sobą różne zjawiska społeczne i znaleźć ich współzależności;
- student/ka rozpoznaje specyfikę zjawisk podlegających prawom długiego trwania i potrafi w ich kontekście zanalizować mechanizmy zmiany społecznej;
-student/ka trafnie wybiera pojęcia i terminy do opisu analizowanych problemów społecznych;
W zakresie kompetencji:
- student/ka interpretuje makrosocjologiczne dane statystyczne dotyczące zjawisk, instytucji i procesów społecznych;
- student/ka potrafi szukać egzemplifikacji problemów społecznych w swoim otoczeniu
Kryteria oceniania
- opanowanie informacji na temat omawianych zjawisk i problemów społecznych;
- analizowanie i rekonstruowanie mechanizmów społecznej zmiany;
- posługiwanie się terminologią socjologiczną;
- umiejętność korzystania z socjologicznych teorii wyjaśniających;
- umiejętność wiązania ze sobą różnych zjawisk społecznych;
- trafna interpretacja danych statystycznych;
Egzamin pisemny stacjonarny lub zdalny.
Literatura
- Jałowiecki Bohdan, Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2010;
- Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, red. Jacek Wasilewski, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006;
- Zmiana czy stagnacja, red. Mirosława Marody, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2004;
- Wymiary życia społecznego, wydanie II red. Mirosława Marody, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007;
- Szacka Barbara, Czas przeszły, pamięć, mit, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006;
- Domański Henryk, Polska klasa średnia, Seria: Monografie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: