Zaawansowane techniki komputerowej analizy danych 3402-10ZTKAD
Przedmiot składa się z trzech naczelnych bloków, w których poszczególne zagadnienia mają stanowić pewną całość treściową.
Część pierwsza zostanie poświęcona bazom danych i repozytorium, które mogą być użyteczne badaczom społecznym. Punktem wyjścia będzie refleksja o danych zastanych w praktyce badawczej, z przywołaniem badań (klasycznych i nowych), które bazują tylko na tego rodzaju informacjach. Następnie zobaczymy, w jaki sposób można skorzystać z tych źródeł. (4 godziny)
Część druga skoncentruje się na analizie danych liczbowych, już skwantyfikowanych. Rozpoczniemy od analizy eksploracyjnej, traktowanej jako narzędzie opisu danych, ale przede wszystkim jako punkt wyjścia do formułowania hipotez badawczych. W dalszej części omówione zostaną podstawowe założenia analizy konfirmacyjnej – jako sposobu odpowiadania na pytania o związki między zmiennymi. Wszystkie ćwiczenia będą realizowane na danych pochodzących z Głównego Urzędu Statystycznego, co pozwoli również na wprowadzenie pojęcia przestrzenności danych i jej konsekwencji analitycznych. (16 godzin)
Część trzecia dotyczyć będzie przetwarzania danych nieuporządkowanych, tekstowych. Zaprezentowane zostaną zarówno podejścia automatyczne i korpusowe, jak i głęboko interpretatywne, zorientowane na analizę semantyczną. (10 godzin)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć:
-ma pogłębioną wiedzę o wybranych metodach i narzędziach stosowanych w socjologii. Potrafi je zanalizować i krytycznie zinterpretować ze względu na trafność i rzetelność prowadzonych badan naukowych.
-potrafi samodzielnie zaproponować rozwiązanie danego problemu i potrafi w tym celu zastosować odpowiednie procedury metodologiczne
-potrafi tworzyć zespoły zadaniowe i aktywnie w nich uczestniczyć w różnych rolach
Kryteria oceniania
Poznane techniki i narzędzia mają posłużyć za podstawę stworzenia ra-
portu prezentującego problem badawczy. Raport powinien opisywać i próbo-
wać wyjaśniać zjawisko społeczne (przykładowo, ale nie wyłącznie - migra-
cje, edukację, zdrowie, aktywność kulturalną, sport) w kontekście gminnym.
Praca zaliczeniowa powinna spełniać warunki raportu badawczego. Ocenie podlegać będą następujące elementy:
* umiejętność sformułowania problemu badawczego
* wybór danych,
* sformułowanie hipotez
* analiza
* prezentacja wyników.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
* Field A., Discovering Statistics Using SPSS, (wydanie obojętne)
* Mider D., Analiza danych ilościowych dla politologów, (wyd. II)
* instrukcje użytkowania wybranych programów na http://ozkultura.pl/archiwum
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: