Współczesne teorie antropologiczne I 3402-10TALZ
W drugiej połowie XX wieku antropologia wyszła z fazy „heroicznej” i przekształciła się w rozbudowane i zróżnicowane pole badawcze. Antropologowie nie tylko rozwijali kierunki myślenia zaproponowane przez klasyków dyscypliny, ale też proponowali nowe ujęcia zjawisk kulturowych, często inspirowane osiągnięciami innych nauk o człowieku – językoznawstwa, literaturoznawstwa, psychologii, socjologii czy ekonomii. Bez zmian pozostały natomiast podstawowe pytania stawiane przez antropologię – o relacje między kulturą a psychiką jednostek, strukturą społeczną, ekonomią i historią. Podczas kursu „Współczesne teorie antropologiczne I” przyjrzymy się kolejnym odpowiedziom na te pytania i spróbujemy odtworzyć elementy ciągłości, różnorodności i zmiany obecne we współczesnej myśli antropologicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć:
1) Znają najważniejsze współczesne teorie antropologiczne i metody analizy zjawisk kulturowych przyjmowane przez antropologów.
2) Potrafią krytycznie analizować poznane na zajęciach teorie.
3) Potrafią wykorzystywać poznane koncepcje teoretyczne do samodzielnej interpretacji współczesnych zjawisk kulturowych.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny z wiedzy przekazanej na zajęciach i z podanej literatury.
Literatura
(O) lektury obowiązujące do egzaminu
(U) lektury uzupełniające
1. Strukturalizm w antropologii, metoda analizy strukturalnej Claude'a Lévi-Straussa
(O) E. Leach, Lévi-Strauss, Warszawa 1998 (całość).
(O) C. Lévi-Strauss, Trójkąt kulinarny, „Twórczość”, nr 2/1972, s. 71-80.
(U) R. Jakobson, W poszukiwaniu istoty języka, t.1, Warszawa 1989, s. 51-74.
2. Lévi-Strauss: pokrewieństwo, rodzina i struktura społeczna.
(O) C. Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa 1970, rozdz. II: „Analiza strukturalna w językoznawstwie i w antropologii”, s. 89-116.
(O) C. Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa 1970, rozdz. VIII: „Czy istnieją organizacje dualistyczne?”, s. 201-35.
(U) C. Lévi-Strauss, Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993, rozdz. III: „Rodzina”, s. 75-111.
3. Lévi-Strauss: struktura myśli ludzkiej
(O) C. Lévi-Strauss, Totemizm dzisiaj, Warszawa 1998, rozdz. 1: „Złuda totemizmu”, s, 23-43, rozdz. 4: „W stronę intelektu”, s. 97-120.
(O) C. Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa 1970/2008, rozdz. XI: „Struktura mitów”, s. 285-315.
(U) R. Horton, Tradycyjna myśl afrykańska, [w:] E. Mokrzycki (red.), Racjonalność i styl myślenia, Warszawa 1992, s. 396-450
4. Edmund Leach: teoria kodów binarnych
(O) E. Leach, Kultura i komunikowanie, Warszawa 2010, „Wstęp: empiryści a racjonaliści”, s. 5-11; rozdz. 2: „Zagadnienia terminologiczne”, s. 12-22. rozdz. 6: „Teorie czarownictwa”, s. 36-44; rozdz. 7: „Symboliczne uporządkowanie świata…”, s. 45-49; rozdz. 13: „Przykłady kodowania binarnego”, s. 75-89; rozdz. 17: „Obrzędy przejścia”, s. 109-112.
(U) A. van Gennep, Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, Warszawa 2006 (całość).
(U) E. Leach, Dlaczego Mojżesz miał siostrę?, [w:] E. Leach, D. A. Aycock, Siostra Mojżesza. Strukturalne interpretacje mitu biblijnego, Poznań 1998, s. 49-88.
5. Victor Turner: teoria symbolizmu
(O) V. Turner, Las symboli. Aspekty rytuałów u ludu Ndembu, Kraków 2007, rozdz. 1: „„Symbole w obrzędach Ndembu”, s. 27-59; rozdz. 4: „Pomiędzy (betwixt and between): faza liminalna w rites de passage”, s. 111-131.
(O) V. Turner, Liminalność i communitas, [w:] E. Nowicka (red.) Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa 2004, s. 240-66.
(U) V. Turner, Las symboli. Aspekty rytuałów u ludu Ndembu, Kraków 2007 (pozostałe rozdziały).
6. Mary Douglas: antropologia neodurkheimowska
(O) M. Douglas, Czystość i zmaza, Warszawa 2007, rozdz. 2: „Świecka nieczystość”, s.71-81; rozdz. 3: „Obrzydliwości Księgi Kapłańskiej”, s. 82-96; rozdz. 7: „Granice zewnętrzne”, s. 147-62.
(O) M. Douglas, Symbole naturalne, Kraków 2004, rozdz. 4: „Siatka i grupa”, s. 95-109.
(U) M. Douglas, Czystość i zmaza, Warszawa 2007 (pozostałe rozdziały).
(U) M. Douglas, Symbole naturalne, Kraków 2004 (pozostałe rozdziały).
7. Marvin Harris: materializm kulturowy
(O) M. Harris, Krowy, świnie, wojny i czarownice, Katowice 2007, teksty: „Matka krowa”, s. 14-37; „Miłośnicy i przeciwnicy świń”, s. 38-61; „Potlacz”, s. 109-130.
(U) M. Harris, Krowy, świnie, wojny i czarownice, Katowice 2007 (pozostałe teksty).
8. Fredrik Barth: transakcjonizm
(O) F. Barth, O analitycznej ważności pojęcia „transakcja”, [w:] M. Kempny, J. Szmatka (red.), Współczesne teorie wymiany społecznej, s. 324-42.
(O) F. Barth, Granice i grupy etniczne: społeczna organizacja różnic kulturowych, [w:] E. Nowicka, M. Kempny (red.), Badanie kultury. Kontynuacje, Warszawa 2004, s. 348-77.
(U) F. Barth, W stronę pełniejszego opisu i głębszej analizy zjawisk kulturowych, [w:] E. Nowicka, M. Kempny (red.), Badanie kultury. Kontynuacje, Warszawa 2004, s. 180-92.
9. Ernest Gellner: neofunkcjonalizm
(O) E. Gellner, Pojęcie pokrewieństwa i inne szkice i metodzie i wyjaśnianiu antropologicznym, Kraków 1995, rozdz. 2: „Pojęcia i społeczeństwo”, s. 48-72.
(O) A. Flis (red.), Ernest Gellner. Miedzy filozofią a antropologią, Lublin 1989, „Specyfika państwa muzułmańskiego” (fragment), s. 94-98; „Święci Atlasu”, s. 135-169.
(U) E. Gellner, Pojęcie pokrewieństwa…, rozdz. 12: „Pojęcie pokrewieństwa”, s. 221-44.
10. Marshall Sahlins: struktura a historia
(O) M. Sahlins, Wyspy historii, Kraków 2006, „Wprowadzenie”, s. 7-19; rozdz. 2: „Różne czasy, różne zwyczaje: antropologia historii”, s. 53-92; rozdz. 4: „Kapitan James Cook, czyli umierający Bóg”, s. 123-52.
(U) G. Obeyesekere, Apoteoza kapitana Cooka. Europejskie mitotwórstwo w rejonie Pacyfiku, Kraków 2007, fragmenty: „Teza o apoteozie”, s. 85-98; „Dasze zastrzeżenia wobec apoteozy”, s. 98-104; ;„Polityka a apoteoza: perspektywa hawajska”, s. 119-49.
(U) M. Sahlins, Jak myślą „tubylcy”, Kraków 2007, „Wstęp”, s. 11-26.
11. Eric Wolf: antropologia historyczna
(O) E. Wolf, Europa i ludy bez historii, Kraków 2009, „Wstęp”; s. 3-28; rozdz. 6: „Handel futrami”, s. 182-222; rozdz. 7: „Handel niewolnikami”, s. 223-63.
(U) E. Wolf, Europa i ludy bez historii, Kraków 2009 (pozostałe rozdziały).
12. Antropologia kognitywna
(O) S. Tyler, Wprowadzenie do metod antropologii kognitywnej, [w:] M. Buchowski, W. Burszta (red.) Amerykańska antropologia kognitywna, Warszawa 1993, s. 25-52.
(O) P. Boyer, I człowiek stworzył bogów…. Jak powstała religia?, rozdz. 2: „Jak rozpoznać zjawiska nadprzyrodzone”, s. 55-93; rozdz. 3: „Maszyny do myślenia”, s. 94-137.
(U) O. Werner, Wiedza ludowa niekoniecznie rozmyta, [w:] M. Buchowski, W. Burszta (red.) Amerykańska antropologia kognitywna, Warszawa 1993, s. 138-58.
13. Clifford Geertz: antropologia interpretatywna
(O) C. Geertz, Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, [w:] E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003, s. 35-58.
(O) C. Geertz, Głęboka gra. Uwagi o walkach kogutów na Bali, [w:] tenże, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s. 461-510.
(U) C. Geertz, Religia jako system kulturowy, [w:] tenże, Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005, s. 109-47.
14. Zwrot postmodernistyczny w antropologii
(O) M. Buchowski, M. Kempny, Czy istnieje antropologia postmodernistyczna?, [w:] M. Buchowski (red.), Amerykańska antropologia postmodernistyczna, Warszawa 1999, s. 9-28.
(O) J. Clifford, Praktyki przestrzenne: badania terenowe, podróże i praktyki dyscyplinujące w antropologii, [w:] E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, Warszawa 2004, s. 139-79.
(U) P. Rabinow, Wyobrażenia są faktami społecznymi: modernizm i postmodernizm w antropologii, [w:] R. Nycz (red.), [w:] M. Buchowski (red.), Amerykańska antropologia postmodernistyczna, Warszawa 1999, s. 88-122.
(U) J. Clifford, O etnograficznej autokreacji: Conrad i Malinowski, [w:] R. Nycz (red.), Postmodernizm: antologia przekładów, Kraków 1996, s. 214-36.
15. Antropologia feministyczna
(O) H. L. Moore, Płeć kulturowa i status – wyjaśnienie sytuacji kobiet, [w:] M. Kempny, E. Nowicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa 2003, s. 309-339.
(O) S. B. Ortner, Czy kobieta ma się tak do mężczyzny, jak natura do kultury?, [w:] T. Hołówka (red.), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa 1982, s. 112-40.
(U) M. Mead, Płeć i charakter, w: T. Hołówka (red.), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa 1982, s. 112-41.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: