Socjologia Queer 3402-10SQUEER
Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników i uczestniczek do socjologii seksualności oraz do jednego z najnowszych nurtów w naukach społecznych (i szerzej: humanistycznych) – badań queer. Badania te będą umieszczone w szerokim kontekście socjologii seksualności, w powiązaniu z socjologią i antropologią płci oraz z antropologią seksualności. Wskazane zostaną filozoficzne źródła badań queer, w tym omówiona szczegółowo będzie koncepcja Michela Foucaulta. Omówione zostaną (krytycznie) wybrani przedstawiciele i przedstawiciele nurtu queer i wskazane zostanie w jaki sposób ujęcie to jest związane z myślą feministyczną oraz z badaniami nad transpłciowością oraz biseksualnością. Wreszcie omówione zostaną korzyści, jakie daje zastosowanie badań queer w socjologii seksualności.
Efekty kształcenia
WIEDZA
uczestniczki i uczestnicy zajęć znają podstawowe nurty w socjologii seksualności i w badaniach queer;
analizują płeć i seksualność jako zjawisko biologiczno-społeczne, potrafią wyjaśnić procesy społecznego tworzenia seksualności, potrafią krytycznie analizować i oceniać zachowania seksualne.
UMIEJĘTNOŚCI
uczestniczki i uczestnicy zajęć rozumieją źródła i cechy typowych i nietypowych zachowań seksualnych;
potrafią postrzegać ich uwarunkowania;
potrafią działać w sposób sprzyjający społecznej akceptacji zróżnicowania zachowań seksualnych.
KOMPETENCJE
uczestniczki i uczestnicy zajęć potrafią dyskutować i pracować w grupie;
potrafią przekazywać wiedzę na temat różnorodności seksualnej i brać czynny udział w debacie na ten temat.
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium jest znajomość literatury przedmiotu i umiejętność jej stosowania do rozwiązywania problemów związanych z przemianami wzorów płci i seksualności we współczesnym świecie.
Wykład: egzamin ustny; ćwiczenia: obecność, końcowe kolokwium ustne
Literatura
Judith Butler, Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, Krytyka Polityczna, Warszawa 2008; tejże, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, Warszawa 2010, Michel Foucault, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia (wyd. dowolne); Michel Foucault, Historia seksualności, Czytelnik, Warszawa 2000 (cz. I: Wola wiedzy); Steven Seidman, Społeczne tworzenie rzeczywistości, PWN, Warszawa 2012. Joanna Mizielińska, (De)konstrukcje tożsamości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia, Gdańsk 2004; Jacek Kochanowski, Fantazmat zróżnicowany. Socjologiczne studium przemian tożsamości gejów, Kraków 2004; Paweł Dybel, Zagadka „drugiej płci”. Spory wokół różnicy seksualnej w psychoanalizie i feminizmie, Kraków 2006; Gayle Rubin, Rozmyślając o seksie. Zapiski w sprawie teorii radykalnej polityki seksualności, „Lewą Nogą”, 2004, 16; Donna Haraway, Manifest cyborgów. Nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, „Przegląd Filozoficzno-Literacki”, 2003, 1 (3); bell hooks, Margines jako miejsce radykalnego otwarcia, „Literatura na Świecie”, 2008, 1-2; Rosemarie Putnam Tong, Myśl feministyczna. Wprowadzenie, PWN, Warszawa 2002;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: