Rodzina w dyskursie społecznym 3402-10RWD
Przedmiot wprowadza słuchaczy w publiczny dyskurs na temat szeroko rozumianych form życia rodzinnego we współczesnej rzeczywistości społecznej. Wielość i różnorodność zaproponowanych do analizy porządków dyskursu na temat rodziny odzwierciedlają debaty publiczne w sferze obyczajowej, ekonomiczno-rynkowej, jak i moralno-etycznej.
Rozważania dotyczą procesu negocjacji tożsamości i definicji rodziny na forum życia społecznego. W centrum zainteresowań znajduje się treściowy i formalny kontekst debaty eksperckiej oraz mechanizmy kształtowania opinii publicznej w kluczowych kwestiach niekiedy przełamujących utrwalone stereotypy społeczne. Przedstawiany w trakcie zajęć obraz rodziny budowany jest w oparciu o analizę treści
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza studenta:
• Zna obszary dyskursu publicznego na tematy związane z rodziną
• Zna i stosuje adekwatnie aparat pojęciowy związany z dyskursem dotyczącym rodziny
Umiejętności studenta:
• Potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi i poprawnie stosuje terminologię z zakresu dyskursu społecznego rodziny
• Identyfikuje zakres przemian dyskursu społecznego rodziny w Polsce i na świecie
• Potrafi samodzielnie zbudować przekaz o małżeństwie/rodzinie adresowany do właściwego odbiorcy
• Rozróżnia aspekt informacyjny, perswazyjny i wartościujący konkretnego dyskursu na temat współczesnych form życia rodzinnego
• Posiada umiejętność wystąpień publicznych i poprowadzenia dyskusji merytorycznej w grupie
• Posiada umiejętność przygotowania prezentacji i prac pisemnych
Kompetencje społeczne studenta:
• Potrafi ocenić treści i wartości zawarte w przekazach o rodzinie
• Potrafi wskazywać obszary zagadnień z problematyki rodziny do dyskursu we odpowiednim kręgu
• Potrafi samodzielnie uzupełniać zdobytą wiedzę
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła – uwzględniająca:
* obecność na zajęciach
* przygotowanie do zajęć
* aktywność na zajęciach
2. prezentacja - przygotowana indywidualnie/grupowo
3. praca zaliczeniowa – forma do uzgodnienia
Literatura
• Arcimowicz K., Wasiak-Radoszewski A., Katarzyna Dębska, Polski dyskurs publiczny dotyczący rodzin z wyboru w latach 2003–2013. Studia Socjologiczne 2014, 4 (215)
• Biskupska K., Analiza dyskursu i krytyczna analiza dyskursu [w] M. Szczepański M., A. Śliz (red.), Współczesne teorie społeczne: w kręgu ujęć paradygmatycznych. Wyd. Uniw. Opolskiego, Opole 2014, s. 369-38
• Halawa M. , Komercjalizacja dzieciństwa. Kosztorysowanie rodzicielstwa, [w] M. Bogunia-Borowska (red.), Dziecko w świecie mediów. Wyd. UJ, Kraków 2006,s.45-55
• Jasielska A., Maksymiuk R., Skomercjalizowane rodzicielstwo – nowy aspekt wczesnej dorosłości. Psychologia Rozwojowa 2011, 16 (2), 33-49
• Kałuzińska E., Czego pragną dzieci? oblicza konsumpcji dziecięce. Socjolingwistyka 2014, 28, 239-255
• Kwaśniewska A., Choroba genetyczna jako klątwa. Analiza i kontekst dyskursu medialnego dotyczącego tzw. genu kaszubskiego. Lud 2017, t.101, s. 231-251
• Łaciak B., Dziecko we współczesnych reklamach komercyjnych i społecznych [w] M. Bogunia-Borowska (red.), Współczesny Świat dziecka. Media i konsumpcja Wyd. UJ, Kraków 2019, s. 203-219
• Nowak-Dziemianowicz M., Doświadczenie rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń. Wyd. UWr, Wrocław 2002, R.I , s. 13-47
Potoczek A., Zjawisko manipulacji dzieckiem w polskiej reklamie uwarunkowania, zagrożenia, prewencja [w] . K. Cikała, W. B. Zieliński (red.), Społeczeństwo odpowiedzialne? O aspektach odpowiedzialności w życiu społecznym jednostek, Kraków 2015, s. 115–126
• Stojkow M., Żuchowska-Skiba D., Od porad medycznych ku prozie życia – czyli przemiany dyskursu osób z niepełnosprawnościami w Internecie. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania 2014, nr III(12), s. 41-55
• Synowiec A., W stronę analizy tekstu – wprowadzenie do teorii dyskursu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i Zarządzanie 2013, z. 65 nr kol. 1897, 383-395
• Szulich-Kałuża J., Role rodzinne lansowane w prasie: Językowe kreacje w „Polityce” (w latach 2004-2005), [w} W. Muszyński (red.), Wartości kulturowe i rodzinne: założenia, realia i egzemplifikacje. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010, s. 152-163
• Theiss M., Troska o nasze polskie dzieci, rozleniwienie nierobów i manipulowanie pokrzywdzonymi. Analiza dyskursu publicznego wokół programu 500+. Instytut Studiów Zaawansowanych, Seria Analizy: polityka społeczna, dyskurs publiczny, sierpień 2019
• Van Dijk T.A., Badania nad dyskursem [w] T.A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces. Wyd. Nauk. PWN , Warszawa 2001, s. 9-44
• Walczak B., Rodzina transnarodowa. Konteksty i implikacje. Wyd. Nauk. Scholar 2016, s. 97- 120
• Zieliński M., Pojęcie rodziny a zmiany społeczne w Polsce. Dyskurs Prawniczy i Administracyjny 2021, 1, 119-233
• Zygmunt A., Spór o tradycyjny model rodziny w świetle dyskursu na temat równości płci. "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica" 2009, (T. 34 (2009), s. 35-47)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: