- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Rozwiązywanie problemów w sytuacji istotnych różnic interesów 3402-10RPWSIRI-OG
Celem zajęć jest dostarczenie podstaw teoretycznych do rozumienia i analizy procesów podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w sytuacjach faktycznych lub postrzeganych konfliktów interesów oraz rozwinięcie umiejętności skutecznego działania w takich sytuacjach.
W ramach zajęć uczestnicy zdobędą i/lub poszerzą wiedzę w zakresie psychologicznych i społecznych mechanizmów wpływających na prawdopodobieństwo i dynamikę konfliktu (w szczególności w kontekście konfliktów wartości) oraz narzędzi diagnozowania i analizowania konfliktów, Poprzez uczestnictwo w grach symulacyjnych rozwijać będą umiejętności świadomego zarządzania swoimi zachowaniami, komunikowania się oraz budowania konsensu w kontekście istotnych różnic interesów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć Studentka lub Student:
• potrafi właściwie dobierać sposób rozwiązywania problemu do jego charakteru, wagi i spodziewanych konsekwencji,
• potrafi określać cel, jaki chce osiągnąć, zanim przejdzie do fazy analizowania informacji oraz poszukiwania właściwych rozwiązań,
• potrafi aktywnie poszukiwać, gromadzić i analizować informacje dotyczące sytuacji decyzyjnej, zanim przejdzie do fazy poszukiwania właściwych rozwiązań
• posiada wiedzę na temat heurystyk i błędów poznawczych w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu konfliktów i potrafi rozpoznawać typowe zagrożenia prowadzące do przewidywalnych odchyleń od racjonalności,
• zna i potrafi zastosować strategie i techniki wspierające proces podejmowania decyzji
• posiada wiedzę dotyczącą źródeł konfliktów pomiędzy jednostkami oraz wewnątrz i między grupami
• zna mechanizmy psychologiczne i społeczne wpływające na wystąpienie i przebieg sytuacji konfliktowych
• potrafi dokonać pogłębionej analizy sytuacji konfliktowych w oparciu o wybrane koncepcje teoretyczne
• rozumie rolę emocji w przebiegu konfliktów i potrafi skutecznie działać pomimo własnych emocji i wobec emocji drugiej strony
• zna główne strategie rozwiązywania konfliktów i potrafi wskazać ich użyteczność w konkretnych sytuacjach
• potrafi skutecznie komunikować się w celu rozwiązania problemu i osiągnięcia porozumienia
• potrafi znajdować obszary możliwych wymian między stronami o sprzecznych interesach
• potrafi tworzyć warunki do wypracowywania rozwiązań integratywnych
• rozumie, jak kształtują się wartości, w tym przekonania polityczne i w jaki sposób fundamenty moralne wpływają na postrzeganie i komunikację w sytuacjach problemowych
• potrafi współpracować z innymi w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów, także w sytuacjach istotnych różnic interesów
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach i grach symulacyjnych) oraz egzamin pisemny
Literatura
D.Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012,fragm.
E. de Bono, Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom, Wydawnictwo Sensus, Warszawa 2008
Podejmowanie właściwych decyzji (2008), Harvard Business Review, Gliwice: Wydawnictwo Helion
T. Tyszka, Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000, fragm.
A. Dąbrowski, A. Schumann, J.Woleński, Podejmowanie decyzji: pojęcia, teorie, kontrowersje, Kraków: Copernicus Center Press, 2015
R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1994
R.Fisher, W.Ury, B.Patton, Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa 1997
M.Deutsch, Subjective Features of Conflict Resolution: Psychological, Social and Cultural Influences, w: Vayrynen Raimo (red.), New Directions in Conflict Theory – Conflict Resolution and Conflict Transformation, ISSRC, SAGE Publ, 1991, s 26 – 56
J.P.Folger, M.S.Poole, R.K.Stutman, Working Through Conflict, roz. 7 (Doing Conflict: Styles, Strategies and Tactics), Longman, 1997, s.183-203
R.Fisher, D.Shapiro, Emocje w negocjacjach, Wyd. Jacek Santorski, 2009
J. Haidt, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka, Smak Słowa, 2012, fragm.
G. Lakoff, Moral Politics. How Liberals and Conservatives Think, The University of Chiacago Press, 2016, fragm.
J-W.Mueller, Co to jest populizm?, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2017
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: