Rozwiązywanie problemów w sytuacji istotnych różnic interesów 3402-10RPWSIRI
Celem zajęć jest dostarczenie podstaw teoretycznych do rozumienia i analizy procesów podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w sytuacjach faktycznych lub postrzeganych konfliktów interesów oraz rozwinięcie umiejętności skutecznego działania w takich sytuacjach.
W ramach zajęć osoby uczestniczące zdobędą i/lub poszerzą wiedzę w zakresie psychologicznych i społecznych mechanizmów wpływających na prawdopodobieństwo i dynamikę konfliktu (w szczególności w kontekście konfliktów wartości) oraz narzędzi diagnozowania i analizowania konfliktów, Poprzez uczestnictwo w grach symulacyjnych rozwijać będą umiejętności świadomego zarządzania swoimi zachowaniami, komunikowania się oraz budowania konsensu w kontekście istotnych różnic interesów i/lub wartości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć studentka lub student:
• potrafi właściwie dobierać sposób rozwiązywania problemu do jego charakteru, wagi i spodziewanych konsekwencji,
• potrafi określać cel, jaki chce osiągnąć, zanim przejdzie do fazy analizowania informacji oraz poszukiwania właściwych rozwiązań,
• potrafi aktywnie poszukiwać, gromadzić i analizować informacje dotyczące sytuacji decyzyjnej, zanim przejdzie do fazy poszukiwania właściwych rozwiązań
• posiada wiedzę na temat heurystyk i błędów poznawczych w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu konfliktów i potrafi rozpoznawać typowe zagrożenia prowadzące do przewidywalnych odchyleń od racjonalności,
• posiada wiedzę dotyczącą źródeł konfliktów pomiędzy jednostkami oraz wewnątrz i między grupami
• zna mechanizmy psychologiczne i społeczne wpływające na wystąpienie i przebieg sytuacji konfliktowych
• potrafi dokonać pogłębionej analizy sytuacji konfliktowych w oparciu o wybrane koncepcje teoretyczne
• rozumie rolę emocji w przebiegu konfliktów i potrafi skutecznie działać pomimo własnych emocji i wobec emocji drugiej strony
• zna główne strategie rozwiązywania konfliktów i potrafi wskazać ich użyteczność w konkretnych sytuacjach
• potrafi skutecznie komunikować się w celu rozwiązania problemu i osiągnięcia porozumienia
• potrafi znajdować obszary możliwych wymian między stronami o sprzecznych interesach
• potrafi tworzyć warunki do wypracowywania rozwiązań integratywnych
• rozumie, jak kształtują się wartości, w tym przekonania polityczne i w jaki sposób fundamenty moralne wpływają na postrzeganie i komunikację w sytuacjach problemowych
• potrafi współpracować z innymi w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów, także w sytuacjach istotnych różnic interesów
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach i grach symulacyjnych) oraz egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Przedmiot nie obejmuje praktyk zawodowych
Literatura
Literatura podstawowa
R.Fisher, D.Shapiro, Emocje w negocjacjach, Wyd. Jacek Santorski, 2009
R.Fisher, W.Ury, B.Patton, Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa 1997
M.Deutsch, Subjective Features of Conflict Resolution: Psychological, Social and Cultural Influences, w: Vayrynen Raimo (red.), New Directions in Conflict Theory – Conflict Resolution and Conflict Transformation, ISSRC, SAGE Publ, 1991, s 26 – 56 (pdf)
J. Haidt, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka, Smak slowa, 2012, cz.2: Moralność to coś więcej niż krzywda i sprawiedliwość (sugeruję całość)
Coleman P.T., Konflikt trudnorozwiązywalny, w: Deutsch M., Coleman P.T. (red), Rozwiązywanie konfliktów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000, s. 425-445
Literatura dodatkowa:
D.Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012,fragm.
E. de Bono, Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom, Wydawnictwo Sensus, Warszawa 2008
Podejmowanie właściwych decyzji (2008), Harvard Business Review, Gliwice: Wydawnictwo Helion
T. Tyszka, Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000, fragm.
J.P.Folger, M.S.Poole, R.K.Stutman, Working Through Conflict, roz. 7 (Doing Conflict: Styles, Strategies and Tactics), Longman, 1997, s.183-203
G. Lakoff, Moral Politics. How Liberals and Conservatives Think, The University of Chiacago Press, 2016, fragm.
J-W.Mueller, Co to jest populizm?, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2017
Lukianoff G., Haidt J., Rozpieszczony umysł. Jak dobre intencje i złe idee skazują pokolenia na porażkę, Zysk i Ska, 2023
J. Haidt, Why the Past 10 Years of American Life Have Been Uniquely Stupid, The Atlantic, May’22
Rosenberg M., To co powiesz może zmienić świat, Czarna Owca, 2022 (wyd. oryginalne: Speak Peace in the World of Conflict: What You Say Next Will Change Your World, PuddleDancer Press, 2005)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: