- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Płeć w antropologii kulturowej 3402-10PWAK-OG
Kurs ma na celu poszerzenie wiedzy dotyczącej płci w kulturach. Omawiane zagadnienia koncentrują się głównie wokół problematyki powiązanej z kobietami, ale nie tylko. Przyjmowane perspektywy to zarówno studia kobiece, jak i antropologia feministyczna. Kulturowe konstrukcje płci są analizowane z uwzględnieniem odmienności uwarunkowań zarówno historycznych, jak i geograficznych, i pochodzą zarówno z klasycznych badań antropologiczno kulturowych, jak i ze współczesnych. Dobór tematów pozwala uchwycić różnice kulturowe i zróżnicowane uwarunkowania kulturowego konstruowania ról kobiet np. w kulturach tradycyjnych i współczesnych. Służy temu porównanie pozycji i ról kobiet w zróżnicowanych społecznościach tradycyjnych w ujęciu klasycznych badań antropologicznych, ale także krytyczna rewizja niektórych koncepcji. Zajęcia zakładają zatem dialog między ujęciami klasycznymi a współczesnymi, co ułatwia krytyczną analizę obu dyskursów teoretycznych. Pomostem jest koncepcja wiedzy jako intersubiektywnej podmiotowości, którą w odniesieniu do studiów nad płcią w antropologii kulturowej można porównywać z przewrotem kopernikańskim w astronomii. Całość analizowana jest na tle swoistego antropologiczno kulturowego naukoznawstwa, czyli w zderzeniu klasycznych badań antropologii kulturowej i perspektywy antropologii feministycznej, z naciskiem na szukanie powiązań między nimi. Paralelność przemian naukowych i społecznych ujawnia głębokość uwarunkowań dotyczących kulturowych konstrukcji płci.
Przykładowe bloki tematyczne to wiedza naukowa a wiedza kobiet i o kobietach, kobiety i mężczyźni w kulturach tradycyjnych a badacze i badaczki w antropologii kulturowej, inicjacje dojrzałościowe chłopców i dziewcząt i ich uwarunkowania oraz interpretacje, teorie matriarchatu i metaformii i ich miejsce we współczesnej nauce, performatywność a dualizm płci, intersekcjonalność.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka zna i potrafi poddać analizie tradycyjne i współczesne zagadnienia związane z płcią i gender, którymi zajmuje się antropologia kulturowa.
Student wie, w jak odmienny sposób rożne kultury konstruują role płciowe i w związku z tym dostrzega róznice między płcią biologiczną a kulturową.
Studentka interpretuje i porównuje procesy i zjawiska kulturowe powiązane z płcią i gender w kontekście współczesnych przemian kulturowych.
Studentka jest wrażliwa na odmienności kulturowe w obszarze kulturowych konstrukcji płci.
Studentka rozpoznaje uwarunkowania określonych konstrukcji kulturowych ról i instytucji związanych z płcią w różnych kulturach.
Student poddaje krytyce prezentowane ujęcia teoretyczne, wskazuje mocne i słabe strony określonych koncepcji.
Student dyskutuje na forum grupy, argumentując własne tezy.
Kryteria oceniania
Elementy zaliczenia:
Obecność na zajęciach (maks. 2 nieobecności).
Ocena ciągła - przygotowanie do zajęć.
Aktywność i uczestniczenie w dyskusjach.
Wystąpienie/referat indywidualny lub w grupie roboczej, przygotowanie i moderacja dyskusji, krytyczna analiza na forum grupy.
Egzamin końcowy.
Literatura
Bamberger Joan (1974), The Myth of Matriarchy: Why Men Rule in Primitive Society? [w:] Woman, culture, and society, M. Zimbalist Rosaldo, L. Lamphere (red.), Stanford University Press, ss. 263—280
Kubica Grażyna (2006), Siostry Malinowskiego czyli kobiety nowoczesne na początku XX wieku, Kraków: Wydawnictwo Literackie
Malinowski B. (1980), Dzieła t. 2, Życie seksualne dzikich, Warszawa: PWN
Mead Margaret (1986), Trzy studia, Warszawa: PIW
Ortner Sherry (1974), Is Female to Male as Nature is to Culture? [w:] Woman, culture, and society, Michelle Zimbalist Rosaldo, Louise Lamphere (red.), Stanford University Press, ss. 67—88
Van Gennep Arnold (2006), Obrzędy przejścia, Warszawa: PIW, Rozdz. Obrzędy inicjacji, ss. 84—126
A Journal of Menstruation and Culture, http://metaformia.org/index.php, wybrane artykuły
Grahn Judy (2005), Blood, Bread and Roses. How Menstruation Created the World, http://bailiwick.lib.uiowa.edu/wstudies/grahn/01toc.htm, fragmenty
Stone Linda (2012), Pokrewieństwo i płeć kulturowa, Kraków: WUJ, Rozdz. „Małżeństwo”, ss. 241—285
Weiner Anette (1976) Women of Value, Men of Renown. New Perspectives in Trobriand Exchange. Austin & London: University of Texas Press
Jacobs Sue-Ellen, Wesley Thomas, Sabine Lang (1997), Two-spirit people: Native American gender identity, sexuality, and spirituality, Urbana: University of Illinois Press, fragmenty
Barnard Alan (2006), Antropologia, Warszawa: PIW, r. „Feminizm w antropologii”, ss. 198—204
Stacey Judith (1988), Can there be a feminist ethnography, Women's Studies International Forum 11 (1), ss. 21–27
Code Lorraine (1991), What can she know? Feminist theory and the construction of knowledge, New York: Cornell University Press, r. 1 “Is The Sex of The Knower Epistemologically Significant?, ss. 1—26
Górnikowska-Zwolak Elżbieta (2004), Szkic do portretu Ślązaczki. Refleksja feministyczna, Katowice: WUŚ
Levi-Strauss Claude (2013), Antropologia wobec problemów współczesnego świata, Kraków: WUJ, Rozdz. „Kres kulturowej supremacji Zachodu”, ss. 9—48
Young Robert J.C. (2012), Postkolonializm. Wprowadzenie, Kraków: WUJ, Rozdz. Feminizm postkolonialny, ss. 111—140
Nalini Visvanathan, Lynn Duggan, Nan Wiegersma and Laurie Nisonoff (red.) (2012), Kobiety, gender i globalny rozwój, Warszawa: PAH
Herman Aleksandra (2019), Kulturowa wiedza kobiet..., Warszawa: Scholar
Bettelheim Bruno, Rany symboliczne. Rytuały inicjacji i zazdrość męska
Van Waters Miriam (1913), The Adolescent Girl Among Primitives Peoples
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: