Psychologia ogólna 3402-10PSO
Podstawowe kierunki i koncepcje psychologiczne: psychologia klasyczna, psychologia postaci, psychoanaliza i neopsychoanaliza, behawioryzm i neobehawioryzm, psychologia poznawcza, psychologia humanistyczna.
Fizjologiczne mechanizmy działania Centralnego Układu Nerwowego; budowa i funkcjonowanie neuronu, ośrodkowy i obwodowy układ nerwowy, autonomiczny układ nerwowy.
Struktura funkcjonalna Centralnego Układu Nerwowego – kanały informacyjne, właściwości, ograniczenia (zakres odbieranych bodźców, zakres różnicowania bodźców, habituacja).
Niespecyficzne funkcje kanałów informacyjnych – aktywacja kory mózgowej (rola tworu siatkowatego), skutki deprywacjj sensorycznej, zapotrzebowanie na stymulację i jego związek z temperamentem.
Temperament – - konstytucjonalne typologie temperamentu typologie Pawłowa i neopawłowistów, teorie Eysencka, RTT Strelaua, pojęcia temperamentu „trudnego” i temperamentalnego czynnika ryzyka.
Specyficzne funkcje aparatu poznawczego, odbieranie i przetwarzanie informacji. Elementarne właściwości procesu spostrzegania – wyodrębnianie percepcyjne, stałość spostrzeżeń. Teorie rozpoznawania (template matching, feature analysis. Teoria aktywnej syntezy - przewidywanie tego co może się pojawić na podstawie kontekstu i dotychczasowych doświadczeń). Teoria gotowości percepcyjnej Brunera, praktyczne konsekwencje wynikające z w/w teorii, testy projekcyjne, efekt „etykietkowania” w poznawaniu ludzi (labeling). Rola schematów poznawczych w poznawaniu ludzi.
Pamięć – struktura, organizacja funkcjonalna. Wielomagazynowy model pamięci. organizacja LTM (pamięć semantyczna, epizodyczna, proceduralna).
Myślenie –.definicja (reguły, operacje), związek myślenia ze świadomością i z językiem, rodzaje sytuacji problemowych, metody badania.
[1] rozwiązywanie problemów (elementy sytuacji problemowej, fazy procesu rozwiązywania problemów, symulacja a sztuczna inteligencja, symulacja procesów komunikacyjnych);
[2] podejmowanie decyzji (pojęcie racjonalności, ocena użyteczności – strategie, ocena prawdopodobieństwa – osobliwości ocen dokonywanych przez ludzi).
Język i komunikowanie się. Język jako system dwuklasowy. Pojęcie kompetencji językowej w teorii N.Chomskiego (struktura głęboka i powierzchniowa, gramatyka transformacyjno-generatywna), kody mowy wg B.Bernsteina, pojęcie kompetencji komunikacyjnej, komunikacja niewerbalna (mimika, gestykulacja, postawa ciała, głos, proksemika).
Emocje. Podstawowe komponenty procesu emocjonalnego (pobudzenie, znak, treść), różnice między afektem, emocją, uczuciem i nastrojem, mimiczna ekspresja emocji. Czynniki wywołujące emocje. Stres i jego zwalczanie.
Biologiczne i osobowościowe uwarunkowania i osobliwości funkcjonowania poznawczego człowieka.
Treści omawiane podczas zajęć są udostępniane studentom w postaci nagrań audio-wideo.
W razie zaistnienia takiej potrzeby poszczególne zajęcia mogą być prowadzone w trybie zdalnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student dysponuje wiedzą na temat głównych teorii i koncepcji psychologicznych, rozumie podstawowe zasady funkcjonowania Centralnego Układu Nerwowego, rozumie podstawowe uwarunkowania i osobliwości poznawczego funkcjonowania człowieka, w tym spostrzegania, zapamiętywania, rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji oraz werbalnego i niewerbalnego komunikowania się, dysponuje wiedzą na temat emocjonalno-motywacyjnych i osobowościowych uwarunkowań zachowania.
Kryteria oceniania
Testowy egzamin pisemny, przystosowany do przeprowadzenia w trybie stacjonarnym albo zdalnym.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obecność na co najmniej 80% zajęć.
Literatura
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, wybrane fragmenty części I – IV
Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 2, s.58-83
Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 4, s.158-172
Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 4, s.138-158
Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 6, s.224-266
Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 7, s.267-309
Zimbardo Ph.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, r. 9, s.350-388
Tomaszewski T. (red.), Psychologia, r. 10, s. 700-735
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, r. 5, s. 183-213
Maruszewski T., Psychologia poznawcza, Polskie Tow. Semiotyczne, Warszawa 1996, s. 204-228
Lindsay P.H., Norman D.A., Procesy przetwarzania informacji u człowieka, PWN, Warszawa 1984, r.15, s. 527-553
Kofta M., Szustrowa T., Złudzenie, które pozwalają żyć, PWN, Warszawa 1991, r.3, s. 67-100
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: