Propedeutyka pedagogiki 3402-10PPLL
Cele przedmiotu- zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami nauk pedagogicznych w ujęciu historycznym.. Przedmiot pedagogiki. Geneza podstawowych pojęć. Tradycja grecka. Wychowanie rycerskie, wychowanie mieszczańskie. Początki wprowadzania obowiązku szkolnego- Karol Wielki. Pedagogika i szkolnictwo epoki Odrodzenia. Koncepcje pedagogiczne Erazma z Rotterdamu, Tomasza Morusa, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Jana Amosa Komenskiego, Jana Jakuba Rousseau, Jana Henryka Pestalozziego i Johna Locke'a. Geneza współczesnych systemów wychowania. Komisja Edukacji Narodowej. John Dewey i szkoła daltońska. Przedszkola Froebla. System Marii Montessori. Szkoła Celestyna Freineta. Wolna szkoła Waldorfa. Edukacja alternatywna i antypedagogika. Koncepcje: Ivana Illicha i Hubertusa von Schoenebecka. Oświata w społeczeństwie informacyjnym. Szkoła wirtualna.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
1. Linderberg Ch. (1992): Szkoła bez lęku. Jacek Santorski & CO, Warszawa 2. Pachociński R.(1999):Oświata XXI wieku. Kierunki przeobrażeń. IBE, Warszawa 3. Pachociński R. (2000): Współczesne systemy edukacyjne .IBE, Warszawa 4. Okoń W. ((1996)" Wprowadzenie do Dydaktyki Ogólnej. Wydawnictwo "Żak", Warszawa 5. Okoń W.(1996): Nowy Słownik Pedagogiczny. Wydawnictwo "ŻAK", Warszawa 6. Szybiak I. (1995): Z Dziejów szkoły.W: Sztuka nauczania. Szkoła. Konarzewski K. (Red.),PWN, Warszawa 7.Von Schoenebeck H. (2001): Szkoła z ludzką twarzą. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: