Psychologia konfliktu 3402-10PKNZ
Główne grupy zagadnień omawiane na zajęciach: 1. Konflikt - problemy definicyjne.2. Gra eksperymentalna jako model sytuacji konfliktowej. Teoria gier jako normatywny i opisowy model konfliktu. 3. Deutscha "wzorzec konfliktu" Współzależność społeczna jako źródło sytuacji konfliktowych. 3. Dynamika i eskalacja konfliktu Czynniki powodujące eskalacje konfliktu Koło konfliktu - koncepcja Moore'a 4. Style działania w konflikcie. 5. Procesy postrzegania w sytuacji konfliktowej - konflikt danych i konflikt relacji. 6. Procesy komunikacji w konflikcie. 7. Władza a konflikt. 8. Konflikty międzygrupowe. 9.Konflikty na poziomie globalnym (globalne dylematy społeczne). 10. Konflikty trudni rozwiązywalne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
- zna teorie psychologiczno - społeczne umożliwiające analizę i diagnozę konfliktów,
- rozumie mechanizmy psychologiczne i społeczne, które warunkują źródła, przebieg i eskalację konfliktów,
- potrafi wskazać różne rodzaje konfliktu oraz rozumie ich wzajemne relacje warunkujące dynamikę sytuacji konfliktowej zarówno na poziomie konfliktów interpersonalnych jak i międzygrupowych .
Kryteria oceniania
Opanowanie treści zajęć i lektur sprawdzane testem pisemnym. Test składa się z ok. 18 pytań otwartych i zamkniętych. Limit nieobecności na zajęciach: 2 nieobecności.
Literatura
1. Zajęcia organizacyjne
2. Co to jest konflikt? S.Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów”, UNUS 1999, r. IV „Istota konfliktu”, s. 141 – 152;
3. Gra symulacyjna
4. Omówienie wyników gry – tekst pomocniczy do omówienia Z. Czwartosz, „Refleksje nad zastosowaniem teorii gier w naukach społecznych” – tekst przesłany
5. Rywalizacja i współpraca, M. Deutsch,, r. „Rywalizacja i współpraca”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 21 - 35;
6. Style działania w konflikcie, Doing Conflict: Styles, Strategies and Tactics – tekst przesłany
7. Postrzeganie w sytuacji konfliktu (konflikt danych), B. Wojciszke, „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Warszawa 2002, r.2 „Wiedza i sądy o świecie społecznym”, s. 57 – 68 oraz s. 80 – 98;
8. Postrzeganie osób w konflikcie (konflikt relacji), B. Wojciszke, „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Warszawa 2002, r. 3 „Spostrzeganie osób”, s. 99 – 135;
9. Komunikacja w konflikcie. R. M. Krauss, E. Morsella, „Konflikt a komunikacja”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 131 – 143;
10. Władza w konflikcie, P. T. Coleman, r. „Konflikt a władza”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 108 – 126;
11. Władza w konflikcie – c. d. – lektura jak wyżej
12. Konflikt międzygrupowy, R. J. Fisher, r. 8 „Konflikt międzygrupowy”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 166 – 180;
13. Globalne dylematy i konflikty, D. T. Kenrick, S. L. Neuberg, R. B. Cialdini, Psychologia społeczna”, Gdańsk 2002, r. 13 „Globalne dylematy społeczne”, s. 649 – 696;
14. Trudne konflikty, P. T. Coleman, r. 21 „Konflikt trudno rozwiązywalny”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 424 – 443;
15. Test zaliczeniowy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: