Procedury badań ewaluacyjnych 3402-10PBE
W ostatnich latach badania ewaluacyjne, rozumiane jako ocena przedsięwzięć prowadzonych przez władze publiczne, stały się jednym z najszybciej rozwijających się dyscyplin naukowych. Rosnące zainteresowanie badaniami ewaluacyjnymi jest efektem zarówno coraz większych możliwości poznawania i wyjaśniania rzeczywistości przez nauki społeczne, jak też wynika z powszechnie artykułowanych oczekiwań dotyczących praktycznych funkcji nauk społecznych.
W Polsce, zainteresowanie ewaluacją jest w znaczącym stopniu konsekwencją akcesji Polski do Unii Europejskiej. Przepisy Unii Europejskiej wymagają prowadzenia ewaluacji wszystkich programów i projektów unijnych. Stąd też, różne formy badań ewaluacyjnych stały się istotnym elementem cyklu zarządzania funduszami europejskimi. Prowadzenie ewaluacji wymaga wykształcenia licznej grupy ekspertów-ewaluatorów zatrudnianych zarówno w administracji publicznej, jak i w ośrodkach naukowych i firmach badawczych oceniających efekty działań publicznych.
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i nabycie podstawowych umiejętności wykorzystywanych przy ocenie planowania, przebiegu i efektów działań publicznych. Cel zostanie zrealizowany w ramach przeprowadzanego przez słuchaczy projektu badawczego w ramach ewaluacji projektów edukacyjnych.
Ważnym obszarem badań ewaluacyjnych jest edukacja. Ewaluuje się, programy kształcenia, szkoły, wyniki nauczania formalnego i kompetencje. Ewaluację prowadzi się zarówno metodami ilościowymi jak i jakościowymi.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
¬ posiada wiedzę na temat metod stosowanych w procesie badań ewaluacyjnych
¬ potrafi wskazań podstaowe techniki badawcze wykorzystywane w procesie badań ewaluacyjnych
¬ potrafi stworzyć narzędzia do analizy ilościowej i jakościowej w ramach badań ewaluacyjnych
¬ rozumie podstawowe ograniczenia metodologiczne i etyczne wynikające z realizacji badań ewaluacyjnych
¬ potrafi przełożyć wskaźniki na pytania badawcze i pytania w kwestionariuszach wykorzystywanych w badaniu
Kryteria oceniania
Egzamin – sprawdzający wiedzę nabytą w trakcie zajęć
Ćwiczenia praktyczne – ocena analizy danych, projektów badania ewaluacyjnego oraz projektów narzędzi ewaluacyjnych przedstawianych w trakcie zajęć
Literatura
1. Zaproszenie do ewaluacji, Monika Bartosiewicz-Niziołek, Monika Marcinkowska-Bachlińska, Wanda Kozyra, Alicja Karczmarczyk, Joanna Żebrowska, KOWEZiU 2014
2. Tomasz Sobierajski, Zaproszenie do monitorowania, KOWEZiU 2015
3. Charakterystyka i schematy badań ewaluacyjnych.
Earl Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN 2009, Badania ewaluacyjne, s. 388 - 418
4. Badania o chrakterze ilościowym i jakościowym w ewaluacji.
George Ritzer, Klasyczna teoria socjologiczna, Zysk 2000, Ku bardziej zintegrowanemu paradygmatowi socjologicznemu, s. 317 – 322
George Kamberelis, Greg Dimitriadis, Wywiady zogniskowane, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, PWN 2010, s. 351-390
5. Metody analizy dokumentów zastanych.
Sztumski Janusz, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk 2005, rozdział 9, s. 182-191
6. Etyka badacza w realizacji badań ewaluacyjnych.
Clifford G. Christinas, Etyka i polityka w badaniach jakościowych, [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, PWN 2010, s. 207-239
7. Charakterystyka raportu końcowego z badań ewaluacyjnych
Gibbs Graham, Analizowanie danych jakościowych, PWN 2011, rozdział 3, 50 -75
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: