Pierre Bourdieu : Antropologia społeczna 3402-10PBAS
Pierre Bourdieu : Antropologia społeczna Konwersatorium
I. Wstęp. Biografia intelektualna Pierre'a Bourdieu. Od etnologii Claude'a Lévi-Straussa do analizy dyskursu i habitusu
a) terminowanie u Claude'a Lévi-Straussa; przekroczenie ograniczeń strukturalizmu; droga ku teorii przemocy symbolicznej i socjologii refleksyjnej (on sam nazywał ją też antropologią refleksyjną - zarys: P.Bourdieu, Szkic teorii praktyki, poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabyli, przeł. W.Kroker, Kęty 2007)).
b) zarys pojęć kluczowych z uwzględnieniem osobnych komponentów antropo- i socjologicznych do syntetycznego opisu socjokulturowego:
* habitus
* przemoc symboliczna
* kapitał symboliczny
* kapitał kulturowy
* pole; w tym:
- pole władzy (politycznej i ekonomicznej, rozpatrywane razem lub osobno)
- pole produkcji kulturowej (możliwe do rozpatrywania jako całość lub podzielone na mniejsze pola czyli dotyczące poszczególnych dziedzin kultury: literaturę, sztuki plastyczne, naukę, pole religijne, etc.)
* dehistoryzacja (albo historyczny proces dehistoryzacji lub też anamneza)
c) przedmioty badań
- relacje pomiędzy klasami społecznymi, pomiędzy płciami,
- analiza konkretnych tekstów kultury (np. Szkoły uczuć Gustave'a Flauberta i Do latarni morskiej Virginii Woolf), epok kulturowych (fin de si?cle), historii i wewnętrznej logiki poszczególnych obszarów życia społecznego (system edukacji, środowiska akademickiego, środowiska polityczne go czy "pola produkcji kulturowej").
- media, telewizja, literatura, niektórzy filozofowie (np. Martin Heidegger), - struktura społeczna społeczeństwa tradycyjnego Algierii, francuscy chłopi-kawalerowie
- społeczne uwarunkowania upodobań estetycznych, gustu, zwyczajów itd.
d) bibliografia (omówienie zawartości dzieł)
* Sociologie de l'Algérie, Paris, 1961
* Travail et travailleurs en Algerie , 1963
* Les étudiants et leurs études, 1964
* Les Héritiers. Les étudiants et la culture, z Jean-Claude Passeron, 1964
* L'Amour de l'art. Les musées et leur public, 1966, 1969, z Alain Darbel, Dominique Schnapper
* Un Art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie, 1965, z Luc Boltanski, Robert Castel, Jean-Claude Chamboredon
* Le Métier de sociologue, z J.-C. Passeron et J.-C. Chamboredon, 1968
* La Reproduction. Éléments pour une théorie du syst?me d'enseignement, 1970
* Esquisse d'une théorie de la pratique, poprzedzone Trois études d'ethnologie kabyle, 1972
* Sur le pouvoir symbolique, "Annales" 1977, t. 32, nr 3, s. 405-411.
* La distinction : critique sociale du jugement, 1979
* Le Sens pratique, 1980
* Questions de sociologie,1981
* Ce que parler veut dire : L'économie des échanges linguistiques,1982
* Homo academicus, 1984
* Choses dites, 1987
* L'ontologie politique de Martin Heidegger, Paris 1988
* La Noblesse d'État. Grandes écoles et esprit de corps, 1989
* Les R?gles de l'art. Gen?se et structure du champ littéraire, 1992
* Réponses. Pour une anthropologie réflexive, 1992, z Lo?c Wacquant
* La Mis?re du monde, 1993
* Raisons pratiques. Sur la théorie de l'action,1994
* Sur la télévision, oraz L'Emprise du journalisme, 1996
* Méditations pascaliennes, 1997
* La Domination masculine, 1998
* Contre-feux. Propos pour servir ? la résistance contre l'invasion néo-libérale, "Raisons d'agir", 1998
* Propos sur le champ politique, "Presses universitaires de Lyon" 2000
* Science de la science et réflexivité, 2001
* Le Bal des célibataires. Crise de la société paysanne en Béarn, 2002
* Esquisse pour une auto-analyse, 2004
II. Dystynkcja - ideologia gustu
1. Szlachectwo kulturowe: dyspozycja estetyczna i wolność od konieczności
Lektura: Pierre Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, rozdz. "Tytuły szlachectwa kulturowego", ss.19-82
Lektura pomocnicza:
Pierre Bourdieu, Co tworzy klasę społeczną? O teoretycznym i p
Rodzaj przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: