Obyczajowość medialna 3402-10OPBME
Celem przedmiotu jest prześledzenie wzajemnych związków między wytworami kultury popularnej a obyczajami. Prasa, film, telewizja z całą pewnością prezentują i upowszechniają pewne obyczaje, wzory osobowe, style życia, równocześnie jednak publikacje prasowe czy telewizyjne są odbiciem społecznej rzeczywistości, także przemian obyczajowych, jakie dokonują się w ostatnich dziesięcioleciach. Na zajęciach media będą analizowane, jako źródło wiedzy o zmieniających się obyczajach i równocześnie propagatora wzorów obyczajowych. Szczególny nacisk położony zostanie na takie zjawiska prezentowane we współczesnych przekazach medialnych jak przemoc, ciało, konsumpcja. W ramach zajęć studenci poznawać będą analizy przekazów medialnych uwzględniających różne perspektywy teoretyczne. Przedmiotem naszych zainteresowań będą : popularna prasa kobieca, programy reality show, telenowele, reklamy. Przedmiot przewiduje zapoznawanie się z różnymi przekazami medialnymi oraz tekstami na ich temat.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Student definiuje i opisuje współczesne media, reguły ich funkcjonowania
• Student wyjaśnia reguły oddziaływania mediów na odbiorców
• Student projektuje badania treści przekazów medialnych
• Student interpretuje przekaz ideologiczny, wzory, wartości prezentowane w mediach
• Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii na temat przekazów medialnych
• Student wykazuje kreatywność w zakresie tworzenia projektów dotyczących przekazów medialnych oraz zjawisk społecznych
Kryteria oceniania
Ocena ciągła – obecność, przygotowanie do zajęć, aktywność
Egzamin z przedmiotu odbywa się przez napisanie eseju na wybrany temat dotyczący obyczajowości medialnej. Temat eseju musi wcześniej zostać skonsultowany z prowadzącą.
Na ocenę końcową składają się:
• Obecność na zajęciach: (dozwolone maksymalnie 2 nieobecności)
• Esej na wybrany temat z zakresu problematyki zajęć
Praktyki zawodowe
--
Literatura
J.Bator “Wizerunek kobiet w reklamie telewizyjnej”,
K.Arcimowicz „Obraz mężczyzny w polskich mediach”,
M..Halawa” Opery mydlane; opowieść w 5 odcinkach” w „30 najważniejszych programów TV w Polsce”, red. W.Godzic
A.Mikołajczyk „Ally McBeal – serial politycznie (nie)poprawny” w „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji” red. K.Klejsa,
G.Skonieczny, Kraków 2002 K.Waletko „Postmodernizm a sprawa Kasi i
R,.Marszałek „Kino rzeczy znalezionych”,
A.Bisko „Prawie jak sztuka. O współczesnym kiczu wnętrzarskim” w „Kiczosfery współczesności” red. W.J.Burszta, E.A.Sekuła
Juan S.V.Mas “Hollywood i marki”,
M.Halwa „Życie codzienne z telewizorem”,
J.Storey „Studia kulturowe i badania kultury popularnej”,
R.C.Allen „On Reading Soaps: A Semiotic Primer” w „Popular Culture. Production and Consumption”, red. C.L.Harrington, D.D.Bielby, Oxford 2001; D.Horton,
B.McNair „Seks, demokratyzacja, pożądanie i media, czyli kultura obnażania”, Warszawa 2004, rozdz. 3,4, 11
W.Godzic „Telewizja i jej gatunki po Wielkim Bracie”,
M.Krzpiet „Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji
G.Ptaszek „Talk show. Szczerość na ekranie?”,
D.Horton, R.R.Wohl „Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość” w „Pejzaże audiowizualne” red. A.Gwóźdź, Kraków 1997;
W.Godzic „Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów”
M.Czubaj „”Biodra Elvisa Presleya” rozdz. „Śmierć idola”;
J.W.Rettberg “Błogowanie”
J.B.Thompson „Natura skandalu politycznego” w „Socjologia codzienności”, red. P.Sztompka, M.Bogunia-Borowska;
Natalia Krzyżanowska „Medialny obraz (nie)obecności kobiet w sferze publicznej - analiza relacji prasowych poświęconych ‘seks aferze’ w Samoobronie RP w „Societas/Communitas’ nr 6/ 2008 s. 217-232;
Ł. Wojtkowski „Amerykańska kampania prezydencka 2004 – przebieg, media i kultura masowa” w”Konteksty kultury popularnej” red. M.Jeziński, M.Wincławska, B.Brodzińska s. 245-274
A.Turek „Sacrum na sprzedaż: symbolika chrześcijańska w reklamie”,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: