Obyczajowość medialna 3402-10OBMZ
Celem przedmiotu jest prześledzenie wzajemnych związków między wytworami kultury popularnej a obyczajami. Prasa, film, telewizja z całą pewnością prezentują i upowszechniają pewne obyczaje, wzory osobowe, style życia, równocześnie jednak publikacje prasowe czy telewizyjne są odbiciem społecznej rzeczywistości, także przemian obyczajowych, jakie dokonują się w ostatnich dziesięcioleciach. Na zajęciach w ramach przedmiotu "Media i obyczaje" chciałabym zaproponować takie właśnie spojrzenie na media, jako źródło wiedzy o zmieniających się obyczajach i równocześnie propagatora wzorów obyczajowych. Szczególny nacisk położony zostanie na takie zjawiska prezentowane we współczesnych przekazach medialnych jak przemoc, ciało, konsumpcja. W ramach zajęć studenci poznawać będą analizy przekazów medialnych uwzględniających różne perspektywy teoretyczne. Przedmiotem naszych zainteresowań będą : popularna prasa kobieca, programy reality show, telenowele, reklamy.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
,.Marszałek "Kino rzeczy znalezionych" J.Storey "Studia kulturowe i badania kultury popularnej", Kraków 1996, J.Bator "Wizerunek kobiet w reklamie telewizyjnej", "Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu" (red.) R.Siemieńska, Warszawa 1997 K.Arcimowicz "Obraz mężczyzny w polskich mediach", Gdańsk 2003, "Mitologie popularne", red. D.Czaja, Kraków 1994; T.Modelski "Opera mydlana : wszystko dla pań" w "Dialog" nr 5-6/1991 "Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji" red. K.Klejsa, G.Skonieczny, Kraków 2002 "Popular Culture. Production and Consumption", red. C.L.Harrington, D.D.Bielby, Oxford 2001; D.Horton, B.McNair "Seks, demokratyzacja, pożądanie i media, czyli kultura obnażania", Warszawa 2004, W.Godzic "Telewizja i jej gatunki po Wielkim Bracie", Kraków 2004, "Kultura popularna. Graffiti na ekranie", Kraków 2002; M.Krzpiet "Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji", Kraków 2005, "Ekran, mit, rzeczywistość", red. W.J.Burszta, Warszawa 2003 "Media - eros - przemoc. Sport w czasach popkultury", red. A.Gwóźdź, Kraków 2003, Pejzaże audiowizualne" red. A.Gwóźdź, Kraków 1997 "Bohater - idol - osobowość medialna" , red. A.Kisielewska, Białystok Turek "Sacrum na sprzedaż: symbolika chrześcijańska w reklamie", 2002 J.Kurczewski "Miejsce przemocy w kulturze" - ekspertyza dla KRR i TV; "Przemoc na ekranie" (red.) M. Hendrykowska, M.Hendrykowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001; M.Halwa "Życie codzienne z telewizorem", Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: