Nieklasyczna socjologia wiedzy a socjologia nauki 3402-10NSWZ
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy Studentów nt. sposobów i stopnia uwikłania poznania naukowego w konteksty społeczne. Punktem wyjścia do dyskusji na kowersatorium jest Mertonowski projekt nadania socjologii wiedzy charakteru empirycznego, rozważany w zestawieniu z Mannheimowską koncepcją relacjonizacji. Kolejne zajęcia poświęcone będą studiom nad nieklasyczną socjologią wiedzy (tzw. "mocnym programem" socjologii wiedzy, ujęciami konstruktywistycznymi) oraz zagadnieniami socjologii nauki i metateoretycznymi propozycjami socjologii fenomenologicznej w kwestii statusu wiedzy naukowej.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
R. K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 2002, rozdz. XIV-XVIII; B. Barnes, D. Bloor (red.) Mocny program socjologii wiedzy, IfiS PAN, Warszawa 1993; Racjonalność współczesności. Między filozofią a socjologią, pod red. H. Kozakiewicz, E. Mokrzyckiego i M. Siemka, PWN, Warszawa 1992; P. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa 1982; A. Gidens, Nowe zasady metody socjologicznej, Nomos, Kraków 2001, rozdz. 4 B. Latour, Scientific Objects and Legal Objectivity (Articles 2002); C. W. Mills, Zawodowa ideologia patologów społecznych, w: J. Mucha, "C.W.Mills", Wiedza Powszechna, Warszawa 1985; P. Bourdieu, Specyfika dziedziny naukowej i społeczne warunki rozwoju wiedzy, w: E. Mokrzycki (red.) Kryzys i schizma, PIW, Warszawa 1984, t. 2; F. Znaniecki, Społeczne role uczonych, PWN, Warszawa ; Societas/Communitas, nr 3: Socjologia wiedzy - socjologia nauki (wybrane artykuły)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: