Metody i narzędzia zarządzania kadrami (warsztat) 3402-10MINZK
Tematyka poszczególnych zajęć:
1. Modele polityki personalnej i kultura organizacyjna. Zarzadzanie międzykulturowe.
2. Analiza roli i kompetencji na stanowisku pracy. Opis stanowiska pracy.
3. Rekrutacja i selekcja pracowników (rodzaje i metody rekrutacji, etapy selekcji, alternatywy rekrutacji i selekcji)
4. Rekrutacja i selekcja pracowników (rodzaje i metody rekrutacji, etapy selekcji, alternatywy rekrutacji i selekcji)
5. Ocena pracowników (funkcje systemu ocen, metody oceny pracowników, błędy przy ocenianiu pracowników, przykłady kwestionariuszy oceny pracowników, kadry kierowniczej)
6. Ocena pracowników (funkcje systemu ocen, metody oceny pracowników, błędy przy ocenianiu pracowników, przykłady kwestionariuszy oceny pracowników, kadry kierowniczej)
7. Zarządzanie informacją zwrotną. Dodatkowy moduł jako uzupełnienie zajęć odnośnie oceny
8. Wynagrodzenia I (funkcje systemu wynagrodzeń, rodzaje wynagrodzeń, analiza i wartościowanie pracy, efektywne systemy wynagradzania, świadczenia społeczne w zakładzie pracy)
9. Wynagrodzenia II (funkcje systemu wynagrodzeń, rodzaje wynagrodzeń, analiza i wartościowanie pracy, efektywne systemy wynagradzania, świadczenia społeczne w zakładzie pracy)
10. Szkolenie i doskonalenie personelu (analiza potrzeb szkoleniowych, techniki szkoleniowe, programy edukacji dorosłych)
11. Szkolenie i doskonalenie personelu (analiza potrzeb szkoleniowych, techniki szkoleniowe, programy edukacji dorosłych)
12. Derekrutacja
13. Problemy etyczne związane z procesami personalnymi
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Rozumie wartości, zasady i cele szeroko definiowanej polityki personalnej
• Analizuje społeczne, demograficzne i ekonomiczne uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi
• Wymienia kluczowe narzędzia ZZL
• Rozumie znaczenie podstawowych pojęć w tym funkcja personalna, model kompetencyjny, narzędzia selekcji i rekrutacji pracowników, mierzenie i rozwój kompetencji, ocena pracowników, a także rozumie specyfikę wybranych narzędzi HR wspierających rozwój wymienionych funkcji zarządzania zasobami ludzkimi
• Wyjaśnia sposób doboru narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi w zależności od polityki personalnej organizacji jej dojrzałości, potrzeb i kultury organizacyjnej
• Przedstawia najistotniejsze rozwiązania w zakresie doboru i zastosowania narzędzi ZZL w tym narzędzi badania kultury organizacyjnej, tworzenia modeli kompetencyjnych, rekrutacji, selekcji i derekrutacji pracowników, mierzenia i rozwoju kompetencji, zarządzania ocenami oraz wynagrodzeniami
• Porównuje rozwiązania dotyczące zastosowania narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi w różnorodnych organizacjach i w odniesieniu do różnych celów polityki personalnej
• Współpracuje z pozostałymi członkami zespołu (przejawia umiejętność pracy w grupie)
Kryteria oceniania
ZALICZENIE ZAJĘĆ: prezentacja (ogólny zarys, poszerzenie omawianego zagadnienia w pracy pisemnej) + pisemna praca indywidualna; zaprojektowanie lub zrecenzowanie dowolnie wybranego narzędzia HR (programu szkoleniowego, asesmentu, developmentu, regulaminu wynagrodzeń, etc)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
• T. Oleksyn, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, str. 17-59, 61-118
• J. Marciniak, Audyt i controlling funkcji personalnej w przedsiębiorstwie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2015, str. 15 – 24, 32 - 45
• M. Kostera (red.), Kultura organizacji. Badania etnograficzne polskich firm, GWP, Gdańsk 2007, str. 23 – 39, 309 – 311
• L. Zbiegień – Maciąg, Kultura w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, str. 13 – 76
• K. S. Cameron, R.E. Quinn, Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006, str. 36 - 62
• T. Oleksyn, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, str. 120 – 192
• M. Sidor – Rządkowska, Kompetencyjne systemy ocen pracowników, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, str. 15 – 31
• G. Filipowicz, Zarządzanie kompetencjami perspektywa firmowa i osobista, , Oficyna s Wolters Kluwer business, Warszawa 2014, str. 43 - 94
• K. Wojtaszczyk, Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, str. 47 – 74, 78 – 88, 105 - 113
• M. Sidor – Rządkowska, Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013, str. 15 – 23, 66 – 104
• J. Tabor, Zarządzanie talentami w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Poltext, Warszaw 2013, str. 36 - 58
• M. Juchnowicz, Ł. Sienkiewicz, Jak ocenić pracę?, Difin, Warszawa 2006
• Trenerzy Training Paernters, Zarządzanie projektami szkoleniowymi, Helion, Gliwice 2008
• T. Oleksyn, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, str. 239 – 259
• J. Tabor, Zarządzanie talentami w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Poltext, Warszaw 2013, str. 122 - 140
• T. Oleksyn, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, str. 469 - 501
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: