Mediacje rodzinne 3402-10MEDR
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy teoretycznej oraz praktycznych umiejętności potrzebnych do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktów rozwodowych oraz opiekuńczych. Osoby uczestniczące analizować będą specyfikę sporów towarzyszących kryzysom rodzinnym oraz doskonalić warsztat pracy mediatora/ mediatorki w obszarze konfliktów rodzinnych. Zajęcia mają charakter warsztatowy, z uwzględnieniem symulacji realnych sytuacji spornych, studiów przypadków, ćwiczeń oraz pracy własnej uczestniczek i uczestników.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (ćwiczeń) student_ka:
- potrafi zdiagnozować adekwatność danej sprawy do mediacji
- potrafi określić ewentualne inne formy pomocy rodzinie potrzebne w danej sprawie
- zna i potrafi zastosować techniki pracy mediatora rodzinnego / mediatorki rodzinnej na poszczególnych etapach mediacji (wysłuchanie stron i definiowanie kwestii, analiza potrzeb i interesów, wypracowanie i wybór rozwiązań, praca nad porozumieniem)
- umie współpracować w parze mediacyjnej
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Udział w praktycznych symulacjach
Ocena z egzaminu (ocena wiedzy teoretycznej oraz praktycznej analizy mediacji)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Gójska Agata, Mediacje rodzinne, Warszawa, Wydawnictwa UW 2014.
Czerederecka A. (red.), Rodzina w sytuacji okołorozwodowej. Współczesne dylematy psychologiczne i prawne, Kraków 2018:
- rozdz.I Wicherek P., Problemy orzecznictwa w sprawach o uregulowanie sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej i kontaktów z dzieckiem w sytuacji ostrego konfliktu między rodzicami – głos sędziego rodzinnego
- rozdz. IV – Opieka (piecza) naprzemienna – wielogłos
- rozdz. VII Antoszek T., Zajączkowska J., Porozumienie rodzicielskie jako rezultat mediacji.
Teksty praktyczne
Boardman S., (2013), Practice Note: Marital Mediation: A Psychological Perspective, Conflict Resolution Quarterly, vol. 31, no.1, pp.99-108.
Benjamin M., Irving H.H. (2005), Using the “Mediatable Frame” to Define the Problem in Mediating a Parenting Plan, Conflict Resolution Quarterly, vol. 22, no.4, pp.473-491.
Barthel, T., Fortson-Barthel, M., Practice Note: Asking Better Questions, Conflict Resolution Quarterly, vol. 34, no.1, pp. 43-56.
Haynes John. Metaphors and Mediation, http://www.mediate.com/articles/metaphor.cfm
Illes, R., Ellemers N., Harinck F. (2014), Mediating Value Conflicts, Conflict Resolution Quarterly, vol. 31, no.3, pp.331-354.
Silver R.B., Silver D.C. (2008), Practice Note: Divorce Mediation with Challenging Parents, Conflict Resolution Quarterly, vol. 25, no.4, pp. 511-520.
Gulbrandsen W., Haavind H., Tjersland O. (2018), High-conflict parents in mediation: An analysis of dialogues and sources to conflict, Conflict Resolution Quarterly, vol. 35, pp. 335-349.
Ellis D., Stuckless N. (2006), Separation, Domestic Violence and Divorce Mediation, Conflict Resolution Quarterly, vol. 23, no.4,, pp.461-485.
Dokumenty:
Przepisy prawne dotyczące mediacji w sprawach rodzinnych (w szczególności KRiO)
Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych (https://smr.org.pl/standardy/standardy-prowadzenia-mediacji/)
Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora, Rada Społeczna ds. ADR przy Min. Sprawiedliwości
Gdy rodzina się rozpada: potrzeby, decyzje, rozwiązania: poradnik Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych
Konwencja dotycząca cywilnych aspektów uprowadzenia dziecka za granicę (Konwencja Haska, 25 października 1980)
Deklaracja wrocławska dotycząca mediacji dwunarodowościowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: