Lokalność w teorii i badaniach 3402-10LWTIB
Etnografia, etnologia, antropologia kulturowa czy społeczna formowały się w toku badań niewielkich, przestrzennie zorientowanych społeczności ludzkich. To w lokalnych kontekstach społeczeństw i kultur wykształciły się m.in. metoda etnograficzna i klasyczne paradygmaty antropologicznej refleksji nad zebranym materiałem empirycznym. Pomnikowi „ojcowie założyciele” współczesnych badań terenowych tacy jak choćby Bronisław Malinowski czy Alfred Reginald Radclife – Brown, nigdy nie zyskaliby rangi klasyków gdyby nie kontakt ze społecznościami lokalnymi Triobrandów, Andamanów i próby uporządkowania, opisu oraz interpretacji procesów społecznych i kultury owych niewielkich grup ludzkich.
Bez społeczności lokalnej nie byłoby wymienionych dyscyplin naukowych. To właśnie ze względu na jej obecność miały one szansę zaistnieć, a potem rozwijać się rozszerzając pole swojego zainteresowania na obszary wykraczające dalece poza problematykę niewielkiej, stosunkowo zamkniętej społeczności.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
fakultatywne
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Umiejętność samodzielnego sformułowania pytań i problemów badawczych w oparciu o teorie lokalności. Samodzielne zaprojektowanie i realizacja badania
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, regularne przygotowywanie wyznaczonych zadań. Praca zaliczeniowa lub kolokwium.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1) M. Halamska, Wieś jako przedmiot badań naukowych, (w:) Wieś jako przedmiot badań naukowych na początku XXI wieku, M. Halamska (red.), Warszawa 2011, ss.225-240.
2) E. Hobsbawn, T. Ranger, Tradycja wynaleziona, Kraków 2008, ss. 9-24.
3) A. Jadach-Sepioło, Gentryfikacja miast, „Problemy Rozwoju Miast” 2007, nr 4/3, ss. 66-79.
4) A. Jawłowski, Wokół społeczności lokalnej – kilka uwag teoretycznych, (w:) I. Oliwińska, Jawłowski (red.), Społeczność lokalna w badaniu. Gmina Tolkmicko, Warszawa 2015, ss. 71 – 102.
5) D. Jędrzejczyk, Geografia humanistyczna miasta, Warszawa 2004, ss.207 – 266.
6) S. Krzysztofik i in., Rewitalizacja jako proces odbudowujący tożsamość miejsca poprzez ochronę dziedzictwa kulturowego, „Studia Miejskie” 2017,nr 26, ss. 83-93
7) J. Kurczewska, Robocze ideologie lokalności. Stare i nowe schematy, (w:) J Kurczewska Oblicza lokalności. Tradycja i współczesność, Warszawa 2006, ss. 88 – 129.
8) W. Kuligowski W., Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Kraków 2007, ss 9 – 36.
9) P.T. Kwiatkowski, Losy rodziny a pamięć zbiorowa, (w:) Wobec przeszłości – pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, Warszawa 2005, ss. 234-252
10) B. Szacka, Czas przeszły, pamięć, mit, (w:) Wobec przeszłości – pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, Warszawa 2006, ss. 17-66; 99-146.
11) A. Szpociński, Formy przeszłości a komunikacja społeczna (w:) A. Szpociński, P. T. Kwiatkowski (red.), Przeszłość jako przedmiot przekazu, Warszawa, 2006.
12) M.S. Szczepański, Społeczności lokalne i regionalne a ład kontynentalny i globalny, (w:) Kręgi integracji i rodzaje tożsamości. Polska, Europa, Świat, W. Wesołowski, J. Włodarek (red.) Warszawa 2005, ss.121-140
13) M. Wieruszewska, Wieś w oczach antropologów, (w:) Wieś jako przedmiot badań naukowych na początku XXI wieku, M. Halamska (red.), Warszawa 2011, ss.169-186.
14) T. Zarycki, Peryferie czy pogranicza? Krytyczne spojrzenie na współczesne posługiwanie się terminem pogranicza, (w:) B. Jałowiecki, S. Kapralski (red.), Peryferie i pogranicza: O potrzebie różnorodności, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: