Jak pisać historię LGBT+? 3402-10JPHLGBT
Jak pisano do tej pory historię ruchów LGBT+? Co do współczesnych nauk społecznych wniosły badania uwzględniające doświadczenia osób nieheteronormatywnych? Z jakimi trudnościami teoretycznymi i praktycznymi trzeba się zmierzyć, badając historię i tożsamości osób nieheteronormatywnych? Jak pisać historię LGBT+?
Cel zajęć będzie dwojaki: spotkanie się z badaczkami i badaczami, którzy zajmują się tą tematyką od lat i mogą podzielić się z nami swoimi dotychczasowymi odkryciami i obserwacjami, a także wymyślenie i rozpoczęcie nowych projektów badawczych, wśród nich kilkuletniego badania, którego zamierzeniem będzie przyjrzenie się historii LGBT+ w Polsce.
Zajęcia poświęcone będą następującym zagadnieniom:
I. LGBT+ czyli kto?
II. Inspiracje metodologiczne:
1) Instytut Gospodarstwa Społecznego (pamiętniki bezrobotnych, pamiętniki chłopów)
2) Szymon Dubnow i projekt zamlingu; badania prowadzone przez YIVO
3) socjologia tożsamości
4) historia mówiona
5) mikrohistoria
III. Problemy metodologiczne związane z charakterem źródeł:
6) archiwa represji (źródła policyjne),
7) literatura piękna, film,
8) antropologia, psychologia, medycyna i dyskurs naukowy,
9) źródła produkowane przez ruch LGBT+ (instytucjonalizacja ruchu, głosy słyszane i niesłyszane),
10) historia mówiona (wartość wspomnień osobistych),
IV. Co historia LGBT+ zmienia w naszym rozumieniu nauk społecznych?
V. Przygotowanie własnego projektu badawczego
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 zna w pogłębionym zakresie zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej
K_W12 zna mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym, socjologicznym i przyrodniczych
K_U02 potrafi w pogłębionym i szerokim zakresie dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac
K_U04 posiada umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki
K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów
K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność podczas zajęć, praca pisemna (zarys badań i/lub wstępna relacja z badań).
Literatura
Krótka lista lektur (do poszerzenia, zależnie od sugestii i zainteresowań uczestników i uczestniczek zajęć):
- L. Krzywicki (oprac.), Pamiętniki chłopów,
- M. Melchior, Społeczna tożsamość jednostki,
- L. Jockusch, Collect and Record!,
- M. Foucault, Historia seksualności,
- A. Portelli, ‘Oral History in Italy’,
- C. Ginzburg, Ser i robaki (wstęp), ‘The Inquisitor as Anthropologist’,
- D. Boyarin, D. Itzkovitz, A, Pellegrini, (eds), Queer Theory and the Jewish Question.
- M. Briki, Psychiatrie et homosexualité. Lectures médicales et juridiques de l'homosexualité dans les sociétés occidentales de 1850 à nos jours.
- M. B. Duberman, M. Vicinus, G. Chauncey Jr (red.), Hidden from History: Reclaiming the Gay and Lesbian Past,
- J. Loughery, The Other Side of Silence: Men's Lives & Gay Identities. A Twentieth-Century History,
- R. Aldrich (red.), Geje i lesbijki: życie i kultura, tłum. P. Nowakowski,
- R. B. Parkinson, A Little Gay History. Desire and Diversity Across the World,
- M. Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji,
- J. Boswell, The Marriage of Likeness. Same-Sex Unions in Pre-Modern Europe,
- D.M. Halperin, How to Do the History of Homosexuality,
- J.N. Katz, The Invention of Heterosexuality,
- G. Kent, G. Hekma, The Pursuit of Sodomy. Male Homosexuality in Enlightenment Europe,
- Ch. Mounsey, Developments in the Histories of Sexualities. In Search of the Normal, 1600-1800.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: