- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Analiza rynku pracy 3402-10ARP-OG
Omówione zostaną takie tematy jak: praca jako dobro rynkowe i nierynkowe, regulacja i deregulacja rynku pracy, przyswojenie reguł rynku pracy, strategie zaradności ekonomicznej, bezrobocie jako fatum rynkowe, zawodowe rynki pracy i prestiż zawodów, nowe modele pracy i formy zatrudnienia, kompetencje przyszłości w kontekście IV rewolucji przemysłowej. W czasie zajęć zostanie przedstawiona sytuacja na polskim rynku pracy i współczesne trendy, a także podstawowe uwarunkowania społeczne związane z funkcjonowaniem rynku pracy w wymiarze lokalnym, krajowym, europejskim. Studenci w czasie kursu powinni zdobyć umiejętność korzystania z danych statystycznych oraz innych baz danych o rynku pracy oraz interpretacji uwarunkowań społecznych, w odniesieniu do wybranych segmentów i trendów na rynku pracy.
Wybrane tematy zajęć:
Charakterystyka rynku pracy, perspektywa ekonomiczno-społeczna.
Regulacja i deregulacja rynku pracy. Segmentacja rynku pracy.
Praca w gospodarce centralnie planowanej i zmiany na rynku pracy w Polsce po 1989r.
Trendy na rynku pracy. Analiza polskiego rynku pracy: Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL), bezrobocie rejestrowane (wybrane statystyki i trendy).
Pokolenia na rynku pracy. Ekonomiczne losy absolwentów uczelni.
IV rewolucja przemysłowa. Różnorodność, równość, inkluzja na współczesnym rynku pracy.
Zawodowe rynki pracy, prestiż zawodów. Barometr zawodów. Kompetencje przyszłości.
Rynek pracy w Unii Europejskiej: Europejska Strategia Zatrudnienia, wybrane statystyki Eurostatu (Labour Force Survey), badania porównawcze.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. zna i rozróżnia wybrane źródła informacji statystycznej i wyniki badań porównawczych niezbędne do charakterystyki rynku pracy w Polsce i państwach UE,
2. umie wykorzystać różne źródła informacji statystycznej i wyniki badań porównawczych do charakterystyki rynku pracy w Polsce i państwach UE,
3. rozpoznaje podstawowe problemy polskiego i europejskiego rynku pracy,
4. umie ocenić i porównać funkcjonowanie różnych segmentów rynku pracy w Polsce i UE,
5. potrafi wykonać analizę statystyczną i instytucjonalną niezbędną do opisu funkcjonowania rynku pracy w wybranym kraju,
6. umie pracować w zespole.
Kryteria oceniania
1. ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), (10 pkt.)
2. opracowanie społeczno-ekonomicznej charakterystyki rynku pracy w wybranym powiecie (praca indywidualna) oraz wybranego segmentu rynku pracy w UE (praca grupowa), (60 pkt.)
3. zaliczenie ustne oparte na tematyce zajęć i przygotowanych opracowaniach, (30 pkt.)
Literatura
Wybrane lektury:
E. Kryńska, E. Kwiatkowski, Podstawy wiedzy o rynku pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
W. Kozek, Rynek pracy. Perspektywa instytucjonalna, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
R. Drozdowski, Praca w systemie realnego socjalizmu, [w:] R. Drozdowski, Rynek pracy w Polsce. Recepcja, oczekiwania, strategie dostosowawcze, UAM, Poznań 2002, r. II, s. 43-79.
A.K. Koźmiński, Postkomunistyczne kultury organizacyjne, [w:] A.K. Koźmiński, Odrabianie zaległości, PWN 1998.
Zadowolenie z pracy oraz oceny jej wpływu na inne sfery życia, CBOS 2021.
K. Schwab, Czwarta rewolucja przemysłowa, 2018, Wydawnictwo Studio Emka, s. 54-70.
Raport trendów 2024. Wynagrodzenia i rynek pracy. Manpower.
Które zawody poważamy ?, Komunikat NR 157/2019, CBOS, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_157_19.PDF
M. Sennett, Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA S.A., Warszawa 2008.
G. Standing, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, PWN, Warszawa 2014.
Rocznik Statystyczny Pracy 2023, GUS, Warszawa 2023, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-statystyczny-pracy-2023,7,8.html
R. Włoch, K. Śledziewska, Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?, DELab UW, 2019.
Aktualne raporty GUS, EUROSTAT i inne dotyczące aktywności ekonomicznej ludności, wynagrodzeń, wybranych problemów rynku pracy.
Szczegółowy sylabus, po konsultacjach ze studentami, zostanie ustalony na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: