Współczesne miasta 3402-01WSM
Zajęcia mają charakter wykładu konwersatoryjnego, którego założeniem jest aktywny udzial studentów w dyskusjach na kanwie zaprezentowanego materiału z wykładu. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z rozwojem współczesnych miast z polożeniem nacisku na uwarunkowania rządzące przestrzenną ich organizacją.
Tematy zajęć obejmować będą następujące zagadnienia:
1. Czy polska jest krajem zurbanizowanym? Urbanizacja, procesy, konsekwencje, dynamika polska na przykładach innych krajów.
2.Miasta i metropolie, typy metropolii, funkcje podstawowe, pojęcia i definicje. Warszawa na tle innych miast.
3.Jaką strukturą jest miasto ? Miasto, Metropolie- podstawowe, pojęcia i definicje
4. Procesy stratyfikacji przestrzenno kulturowej: czynniki i procesy, przykłady polskie i zagraniczne. (ew. spacer po Pradze).
5. Gentryfikacja, gettoizacja, pojęcie klasy metropolitarnej, klasy kreatywnej R. Floridy. Wyzwania dla Warszawy.
6. Stare paradygmaty rozwoju miast: strefowanie miasta, modernizm: Le Courbsier, koncepcja jednostki sąsiedzkiej J. Parriego , Miasta Ogrodu, E. Howarda.
7. Co nam zostało z tamtych lat ? Dziedzictwo modernizmu polskiego na przykładach osiedli mieszkaniowych. Żelazna Brama, Rakowiec, Koło.
(wizyta w osiedlach mieszkaniowych, sesje zdjęciowe i analiza wizulana).
8. Czy w mieście jest miejsce na wspólnoty. Między gemeinschaft a gesellschaft; stan aktualny, uwarunkowania, perspektywy. wizyta w centrum Paca.
9. Społeczne nisze: autonomiczne wspólnoty miejskie: Squaty, kooperatywy spożywcze (Wizyta w domkach fińskch na Jazdowie).
10. Dyskusja
11. Nowczesne koncepcje rozwoju miasta. Pojęcie rozwoju zrównoważonego. ekologia miejska, miasta zwarte.
12. Jak tworzyć miasta przyjazne dla ludzi.
Film wg. J Gehla: Ludzki wymiar.
13. Miasto wg J. Jacobs. i J. Gehla. Analiza wizualna dobrych przestrzeni publicznych. (Prezentacje studentów).
14. Jak dobrze planować przestrzeń miasta. Planowanie przestrzenne z udziałem społecznym. Nowi aktorzy. Możliwości, bariery procesy.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia mają charakter wykładu konwersatoryjnego, którego założeniem jest aktywny udzial studentów w dyskusjach na kanwie zaprezentowanego materiału z wykładu. Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z rozwojem współczesnych miast z polożeniem nacisku na uwarunkowania rządzące przestrzenną ich organizacją. Tematy zajęć obejmować będą następujące zagadnienia: 2.Miasta i metropolie, typy metropolii, funkcje podstawowe, pojęcia i definicje. Warszawa na tle innych miast. 3.Jaką strukturą jest miasto ? Miasto, Metropolie- podstawowe, pojęcia i definicje 4. Procesy stratyfikacji przestrzenno kulturowej: czynniki i procesy, przykłady polskie i zagraniczne. (ew. spacer po Pradze). 5. Gentryfikacja, gettoizacja, pojęcie klasy metropolitarnej, klasy kreatywnej R. Floridy. Wyzwania dla Warszawy. 6. Stare paradygmaty rozwoju miast: strefowanie miasta, modernizm: Le Courbsier, koncepcja jednostki sąsiedzkiej J. Parriego , Miasta Ogrodu, E. Howarda. 7. Co nam zostało z tamtych lat ? Dziedzictwo modernizmu polskiego na przykładach osiedli mieszkaniowych. Żelazna Brama, Rakowiec, Koło. 8. Czy w mieście jest miejsce na wspólnoty. Między gemeinschaft a gesellschaft; stan aktualny, uwarunkowania, perspektywy. wizyta w centrum Paca. 9. Społeczne nisze: autonomiczne wspólnoty miejskie: Squaty, kooperatywy spożywcze (Wizyta w domkach fińskch na Jazdowie). 10. Dyskusja 11. Nowczesne koncepcje rozwoju miasta. Pojęcie rozwoju zrównoważonego. ekologia miejska, miasta zwarte. 12. Jak tworzyć miasta przyjazne dla ludzi. 13. Miasto wg J. Jacobs. i J. Gehla. Analiza wizualna dobrych przestrzeni publicznych. (Prezentacje studentów). 14. Jak dobrze planować przestrzeń miasta. Planowanie przestrzenne z udziałem społecznym. Nowi aktorzy. Możliwości, bariery procesy. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
w terenie
mieszany: w sali i zdalnie
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawowe uwarunkowania i procesy determinujące rozwój współczesnych metropolii.
Student zna procesy i uwarunkowania rozwoju przestrzennego miasta .
Student zna historyczne uwarunkowania rozwoju przestrzennego miasta
Student ma pogłębioną wiedzę na temat Warszawy jako miasta metropolitarnego.
Student zna uwarunkowania prawne rządzące procesem partycypacyjnego planowania przestrzennego.
Umiejętności
Student rozumie mechanizmy rozwojowe dużych metropolii i potrafi zdefiniować najważniejsze problemy w nich występujące a także wskazać decydentów odpowiedzialnych za ich rozwiązanie.
Student potrafi znaleźć i wykorzystać instrumenty oddziaływania na swoje środowisko zamieszkania.
Student potrafi formułować pytania wobec decydentów miejskich w kwestiach dotyczących kształtowania polityk miejskich i przestrzennego zagospodarowania .
Student potrafi przygotować uwagę do planu zagospodarowania przestrzennego.
Student potrafi wyjaśnić sposób oddziaływania przestrzennego i urbanistycznego układu na relacje międzyludzkie w mieście.
Student potrafi zdefiniować problemy w przestrzennym i urbanistycznym układzie miasta .
Student wie jak zaplanować dobrą przestrzeń publiczną.
Student wie jak zaplanować konsultacje społeczne w kwestiach zagospodarowania przestrzeni w mieście
Kryteria oceniania
zajęcia dydaktyczne - 30 godzin
przygotowanie do zajec - 20 godzin
przygotowanie do egzaminu - 30 godzin
Lączny nakład pracy studenta - 80 godzin
Kryteria oceniania
- obecność na zajeciach
- aktywny udzial w dyskusjach
- przygotwanie prezentacji z wybranego fragmentu przestrzeni miejskiej . analiza wizualna
- wyniki egzaminu
Literatura
Film wg. J Gehla: Ludzki wymiar.
J. Gehl, „ Życie między budynkami , Ram , 2013 , Wstęp, r. I: Trzy typy aktywności przydomowej, Życie między budynkami, str 7- 31.
Jan Gehl., "Mista dla ludzi", Ram , Kraków, 2017, s: 75-90 134-162.
M. Gerlich. „Odkrywanie demokracji”, w: „Miasto w działaniu. Zrównoważony rozwój z perspektywy oddolnej, (red). P. Filar p. Kubicki, Instytut Obywatelski, 2012.
D. Groyecka, "Gentryfikacja Berlina: Od życia na podsłuchu do kultury caffe latte". Wydawnictwo Katedra. 2014, str. 107 – 132.
Howard E. "Miejskie ogrody jutra" . Instytut Kultury Miejskiej, 2015, s. 7 - 37.
Florida R., "Narodziny klasy kreatywnej", tłumaczenie T. Krzyżanowski, M. Penkala, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, 2010.
B. Jałowiecki, M. S. Szczepański, "Miasto i przestrzeń, w perspektywie socjologicznej", wyd. Scholar 2009, Kapitalistyczne miasto XX wieku str. 125 – 160. , 13-20, 117-160.
E. Howard, "Miasta Ogrody – jutra", Instytut Kultury Miejskiej, 2015, str. 7- 47.
Le Corbusier, "Urbanistyka", Centrum Architektury, 2015, str. 189 – 205.
B. Chomontowska, "Lachert i Szanajca. Architekci Awangardy", str. 203- 239. Wydawnictwo Czarne, 2014. http://uxonline.pl/miasta-ogrody-2/.
M. Lewicka, "Psychologia miejsca", Warszawa, wyd. Scholar, str. 206 – 243.
Program wzmacniania wspólnoty lokalnej, CKS UM, (całość) na stronie: http://ngo.um.warszawa.pl/sites/ngo2.um.warszawa.pl/files/zalaczniki/aktualnosci/projekt_programu_operacyjnego_wzmocnienie_wspolnoty_lokalnej.pdf
B. Jałowiecki. M. Szczepański, Miasto i przestrzeń, w perspektywie socjologicznej, wyd. Scholar 2009, r.5. 1-4. str. 273- 280.
A. Gójska. P. Kuczyński, B. Lewenstein, E. Zielińska, "Konsultacje społeczne w przestrzeni wielkomiejskiej. Ochocki model dialogu obywatelskiego". PTS 2012. Str. 15 – 47
J. Jacobs, Życie i śmierć wielkich amerykańskich miast, Jonathan Cape, Londyn, , str.47 – 233.
D. Harvey, Bunt miast i prawo do miasta, r. „Prawo do miasta”. s. 19-51 , „Tworzenie miejskich dóbr wspólnych”, s. 102-130, Warszawa, Bęc Zmiana, 2012
B. Jałowiecki, M.S. Szczepański, Socjologiczne pojęcie przestrzeni, w: B. Jałowiecki I M. S. Szczepański, „Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej”, Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009. Str 379-410
A. Majer, Odrodzenie Miast, Wydawnictwo Uniwersytetu lubelskiego, Scholar,Łódz, Warszawa 2014.str. 111-136.
Magazyn Miasta nr 18 2018. Osiedla: Całość.
L. Mergler, K. Poblocki , M. Wudarski, Antybezradnik przestrzenny. Prawo do miasta w działaniu, str. 136 - 165, str. 16- 39.
M. Komorowska , "Pan na Plan. Partycypacja w planowaniu przestrzennym".
R.Oldenburg, "The Great Good Place", Marlow Company New York, cz. I 1989.
"Otwarty Jazdów. Współrządzenie przestrzenią miejską", stowarzyszenie Kulturotwórcze Miasto Dwa, 2018, dostepny na stronie: https://issuu.com/miastodwa/docs/otwarty-jazdow
W. Kłosowski: Kultura jako czynnik rozwoju społecznego a polityki kulturalne polskich metropoli”, raport dostępny na stronie internetowej.
K. P., A.Płoszaj, „Warszawa w międzynarodowych rankingach”. Raport, ekspertyza, na ://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/4239/warszawa_w_międzynarodowych_rankingach_peszat_ploszaj.pdf
J. Sadik – Khan, Walka o ulice. Jak odzyskiwać miasto dla ludzi, Wysoki Zamek Kraków, 2017, wstęp i r. I „Walka”.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Więcej niż połowa nieobecności na zajęciach uniemożliwia zaliczenie zajęć . |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: