- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Europa insight. Między kryzysem a rewolucją 3402-01EI-OG
Co zmieniło się w naszym rozumieniu Europy i Unii Europejskiej w ciągu ostatnich lat? Jak pogodzić dominujące narracje o Europie i Unii Europejskiej sprzed i po referendum o „Brexicie” oraz te sprzed kryzysu uchodźczego i po?
W trakcie konwersatorium przyjrzymy się sposobom, w jaki w ostatnich kilku dekadach określano tożsamość europejską, tłumaczono wewnętrzne podziały Europy oraz jej relacje z resztą świata. Czytając teksty historyczne, literackie i politologiczne, zastanowimy się, jak różne wizje przeszłości kontynentu oraz jego idealnej organizacji politycznej przekładają się na bieżące dyskusje polityczne oraz to, jaką sobie można wyobrazić przyszłość świata i Europy.
Przedmiot będzie podzielony na kilka bloków tematycznych. Pierwszy będzie poświęcony dominującym narracjom na temat Europy, tożsamości kontynentu i jego organizacji politycznej. W drugim przyjrzymy się kilku krytycznym perspektywom wobec tego dyskursu. W trzeciej części semestru zajmiemy się historią dyskusji o podziałach Europy. W czwartej poczytamy najnowsze teksty dotyczące bieżącej sytuacji Europy i zastanowimy się, w jaki sposób ich autorki i autorzy próbują wytłumaczyć obecny kryzys Unii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność podczas zajęć, praca pisemna, rozmowa o pracy, egzamin.
Literatura
Będziemy czytali następujące teksty (w całości lub we fragmentach):
- Norman Davies, „Europa. Rozprawa historyka z historią”, Znak 1998;
- Mark Mazower, „The Dark Continent”, Penguin 1998;
- Tony Judt, „Wielkie złudzenie? Esej o Europie”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998; „Powojnie”, Rebis, 2008;
- Feliks Gross, „Federacje i konfederacje europejskie. Rodowód i wizje”, IFiS PAN, Warszawa 1994;
- Oskar Halecki, „Historia Europy, jej granice podziały”, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej Lublin 2000;
- Joseph Weiler, „Chrześcijańska Europa. Konstytucyjny imperializm czy wielkokulturowość?”, Wydawnictwo W drodze, 2003;
- Frantz Fanon, “Wyklęty lud ziemi”, PIW 1985;
- Silvia Federici, „Caliban and the Witch”, Autonomedia 2004;
- Larry Wolff, “Inventing Eastern Europe”, Stanford University Press 1994;
- Anna Sosnowska, „Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947-1994)”, Wydawnictwo Trio 2004;
- Milan Kundera, “Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej”, „Zeszyty Literackie” 5/1984;
- Maria Todorova, „Bałkany wyobrażone”, Czarne 2008,
- Andrzej Bobkowski, “Szkice piórkiem”, (wiele wydań);
- Jerzy Stempowski, „Eseje dla Kassandry” (wiele wydań);
- Andrzej Stasiuk, “Jadąc do Babadag” i „Fado”, Czarne 2004 i 2006.
- Ivan Krastew, “After Europe”, University of Pennsylvania Press 2017,
- Jan Zielonka, “Europa jako imperium. Nowe spojrzenie na Unię Europejską”, PISM 2007; „Is the EU Doomed?”, Cambridge University Press 2014.
- James Meek, „Somerdale to Skarbimierz”, „London Review of Books”, 8/2017.
- Leszek Kołakowski, „Cywilizacja na ławie oskarżonych” , Wydawnictwo Res Publica, 1990;
- Dan Diner, „Zrozumieć stulecie”, Wydawnictwo Scholar, 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: