Europa insight. Między kryzysem a rewolucją 3402-01EI
Co zmieniło się w naszym rozumieniu Europy i Unii Europejskiej w ciągu ostatnich lat? Jak pogodzić dominujące narracje o Europie i Unii Europejskiej sprzed i po „Brexicie”, pandemii, kryzysie uchodźczym i wojnie w Ukrainie?
W trakcie konwersatorium przyjrzymy się sposobom, w jaki w ostatnich kilku dekadach określano tożsamość europejską, tłumaczono wewnętrzne podziały Europy oraz jej relacje z resztą świata. Czytając teksty historyczne, literackie i politologiczne, zastanowimy się, jak różne wizje przeszłości kontynentu oraz jego idealnej organizacji politycznej przekładają się na bieżące dyskusje polityczne oraz to, jaką sobie można wyobrazić przyszłość świata i Europy.
Przedmiot będzie podzielony na kilka bloków tematycznych. Pierwszy będzie poświęcony dominującym narracjom na temat Europy, tożsamości kontynentu i jego organizacji politycznej. W drugim przyjrzymy się kilku krytycznym perspektywom wobec tego dyskursu. W trzeciej części semestru zajmiemy się historią dyskusji o podziałach Europy. W czwartej poczytamy najnowsze teksty dotyczące bieżącej sytuacji Europy i zastanowimy się, w jaki sposób ich autorki i autorzy próbują wytłumaczyć obecne kryzysy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność podczas zajęć, praca pisemna.
Maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione.
Literatura
Będziemy czytali wybrane teksty (w całości lub we fragmentach):
- Norman Davies, „Europa. Rozprawa historyka z historią”, Znak 1998;
- Zygmunt Bauman, "Europa: niedokończona przygoda", Wydawnictwo Literackie 2005;
- Łukasz Danel, „Zrozumieć Brexit: przyczyny wystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej”, Scholar 2022;
- Oskar Halecki, „Historia Europy, jej granice podziały”, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej Lublin 2000;
- Frantz Fanon, “Wyklęty lud ziemi”, PIW 1985;
- Zygmunt Bauman, “Obcy u naszych drzwi”, PWN 2016;
- Łukasz Moll, „Nomadyczna Europa. Poststrukturalistyczne granice europejskiego uniwersalizmu”, UMK 2021.
- Larry Wolff, “Inventing Eastern Europe”, Stanford University Press 1994;
- Tariq Modood, “Multikulturalizm”, Nauka i Innowacje, Poznań 2014;
- Anna Sosnowska, „Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947-1994)”, Wydawnictwo Trio 2004;
- Łukasz Łotocki, „Kryzys imigracyjny w Europie w polskim dyskursie publicznym w latach 2015-2018”, Elipsa 2019;
- Fareed Zakaria, “Ten lessons for a post-pandemic world”, Penguin Books 2021;
- Maria Todorova, „Bałkany wyobrażone”, Czarne 2008,
- Ivan Krastew, “After Europe”, University of Pennsylvania Press 2017,
- Jan Zielonka, „Is the EU Doomed?”, Cambridge University Press 2014.
- Aleksandra Boroń, Agnieszka Gromkowska-Melosik, „Ukraińskie uchodźczynie wojenne: tożsamość, trauma, nadzieja”, Impuls 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: