Demokracja i jej wrogowie 3402-01DIJW
Demokracja od pierwszych nowożytnych prób realizacji była stale atakowana. Ataki te przyjmowały rozmaite formy. Omówione zostaną ataki z pozycji konserwatywnych, liberalnych, anarchistycznych i lewicowych. Przedmiotem zajęć będą głównie ataki przeprowadzane w ramach Zachodu (Europy i Ameryki Północnej), ale pojawią się także problemy demokracji w nawiązaniu do studiów postkolonialnych. Poruszone zostaną także kwestie elitaryzmu, związku religii z demokracją oraz nowoczesnych technologii.
Zajęcia podzielone zostały na trzy główne części:
I - Wprowadzenie i sposoby rozumienia demokracji
II - Problemy i krytyki XIX- i XX-wiecznej demokracji
III - Problemy współczesne
Ilość czasu, jaką student/ka musi poświęcić na opanowanie wyżej wymienionych zagadnień, zależy od jego/jej indywidualnych predyspozycji, a także wiedzy, jaką posiadał/a przed rozpoczęciem przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka:
• Potrafi przedstawić główne idee demokracji
• Potrafi wyjaśnić istotę sporu między jej zwolennikami a przeciwnikami
• Potrafi wskazać aktualne zagrożenia dla demokracji
• Potrafi zrekonstruować przebieg procesu krytyki demokracji i jej wewnętrzne elementy podlegające krytyce
• Potrafi dokonać samodzielnej analizy tekstów autorstwa wybitnych przeciwników demokracji i wskazać na podstawowe elementy ich krytyki
• Potrafi dokonać interpretacji wybranych tekstów, zagadnień, wysnuć wnioski dotyczące roli relacji między myślą polityczną a polityką
Kryteria oceniania
Obecność, aktywność podczas zajęć (w tym również możliwe referaty), praca pisemna
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Wybrana literatura (dokładne informacje na temat fragmentów do przeczytania zostaną podane w sali):
- Robert A. Dahl, "Demokracja i jej krytycy", Warszawa 2012
- Robert A. Dahl, "O demokracji", Warszawa 2000
- Thomas Hobbes, "Lewiatan", Warszawa 2012
- Jan Sowa, "Solidarność 2.0, czyli demokracja jako forma życia" Warszawa 2019
- Adam Leszczyński, "Ludowa historia Polski", Warszawa 2020.
- Joseph de Maistre, "Wieczory petersburskie", Warszawa 2011
- Isaiah Berlin, "Pokrzywione drzewo człowieczeństwa", Warszawa 2004
- Howard Zinn, "Ludowa historia Stanów Zjednoczonych", Warszawa 2016
- Edward Said, "Orientalizm"
- Magdalena Środa, "Obcy, inny, wykluczony", Gdańsk 2020
- Alan S. Kahan "Aristocratic Liberalism: The Social and Political Thought of Jacob Burkhardt, John Stuart Mill,and Alexis de Tocqueville", London 2001
- Patrick J. Deneen, "Dlaczego liberalizm zawiódł?", Warszawa 2022
- Carl Schmitt, “Kryzys demokracji parlamentarnej": w tenże, "Teologia polityczna i inne pisma", Kraków 2000
- H.D. Thoreau, "Obywatelskie nieposłuszeństwo", Poznań 2006
- Hannah Arendt, "Nieposłuszeństwo obywatelskie" [w:] tejże, "Kryzys republiki", Warszawa 2022.
- Jan-Werner Muller, "Przeciw demokracji", Warszawa 2016
- Mark Lilla, "Bezsilny Bóg", Warszawa 2009
- David Runciman, "Jak kończy się demokracja", Warszawa 2019
- Jason Hickel, "Mniej znaczy lepiej", Warszawa 2021
- Chantal Mouffe, "Paradoks demokracji", Wrocław 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: