Socjologia życia osobistego 3402-01-SZO
Celem przedmiotu jest teoretyczna i empiryczna analiza zmiennych w czasie, zróżnicowanych relacji rodzinnych, sieci pokrewieństwa, przyjaźni. Nacisk położony jest na koncepcję życia osobistego (C. Smart 2007), proponującą nowy sposób definiowania rodzin i relacji. Rozważane są sposoby doświadczania siebie jako członków i członkiń rodzin. Szczególne znaczenie przypisywane jest wspomnieniom, rodzinnym skryptom, pozytywnym i negatywnym emocjom, jak również roli materialnego charakteru gospodarstwa domowego w kreowaniu i podtrzymywaniu relacji. Wymienione kwestie są dyskutowane w kategoriach komplementarności i intersekcjonalności. W polu uwagi znajduje się idea wspólnotowości, relacyjności w porównaniu do założeń teorii indywidualizacji i detradycjonalizacji, a także ekologiczny wymiar działań jednostki i kształtowanie życia osobistego w kontekście społecznym. Przedmiot ma charakter projektowy, angażujący studenta w proces badawczy.
Całkowity nakład czasu pracy osoby studenta: 90 godzin
Godziny kontaktowe 30
Przygotowanie się do zajęć 15
Przygotowanie prezentacji 20
Przygotowanie się do egzaminu 25
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu osoba biorąca udział w zajęciach
w sferze wiedzy: (K_W01); (K_W03); (K_W06)
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i koncepcje dotyczące socjologii życia prywatnego
Zna i rozumie metodologię badań społecznych
Zna i rozumie etyczne zasady wykonywania zawodu socjologia
w sferze umiejętności: (K_U02); (K_U04); (K_U10); (K_U11)
Potrafi korzystać z literatury naukowej dotyczącej życia osobistego
Potrafi wykorzystywać i syntetyzować wiedzę teoretyczną i metodologiczną przy analizie zagadnień dotyczących życia osobistego
Potrafi uczestniczyć w pracy w grupie
Potrafi samodzielnie uzupełniać wiedzę
w sferze kompetencji społecznych: (K_K01); (K_K06)
Jest gotów aktualizować nabytą wiedzę w wymiarze interdyscyplinarnym
Jest gotów profesjonalnie i etycznie podchodzić do zadań związanych z zawodem socjologa
Kryteria oceniania
Kontrola obecności; ocena aktywności i bieżącego przygotowania do zajęć; ocena prezentacji z wybranego zestawu zagadnień omawianych w ramach programu zajęć; ocena z egzaminu.
Obecność na zajęciach jest obowiązkiem studenta
Literatura
• Beck-Gernsheim E., Od miłości ku związkowi? Zmiany w relacjach między mężczyznami i kobietami w społeczeństwie zindywidualizowanym, (w:) Beck U., Beck-Gernsheim E., Całkiem zwyczajny chaos miłości, Wyd. Nauk. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2013, s. 55-91.
• Bieńko M., Symulowana intymność w relacjach typu ‘friends with benefits’, „Fabrica Societatis” 2019, Nr 2, s.8-25.
• Bieńko M., Relacje rodzinne w genderowym i międzypokoleniowym obszarze praktyk kulinarnych, (w:) I. Przybył, A. Żurek (red.), Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych, Poznań 2016, s.97-109.
• Bieńko M., Intymne i prywatne praktyki codzienności. Studium socjologiczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013, s.59-84.
• Davies K., Friendship and personal life (w:) V. May, P. Nordqvist (eds.) Sociology of personal life. Red Globe Press, London 2019, s. 60-73
• Duncombe J., Marsden D., Can we research the private sphere? In: Morris L and Lyon ES (eds.). Gender Relations in Public and Private: New Research Perspectives, Palgrave Macmillan London 1996, 141–155.
• Finch J., Displaying Families, “Sociology” 2007,41(1), s. 65-81.
• Gajewska M., Żadkowska M., Bieńko M., Mizielińska M., Stasińska A., Doing family in three – two partners and an animal companion, “Journal of Family Studies” 2024
• Giddens A., Przemiany intymności: seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, PWN, Warszawa 2006, s.217-239.
• Giraud C., Życie prywatne młodych dorosłych. Raport z badań z zakresu socjologii seksualności par i młodzieży, „Fabrica Societatis” 2020, Nr 3, s.117-133.
• Guillén M. F., 2030. How today’s biggest trends will collide and reshape the future of everything, Flint, Cheltenham, 2021, s.61-97
• Hertz N., The lonely century. A call to Reconnect. Sceptre, London 2021, s. 174-200
• Kaufmann J.-C., Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, Oficyna Naukowa, Warszawa 2004, s.227-249.
• May V., Introducing a sociology of personal life, In V. May (ed.), Sociology of personal life, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2011.
• May V., Dawson, M., Families and relationships e-Special issue introduction, “Sociology” 2018, 52(4).
• Młynarska-Sobaczewska A., Trzy wymiary prywatności. Sfera prywatna i publiczna we współczesnym prawie i teorii społecznej, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2013, 1(13) s. 33-52.
• Morgan D., Conceptualising the personal (w:) V. May, P. Nordqvist (eds.) Sociology of personal life. Red Globe Press, London 2019, s. 16-29
• Przybył I., Być krewnym. Znaczenie pokrewieństwa w wewnętrznych kręgach sieci społecznych, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2022, 18(1), s.14-39.
• Roseneil, S. and Budgeon, S., Beyond the conventional family: intimacy, care and community in the 21st century’, “Current Sociology” 2004, 52 (2), s. 135–159.
• Smart C., Davies K., Heaphy B., Mason J., Difficult Friendships and Ontological Insecurity, “The Sociological Review” 2012, 60(1), s.91-109.
• Smart, C., (2011), Families, secrets and memories, Sociology, 45 (4): 539–553.
• Tanggaard L., The research interview as a dialogical context for the production of social life and personal narratives, “Qualitative Inquiry” 2009, 15(9), s. 1498–1515.
• Thomas P.A., Liu H., Umberson D., Family Relationships and Well-Being, “Innovation in Aging”, 2017, Vol. 1, No. 3, s.1-11.
• Vucemilovic A.S., Dubravka K., Tandara M., Serec M., Factors in traditionadl families which affect health and health care: A qualitative study, Collegium Antropologicum, 38(3), 2014, s. 1001-1007.
• Żadkowska M., Para w praniu. Codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe, Wyd. UG, Gdańsk 2016.
• Żurek A., Swoi i obcy w rodzinie, (w:) I. Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2015, s. 57-72.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: