- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Demokracja i totalitaryzm - teoria i instytucje 3402-01-DIT-OG
Celem przedmiotu jest: 1/ zapoznanie studentów z modelami systemów określanych w literaturze jako przedmiotu jako demokratyczne 2/ zapoznanie studentów z teoretycznymi założeniami i sposobem funkcjonowania współczesnej demokracji liberalnej. Program obejmuje zarówno prezentację dyskusji kanonów współczesnej demokracji liberalnej, jak wybrane fragmenty polskiego prawa konstytucyjnego. Prezentowana jest ponadto dyskusja dotycząca granic tolerancji w kontekście założeń teoretycznych współczesnej demokracji. 3/ zapoznanie studentów z teoretycznymi założeniami i mechanizmami działania systemu totalitarnego. System współczesnej demokracji liberalnej oparty na prawie praw człowieka i mechanizmach prawnych zabezpieczających wprowadzenie i działanie mechanizmu tyranii większości jest odpowiedzią na zgodne z prawem wprowadzenie rządów tyranii większości a w efekcie systemu totalitarnego w latach 30-tych XX wieku w faszystowskich Niemczech. Zapoznanie studentów z mechanizmem przejścia od demokracji stricte proceduralnej do tyranii większości a w konsekwencji do totalitaryzmu jest istotnym celem przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Ma podstawową wiedzę dotyczącą modeli systemów demokratycznych
2. Ma podstawową wiedzę z zakresu teorii funkcjonowania współczesnej demokracji liberalnej, jej założeń i sposobu realizacji
3. Ma podstawową wiedzę o strukturach i instytucjach demokratycznych oraz o sposobie ich funkcjonowania
4. Ma wiedzę o wartościach stanowiących podstawy aksjologiczne i prawne współczesnej demokracji liberalnej
5. Ma podstawową wiedzę dotycząca modelu i sposobu funkcjonowania państwa totalitarnego.
6. Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, polityczne i prawne w kontekście teorii współczesnej demokracji liberalnej
7. Potrafi trafnie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych w kontekście ich zgodności (bądź jej braku) z paradygmatem współczesne demokracji liberalnej
8. Potrafi analizować propozycje konkretnych rozwiązań problemów społecznych i umie wskazać wady i zalety tych propozycji z punktu widzenia ich zgodności z założeniami współczesnej demokracji liberalnej
9. Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze działania służące realizacji określonych zadań
10. Potrafi tworzyć projekty społeczne i aktywnie w nich uczestniczyć
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła – uwzględniająca obecność na zajęciach i aktywność
2. Egzamin pisemny
30 godzin kontaktowych
25 godzin przygotowania do egzaminu
25 godzin przygotowania do zajęć – czytanie lektur
Literatura
Literatura zalecana uzupełniająca
G. Sartori, „Teoria demokracji”, PWN 1994,
R. Dahl: „Poliarchia” (str. 196 – 200), C. Friedrich, Z. Brzeziński: „Dyktatura totalitarna” (str. 208 – 214), J. Linz „Reżym autorytarny” (str. 215 – 221) w: M. Ankiewicz (red.) „Władza i polityka”, Warszawa 1986
S. Huntington, „Trzecia fala demokratyzacji”, PWN Warszawa 1995, rozdz. 1, str. 13 – 40
R. Dahl „Poliarchia”, w: „Władza i polityka”, red. M. Ankiewicz, Warszawa 1988, str. 196
R. Dahl, „O demokracji”, Instytut Wydawniczy ZNAK, Kraków 1998, rozdz. 4 „Co to jest demokracja” str. 37
J. Kurczewski, „Demokracja pod rządami prawa”, w: J. Kurczewski, „Demokracja pod rządami prawa” (red.), ISP PANN, Warszawa 1993; J. Kurczewski, „Stalinizm i drogi wyjścia” w: J. Kurczewski, „Stalinizm”, IPSiR UW, Warszawa 1991
P. Hofmański, Europejska Konwencja Praw Człowieka i jej znaczenie dla prawa karnego”, Temida2, Białystok 1993; rozdz. 2 „Konwencja i jej znaczenie w systemie międzynarodowej ochrony praw człowieka” (str. 19 – 34)
Konstytucja RP; P. Winczorek „Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej”, LIBER, Warszawa 2000, Rozdział II (str. 45 – 108)
Z. Krasnodębski „O czym można dyskutować w demokracji” (str. 10 – 42), J. Szacki „Przeciw a nawet za tezami Krasnodębskiego” (str. 43 – 52), E Wnuk-Lipiński „Granice liberalnej demokracji” (str. 53 – 64) w: ZNAK styczeń 2000.
M. Król „Jaka demokracja”, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2017
H. Arendt „Korzenie totalitaryzmu”, Krytyka, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1989
A. Besancon „Pomieszanie języków”, Warszawa 1989
E. Goffman „Charakterystyka instytucji totalnych” w „Elementy teorii socjologicznych”, PWN, Warszawa 1975
V. Havel „Siła bezsilnych” w „Eseje polityczne” Wydawnictwo Krąg, Warszawa 1984
A. Hertz „Szkice o totalitaryzmie”, PWN, Warszawa 1994
J. Linz „Totalitaryzm i autorytaryzm” w „Władza i społeczeństwo”, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 1995
K. R. Popper „Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie” PWN, Warszawa 1993
H. Świda-Ziemba „Człowiek wewnętrznie zniewolony”, ISNS UW, Warszawa 1997
Z. Bauman „Nowoczesność i zagłada” Warszawa 1989
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: