Sztuki wizualne w ujęciu strukturalnym 3402-00SWWUS
Zakres tematyczny
1. Wstęp: Strukturalność i antystrukturalność sztuki współczesnej
2. Pole sztuki i świat sztuki – perspektywa instytucjonalna
3. Historyczność pola sztuki
4. Sztuka a stratyfikacja społeczna
5. Estetyzacja rzeczywistości i nadprodukcja obrazów
6. Sztuka i konsumpcja
7. Makdonaldyzacja sztuki, muzeów i galerii
8. Sztuka i reklama
9. Sztuka jako segment przemysłu kulturowego i gospodarki kreatywnej
10. Sztuka i polityka
11. Sztuki plastyczne vs społeczeństwo i kultura współczesnej Polski
12. Sztuka współczesna, filozofia, nauka – wzajemne relacje
13. Dyskurs terapeutyczny w sztuce
14. Sztuka jako projekt refleksyjnego „ja”
15. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- potrafi sformułować podstawowe zagadnienia socjo-kulturowe dotyczące sztuk plastycznych XX i XXI wieku;
- posiada wiedzę z zakresu mediów i kierunków artystycznych;
- potrafi dokonywać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła sztuki;
- posiada wiedzę z zakresu różnych nurtów krytyki artystycznej.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach oraz ocena z pracy semestralnej.
Literatura
A. C. Danto 2006, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków, s. 35 – 46.
P. Bourdieu, L.J.D. Wacquant, Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa 2001, s. 77 – 99.
M. Golka, Socjologia sztuki, Warszawa 2008, Rozdział 3. Obieg sztuki, s. 96 – 144.
P. Bourdieu 2005, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa, s. 9 – 16, 323 – 364.
U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 2008, s. 66 – 98, 187 – 220.
W. Welsch, Estetyka poza estetyką, Kraków 2005, s. 75 – 111.
N. Mirzoeff, Czym jest kultura wizualna?, w: M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka [red.], Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków 2012, s. 158 – 192.
S. Lash, C, Lurry, Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy, Kraków 2011, s. 11 – 57, 91 -114.
D. Hyslop, Dziesięciolecie Tate Modern w Londynie – kultura i rewitalizacja miasta, w: D. Folga- Januszewska i B. Gutowski [red.], Ekonomia muzeum, Kraków 2011, s. 27 – 30.
D. Throsby, Ekonomika kultury i polityka kulturalna: co łączy te dziedziny, w: B. Jung [red.], Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki, Warszawa 2011, s. 33 – 44
M. Hutter, Kultura w gospodarce ery kreatywności i doznań, w: B. Jung [red.]…, dz. cyt., s. 45 – 54.
P. Kern, Polityka kulturalna: nowe trendy w Europie, B. Jung [red.]…, dz. cyt., s. 55 – 69.
T. Holert, Dizajn i nerwowość,w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, s. 17 – 32.
M. Wigley, Co się stało z projektowaniem totalnym w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, ,s. 33 – 55.
M. Krajewski, Praca rąk we współczesnej sztuce. Manualność jako metafora, w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, s. 57 – 69.
T. Bierkowski, Czy potrzebujemy projektowania zaangażowanego, w: Nerwowa drzemka. O poszerzaniu pola w projektowaniu, Warszawa 2009, s. 71 – 81.
C. Duncan, Muzeum sztuki jako rytuał, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005, s.279 – 298.
D. Głazek, Muzeum – rytuały i preparaty z organizmu sztuki, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005, s. 299 – 312.
V. Newhouse, W stronę nowego muzeum, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005, s. 589 – 632.
A.M. Chołdzyński, Architektura współczesna i muzea, w: D. Folga- Januszewska i B. Gutowski [red.], Ekonomia muzeum, Kraków 2011, s. 67 - 68.
M. Pabich, Ekonomika architektury i przestrzeni muzealnej, w: D. Folga- Januszewska…, dz. cyt., s. 69 – 75.
G. Ritzer, Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001, s. 46 – 47.
S.Dietz, Kuratorstwo (w) sieci, w: M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki…, dz. cyt., s. 655 – 684.
J. Clair, Kryzys muzeów, Kraków 2009, s. 33 – 60, 95 – 96
J. Rancière, Estetyka jako polityka, Warszawa 2007, s. 21 - 39.
J. Rancière, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, Kraków 2009, s. 37 – 55.
P. Piotrowski, Znaczenia modernizmu, Poznań 2011, s. 209 - 269.
A. Turowski, Polska, kraj formy osłabionej, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli gdzie?, Warszawa 2006 (katalog wystawy), s. 10 – 15.
E. Mikina, Gdzie?, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli ..., dz. cyt., s. 22 – 30.
B. Czubak, W Polsce czyli gdzie?, w: B. Czubak (red.), W Polsce czyli…, dz. cyt., s. 42- 55.
P. Możdżyński, Dlaczego nie rozumiemy sztuki współczesnej?, Portal Gazety Wyborczej,
http://wyborcza.pl/1,112588,10287125,Dlaczego_nie_rozumiemy_sztuki_wspolczesnej_.html
Literatura nadobowiązkowa
J. Baudrillard, Spisek sztuki, Warszawa 2006.
Z. Bauman, Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy, w: Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000, s. 155 – 164.
M. Carlson, Performans, Warszawa 2007.
M. Golka, Socjologia sztuki, Warszawa 2008.
N. Heinich, Socjologia sztuki, Warszawa 2010.
R.W. Kluszczyński, Awangarda w ponowoczesności, w: „Kultura Współczesna” nr 1 (39) 2004, s. 126 – 137.
M. Korzeniowska-Marciniak, Międzynarodowy rynek sztuki, Kraków 2001.
J.F. Lyotard, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Kraków 1996, s. 47 – 61.
J.F. Lyotard, Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, w: R. Nycz (red.), Postmodernizm… dz.cyt., s. 62 – 80.
A. Matuchniak-Krasuska Gust i kompetencja. Społeczne zróżnicowanie recepcji malarstwa, Wydawnictwo UŁ, Łódź 1988.
P. Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Warszawa 2011.
S. Ossowski, Wybór pism estetycznych, Kraków 2005.
P. Piotrowski, Muzeum krytyczne, Poznań 2011.
M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Antologia, Kraków 2005.
Ł. Ronduda, Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Kraków 2006.
A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945 – 2005, Warszawa 2006.
W. Welsch, Narodziny filozofii postmodernistycznej z ducha sztuki modernistycznej, w: R. Nycz (red.), Odkrywanie modernizmu…, dz.cyt., s. 429 – 461.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: