Historia idei i teorii politycznych w XIX i XX wieku 3402-00HITP
Podczas zajęć, na które składają się wykład i ćwiczenia, omówione zostaną teksty stanowiące podstawę trzech kierunków myśli nowoczesnej: liberalizmu, konserwatyzmu i socjalizmu.
Refleksja nad tekstami XIX i XX-wiecznych myślicieli, wiedza uzyskana podczas wykładów oraz dyskusje prowadzone w ramach ćwiczeń pozwolą studentom zrozumieć główne nurty zmian kulturowych w Europie ostatnich dwóch stuleci, poznać logikę świadomości i działania rewolucyjnego i zrozumieć procesy tworzenia się mechanizmów demokracji parlamentarnej.
Program zajęć umożliwi także poznanie źródeł scjentystycznego poglądu na świat i jego politycznych konsekwencji, tworzenia się kapitalizmu, a także zarysowanie głównych założeń koncepcji nowoczesności w ramach liberalizmu, komunizmu i faszyzmu. Ważnym elementem zajęć będzie poznanie elementów składowych systemów: totalitarnego i autorytarnego, a także źródeł współczesnego nacjonalizmu.
W ramach zajęć studenci będą ćwiczyć się w sztuce dyskusji, a także pisania – jednym z elementów zaliczenia jest przygotowanie eseju na wybrany temat związany z tematyką zajęć.
Przedmioty powiązane:
• Filozofia, Historia filozofii
• Historia myśli socjologicznej
• Historia Idei
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi:
• wskazać elementy charakterystyczne dla trzech kierunków myśli nowoczesnej: liberalizmu, konserwatyzmu i socjalizmu
• zaprezentować proces tworzenia się mechanizmu demokracji parlamentarnej oraz gospodarowania kapitalistycznego
• przedstawić główne nurty zmian kulturowych w Europie w XIX I XX wieku
• wyjaśnić wpływ różnych nurtów intelektualnych na kształtowanie się idei politycznych
• Opisać logikę świadomości i działania rewolucyjnego
• Wskazać elementy scjentystycznego poglądu na świat, wymienić jego polityczne konsekwencje oraz wskazać negatywne skutki dla politycznego myślenia
• Wyliczyć elementy składające się na system totalitarny i odróżniać go od systemu autorytarnego
• Zarysować główne założenia koncepcji nowoczesności w ramach liberalizmu, komunizmu i faszyzmu
• Pokazać ewolucję współczesnego nacjonalizmu i wymienić jego źródła
• dokonać samodzielnej analizy tekstów wybranych myślicieli XIX i XX wieku, poświęconych zagadnieniom polityki, władzy, suwerenności,
• dokonać interpretacji wybranych tekstów, zagadnień, przytaczać argumenty wynikające z przedstawionych w nich koncepcji
Kryteria oceniania
Egzamin – znajomość zagadnień omawianych podczas zajęć i opisanych w lekturach
Zaliczenie z ćwiczeń
PRZEDMIOT 60 GODZIN (30 GODZIN WYKŁADU I 30 GODZIN ĆWICZEŃ)
Literatura
1) Jean-Jacques Rousseau, "Umowa społeczna", wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2009
2) Immanuel Kant "O wiecznym pokoju: zarys filozoficzny", w: "Rozprawy z filozofii historii", Wyd. ANTYK, Kęty 2005
3) Edmund Burke "Rozważania o rewolucji we Francji", ZNAK 1994, WUW 2008
4) "Eseje Polityczne Federalistów", ZNAK 1999
5) Alexis de Tocqueville "O demokracji w Ameryce", PIW 1976, ZNAK 1996, Aletheia 2005
6) John S. Mill "O wolności", PWN 1999
7) Karol Marks, Fryderyk Engels, "Manifest Komunistyczny", różne wydania
8) Max Weber, "Polityka jako zawód i powołanie" wyd. ZNAK 1998.
9) Carl Schmitt "Duchowa i historyczna sytuacja dzisiejszego parlamentaryzmu" w: "Teologia polityczna i inne pisma", ZNAK 2000
10) Hannah Arendt "Korzenie totalitaryzmu" Świat Książki 2014
11) Isaiah Berlin, "Dwie koncepcje wolności" [w:] tegoż, "Cztery eseje o wolności", wyd. Zysk i Spółka 2000
12) Simone de Beauvoir, "Druga płeć" wyd. Czarna Owca 2003
13, 14) Do wyboru przez prowadzącą/ego ćwiczenia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: