- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Antropologia wizualna II 3402-00ANWII-OG
Zajęcia prowadzone są w małej grupie i mają charakter praktycznych warsztatów dyskursu wizualnego. Zamierzam prowadzić je z wykorzystaniem sprzętu filmowego i programów do montażu, zakupionych z grantów Archiwum Etnograficznego.
1. Wprowadzenie do zajęć, omówienie programu. Film: "Żeby nie bolało" Marcela Łozińskiego Analiza filmu, aspekty etyczne w filmie dokumentalnym. Film: "Z punktu widzenia stróża nocnego" Krzysztofa Kieślowskiego. 2. Film antropologiczny, dokumentalny, elementy fabularne w filmie dokumentalnym. Film "Chronique d'un été" lub "Moi, un Noir"Jeana Roucha. 3. O scenariuszu w filmie dokumentalnym, pytania badawcze w pracy nad filmem, kompozycja filmu. Film: "Krystyna M." Kazimierza Karabasza. 4. Punkty widzenia kamery, plany, światło, kompozycja kadru i ujęć, elementy jezyka filmu. Filmy: "Dzień za dniem", "Robotnice", "Mgła" Ireny Kamieńskiej, "89 mm do Europy" Marcela Łozińskiego. 5. Film dokumentalny analiza treści i formy wybranych dzieł (wykorzystanie wiedzy dotyczącej scenariusza, techniki rejestracji obrazu, wyboru ujęć, decyzji operatorskich i reżyserskich.) "24h godziny Jadwigi L.", "Nasze znajome z Łodzi" Krystyny Gryczełowskiej, "Danuta" Artura Żmijewskiego. 6. Różne środki przekazu, różne rozwiązania filmowe, animacja. Filmy: "Ostry film zaangażowany" Julian Antonisz, "Solo na ugorze" Jerzy Kalina, "Byłem żolnierzem" Krzysztof Kieślowski, "Król" Marcel Łoziński, "South Park - The Red Badge of Gayness", "Portret w kropli" Kazimierz Karabasz 7. Podstawy montażu filmowego. Analiza filmu: "Psychodrama czyli bajka o księciu i kopciuszku wystawiona w zakładzie dla nieletnich dziewcząt w D." Marka Piwowskiego, pod kątem montażu. 8. Ćwiczenia z obsługi kamery. Omówienie i przygotowanie do zadania: Co jest dla mnie ważne? Opowiedz w 3. ujęciach. Pierwszy etap - scenariusz. 9. Praca z kamerą. Zadanie: przedstaw za pmocą ujęcia filmowego detal charakteryzujący wybraną osobę. Film: "Margaret Mead: Portrait by a Friend" Jeana Roucha. 10. Różne rozwiązania montażowe. Film: "Księga rekordów szutki" Aleksandra Manica. Fragmeny "Fridy" Julie Taymor, "Zakochani widzą słonie"Dagura Kari. 11. Analiza materiałów nakręconych przez studentów. 12. Montaż - podstawowe funkcje programu, robienie "ustawek" montażowych, planowanie montażu. 13. Montaż c.d. Różne środki wyrazu - film "La Antena", Estebana Sapira. 14. Pokazy form filmowych stworzonych przez studentów, dyskusja. *film uzupełniający: "Szef wszystkich szefów" Larsa von Triera.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Literatura
D. Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008. M. Banks & H. Morphy, Rethinking Visual Anthropology, Yale Univ. Press 1999. R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996. H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do Nauki o Obrazie, Kraków Z. Benedyktowicz, Widzieć więcej, Antropologia wizualna i wizualność w antropologii, (w? "Polska Szuka Ludowa. Konteksty" , 1-2:1997. B. Brown, Światło w filmie, Warszawa 2009. E. Chaplin, Sociology and Visual Representation, London 1994. J. Collier & M. Collier, Visual Anthropology. Photography as a Research Methods, Albuquerque 1987. U. Czartoryska, Zofia Rydet, (w? "Polska Sztuka Ludowa. Konteksty", 1-2:1997. Czyżewski Stefan, Kamera, światło, montaż, Kraków 2001. U. Eco, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996. R. G. Frensham, Jak napisać scenariusz, Kraków 1998. M. Jazdon, Dokumenty Kieślowskiego, J. Kaczmarek (red.), Kadrowanie Rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej, Poznań 2004. M. Krajewski, Niewidzialne miasto, http://niewidzialnemiasto.pl/ J. V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007. K. Olechnicki, Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawa 2003. K. Olechnicki (red.), Obrazy w działaniu. Studia z socjologii i antropologii obrazu, Toruń 2003. G. Pełczyński, R. Vorbrich (red.), Antropologia wobec fotografii i filmu, Poznań 2004. J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008. K. Reisz, Technika montażu filmowego, Warszawa 1967. R. U. Russin, W. M. Downs, Jak napisać scenariusz filmowy, Warszawa 2005. Z. Rydet, O zapisie socjologicznym, (w? "Polska Sztuka Ludowa. Konteksty", 1-2:1997. M. Sandler, Against the Odds. Women Pioneers in the First Hundred Years of Photography, New York 2002. S. Sontag, O fotografii, Warszawa 1986. G. Stachówna (red.), Kobieta z kamerą, Kraków 1998. P. Sztompka, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2005. L. Zonn, O montażu w filmie, L. Zonn, Zasady montażu fimowego. Film dokumentalny, Warszawa 2001. L. Zonn (red.), Uwagi ze stołu montaźowego, Łódź 2004. S. Žižek, Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, Kraków 2007.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: