Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży 3401-SP-AM-PRDM
Celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży w wieku szkolnym w podziale na etapy edukacyjne. Wiedza ta ma posłużyć osobom pełniącym w szkołach funkcję asystentek i asystentów międzykulturowych do wspierania adaptacji, integracji i edukacji dzieci z doświadczeniem migracji w szkołach w Polsce oraz do wspierania nauczycielek, nauczycieli i kadry pedagogicznej szkół w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji i ich rodzinami. (Część asystentek i asystentów ma dłuższe, praktyczne doświadczenie pracy w tej roli w szkołach, a część nie; większość z nich nie ma przygotowania pedagogicznego).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze umiejętności:
potrafi współpracować z dyrekcją, nauczycielkami i nauczycielami oraz specjalistkami i specjalistami w szkole a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami
potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
test
Literatura
Literatura podstawowa:
1. B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 2, WN PWN, Warszawa 2000
2. B. Harwas-Napierała, J.Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Rozwój funkcji psychicznych, t. 3, WN PWN, Warszawa 2002
3. E. Kiliszek, Psychologia rozwoju człowieka, [w:] K. Ostrowska (red.), Psychologia dla służb społecznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2015, s.162-245
4. M. Przetacznik-Gierowska., M. Tyszkowa., Psychologia rozwoju człowieka, Zagadnienia ogólne, t.1, WN PWN, Warszawa 1996
5. S. J. Turner, D. B. Helms, Rozwój człowieka, WSiP 1999
Literatura uzupełniająca:
1. E. P. Bryant, A. M. Colman, Psychologia rozwojowa, Zysk i S-ka wydawnictwo 1997
2. A. Brzezińska., Społeczna psychologia rozwoju, WN Scholar 2000
3. Z. Włodarski, A. Matczak, Wprowadzenie do psychologii. Podręcznik dla nauczycieli., Warszawa, WSiP 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: