Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 3401-SP-AM-PDSPE
Celem zajęć jest przygotowanie asystentek i asystentów międzykulturowych do wspierania dzieci z doświadczeniem migracji, które jednocześnie mają specjalne potrzeby edukacyjne związane z niepełnosprawnością lub trudnościami rozwojowo-edukacyjnymi. Istotnym celem zajęć będzie także budowanie świadomości dotyczącej granic zakresu zadań i kompetencji asystentek i asystentów w kontekście wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze wiedzy:
zna (i rozumie, jak działa) system wsparcia dla uczniów i uczennic oraz ich rodzin, w tym m.in. zasady korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych, systemu pomocy społecznej
w sferze umiejętności:
potrafi współpracować z kadrą szkoły, a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami
potrafi rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów
jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
test
Literatura
R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek:, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego., Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017
Materiały, publikacje i poradniki dotyczące uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dostępne na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: