Międzykulturowość – potencjał i wyzwania 3401-SP-AM-MPW
W trakcie zajęć omawiane i przepracowywane będą wybrane aspekty psychologii międzykulturowej, a przede wszystkim kwestie różnic kulturowych i procesu adaptacji kulturowej, etnocentryzmu i wynikających z niego zagrożeń, strategii akulturacji wg Johna Berry’ego (asymilacja, integracja, marginalizacja, separacja), włączanie (inkluzja), wspierania pozytywnego nastawienia dziecka do jego tożsamości kulturowej/kulturowych. Omawianym zagadnieniem będzie również ukryty program szkoły w kontekście etnocentryzmu / międzykulturowości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze wiedzy:
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie przebieg procesu akulturacji / adaptacji kulturowej oraz etapy szoku kulturowego
zna i rozumie podstawowe cele swojej pracy, zadania, obowiązki i uprawnienia oraz ich granice
w sferze umiejętności:
potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień
potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów
jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji
jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich / dzieci z doświadczeniem migracji oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
test
Literatura
Checklista dla szkół wielokulturowych”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2016
A. Grudzińska, K. Kubin (red.), „Szkoła wielokulturowa – organizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2010
A. Grudzińska, K. Kubin (red.), „Ukryty program szkoły a równy dostęp do edukacji. Wybór tekstów”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2014
N. Klorek, K. Kubin (red.), „Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne.”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2012
K. Kubin (red.), „Media w społeczeństwie różnorodnym: etyka, pluralizm i równe traktowanie”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015
K. Kubin (red.), „(nie)Widzialne granice – o tym co dzieli i co łączy w wielokulturowości”, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: