Emocje w rozwoju dziecka i w pracy asystentek i asystentów międzykulturowych 3401-SP-AM-ERD
Celem zajęć jest dostarczenie kluczowej wiedzy dotyczącej emocji i ich roli w funkcjonowaniu psychicznym i społecznym dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji. Wiedza pozyskana podczas zajęć ma służyć budowaniu umiejętności adekwatnej oceny sytuacji i potrzeb dziecka, wspierania dobrostanu psychicznego i emocjonalnego dziecka a także wspierania jego rozwoju psychospołecznego. Ponadto udział w zajęciach ma służyć zwiększaniu samoświadomości osób uczestniczących odnośnie własnych sposobów przeżywania emocji i radzenia sobie z emocjami w celu dbania o jakość ich pracy z dziećmi, ich rodzinami oraz kadrą szkoły, swój dobrostan oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student/ka:
w obszarze wiedzy:
zna i rozumie znaczenie emocji w rozwoju dziecka i w pracy asystentek / asystentów międzykulturowych
w obszarze umiejętności:
potrafi współpracować z kadrą szkoły, a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami
potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, biorąc pod uwagę różnice kulturowe i barierę językową
potrafi rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze
w obszarze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się
jest gotowy/a do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
test
Literatura
A. Jurek, Dzieci lecą pierwszą klasą. Jak wspierać dziecko w sytuacji migracji i przeprowadzki? Wskazówki dla dorosłych, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015
K. Kubin (red.), Głos nowego pokolenia. Program zajęć edukacyjno-integracyjnych dla młodzieży
z doświadczeniem migracji – prezentacja założeń, celów i powstałych prac artystycznych, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: