Edukacja i integracja międzykulturowa 3401-SP-AM-EIM
Celem zajęć jest zapoznanie osób uczestniczących z wybranymi podejściami, metodami i narzędziami wspierania edukacji i integracji międzykulturowej, służącymi budowaniu relacji opartych na wzajemnym szacunku, zrozumieniu, współpracy i ciekawości w grupie rówieśniczej w wielokulturowym środowisku szkolnym.
Podczas zajęć osoby uczestniczące poznają praktyczne ćwiczenia i zabawy integrujące możliwe do zastosowania w grupie zróżnicowanej kulturowo.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze wiedzy:
w zaawansowanym stopniu zna kulturę (kraju) pochodzenia dziecka i rozumie kulturowe uwarunkowania jego zachowań
zna i rozumie podstawowe cele swojej pracy, zadania, obowiązki i uprawnienia oraz ich granice
w sferze umiejętności:
potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień
potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
projekt
Literatura
A. Kosowicz, M. Piegat-Kaczmarczyk, Z. Rejmer (red.), „Szkoła integracji międzykulturowej”, Fundacja Polskie Forum Migracyjne (PFM), Warszawa 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: