Kobiety w kulturze i społeczeństwie 3401-SEMM-KKSd
Podczas seminarium student zdobędzie wiedzę i umiejętności potrzebne w celu doskonalenia warsztatu naukowego, podejmowania badań empirycznych i poprawnego przygotowania pracy magisterskiej. Podejmowane prace mają charakter prac badawczych.
W ramach zajęć studenci:
• poznają zasady przygotowania pracy magisterskiej (określenie przedmiotu badań, formułowania pytań badawczych, doboru metod, technik i narzędzi badawczych, prezentacji i dyskusji wyników badań, zasad podawania źródeł itp.),
• analizują literaturę przedmiotu,
• podejmują dyskusję nad podejmowanymi w grupie zagadnieniami badawczymi,
• prezentują postępy swoich prac i poddają je wspólnej ocenie.
Dobór literatury jest indywidualny, związany z wybranym tematem pracy magisterskiej oraz z metodologią badań.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu student/ka:
W ZAKRESIE WIEDZY
1. ma elementarną interdyscyplinarną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym działania i instytucje, a zarazem przedmiocie oddziaływań innych osób i instytucji KW07
2. Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę na temat zjawisk i procesów społecznych, dotyczących kobiet KW09
3. Potrafi samodzielnie stworzyć bibliografię analizowanych zagadnień, wyszukiwać materiały źródłowe, systematyzować je i interpretować, a także opracować warsztat metodologiczny, przeprowadzić badania i je interpretować; umie stosować techniki pozyskiwania danych, wykorzystywane w badaniach empirycznych. KW15
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi wykorzystywać wiedzę wielu dyscyplin nauk społecznych do interpretowania zagadnień związanych z kobietami KU02
2. Potrafi analizować społeczne zjawiska i problemy, z jakimi mierzą się kobiety; umie wskazać ich konsekwencje oraz sposoby przeciwdziałania im. KU06
W ZAKRESIE KOMPETENCJI
1. Ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i umiejętności niezbędnych podczas pisania pracy magisterskiej oraz rozumie potrzebę ich stałego rozwoju KK01
2. Potrafi dostrzegać i uzupełniać swoje braki w wiedzy i umiejętnościach potrzebnych przy pisaniu pracy magisterskiej KK02
Kryteria oceniania
1. Obecność.
2. Ocena ciągła – przygotowanie do zajęć (analiza tekstów merytorycznych, dyskusja, prezentacje fragmentów pracy, sprawozdania z etapów pracy).
3. Samodzielne przygotowanie narzędzi badawczych oraz schematu badawczego.
4. Przygotowanie pracy magisterskiej.
Po pierwszym roku seminarium student/ka powinien: wybrać temat pracy magisterskiej, zgromadzić literaturę przedmiotu oraz przygotować plan i przeprowadzić część pracy badawczej udokumentowanej gotowym fragmentem tekstu (przynajmniej 1 rozdział). W drugim roku seminarium student/ka przygotowuje i prezentuje na bieżącą kolejne etapy pracy badawczej, dokonuje analizy i interpretacji wyników, przygotowuje pracę w formie gotowego do recenzji tekstu. Ostateczna wersja pracy powinna zostać złożona promotorce w maju.
Ocenie podlegają:
Wiedza studenta/ki zaprezentowana w opracowaniach kolejnych etapów pracy magisterskiej (wybór tematyki pracy, dobór i znajomość literatury przedmiotu, znajomość koncepcji naukowych odnoszących się do problematyki pracy.
Ocenie podlega ponadto umiejętność prezentowania swoich obserwacji i doświadczeń badawczych, umiejętność naukowego argumentowania, precyzyjnego formułowania swoich myśli w mowie i na piśmie, krytyczna postawa wobec własnych dokonań, umiejętność pracy i dyskusji zespołowej, a także aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Literatura
Dobór literatury jest indywidualny, związany z wybranym tematem pracy licencjackiej oraz z metodologią badań. Proponowana podstawowa literatura metodologiczna:
Babbie E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2009). Metody Badań Jakościowych, Tom 1 i Tom 2, Warszawa.
Eco U. (2007). Jak napisać pracę dyplomową, WUW, Warszawa.
Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa.
Hammersley M., Atkinson P. (2000). Metody badań terenowych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Kaufmann J. C. (2010). Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, (wyd. II poprawione); Żak, Warszawa.
Silverman D. (2007). Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: