Jaki obywatel: Dobry? Wolny? Zorganizowany? 3401-SEMM-JOd
Problematyka moralności
istota wartości i norm, sposoby istnienia i poznawania wartości; psychologiczne, socjologiczne i kulturowe definicje wartości i norm; etyka a nauka o moralności; prekursorzy socjologicznych badań moralności; pojęcie moralności: koncepcje formalne; moralność jako fakt społeczny (ujęcie materialne przedmiotu); etos jako wyznacznik stylu życia (geneza i ewolucja): społeczne zróżnicowanie etosu; etos arystokratyczny, mieszczański, chłopski i robotniczy; społeczne uwarunkowania moralności; moralność jako czynnik warunkujący zjawiska społeczne; moralność: środowiskowa, zawodowa, etyka biznesu, etyka służb społecznych i życia publicznego; orientacje moralne: prospołeczna, godnościowa, tabuistyczna; instytucjonalne i środowiskowe modele zjawisk moralnych; typologie systemów wartości i norm moralnych; metodologiczne problemy w badaniach wartości społecznych i norm moralnych.
Społeczeństwo obywatelskie
liberalizm i neoliberalizm, Katolicka Nauka Społeczna, typy demokracji (demokracja bezpośrednia, przedstawicielska, demokracja lokalna), relacja: władze państwowe – samorząd terytorialny, samorząd terytorialny w państwie unitarnym, modele samorządu lokalnego, podejście partycypacyjne, elity lokalne, elity samorządowe, mechanizmy rekrutacji do ról w samorządzie, społeczne definiowanie problemów lokalnych, mechanizmy procesów decyzyjnych w na szczeblu gminnym, konflikty, społeczeństwo obywatelskie jako trzeci sektor: organizacje pozarządowe, instytucje dialogu obywatelskiego, ruchy obywatelskie.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- w zakresie wiedzy: ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w społeczeństwie,
- zna zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego,
- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych ,
-w zakresie umiejętności: potrafi samodzielnie pozyskiwać dane potrzebne na potrzeby swojej pracy,
-projektuje i realizuje własne projekty badawcze,
- w zakresie kompetencji: jest zdolny do funkcjonowania w grupach i zespołach
- jest świadomy standardów etycznych.
Kryteria oceniania
Na koniec roku student zobowiązany jest przedłożyć prowadzącemu pierwszą część pracy magisterskiej, która powstaje sukcesywnie przez 2 semestry. Prowadzący na bieżąco kontroluje i konsultuje cząstkowe efekty pracy, udziela wskazówek co dalszych etapów pisania pracy.
1. systematyczna ocena uczestnictwa w zajęciach seminaryjnych
- kryterium oceny na podstawie analizy uczestnictwa studenta w zajęciach zakres posiadanej przez niego wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
2. systematyczna ocena postępów w przygotowywaniu pracy magisterskiej dokonywana przez prowadzącego
- kryterium oceny na podstawie analizy pracy dyplomowej zakres posiadanej przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
Ocenie podlegają:
- wiedza studenta ujawniona w prezentowaniu opracowań kolejnych etapów pracy magisterskiej (uzasadnienia i wybór tematyki pracy, dobór i znajomość literatury przedmiotu, znajomość koncepcji naukowych odnoszących się do problematyki pracy;
- umiejętności wykazane w trakcie pracy koncepcyjnej i poszukiwaniu własnych rozwiązań badawczo – warsztatowych; systematyczność i dociekliwość badawcza; umiejętność naukowego argumentowania, precyzyjnego formułowania swoich myśli w mowie i na piśmie, krytyczna postawa wobec własnych dokonań.
- kompetencje społeczne studenta: aktywne uczestnictwo w zajęciach, w dyskusjach nad projektami badawczymi uczestników seminarium, skuteczna realizacja założonych celów.
Literatura
Indywidualny dobór literatury, związany z wybranym i realizowanym tematem pracy magisterskiej oraz przyjętą metodologią badań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: