Konteksty rodzinne zachowań niedostosowanych 3401-SEML-KRZd
Seminarium umożliwi studentom podejmowanie problematyki badawczej dotyczącej przystosowanego i nieprzystosowanego funkcjonowania rodzin i ich członków.
Rozwój człowieka zachodzi w różnych kontekstach: w rodzinie i pieczy zastępczej lub instytucjonalnej. Ukazanie wagi rodziny dla rozwoju oraz ścieżek zachwiania rozwoju, prowadzących do nieprzystosowania jednostek wychowywanych przez rodziny będzie przedmiotem rozważań i eksploracji badawczych.
Przykładowe obszary badawcze , to:
• Czynniki wewnętrzne (osobowość, psychika, postawy, relacje, niepełnosprawności poszczególnych członków rodziny i ich wpływ na funkcjonowanie, uzależnienia itp.
• Czynniki zewnętrzne (materialne, społeczne, prawne, historyczne, kontekstu kultury, grup odniesienia, wsparcia społecznego itp.)
• Działania podejmowane wobec członków rodzin (odbywanie kary pozbawienia wolności lub realizowanie sankcji lub oddziaływań służb, korzystanie z pomocy psychologiczno-psychiatrycznej, leczenie somatyczne itp.)
• Kontekst społeczno-historyczno-kulturowy funkcjonowania rodziny.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem uczenia przedmiotu powinno być zrozumienie mechanizmu powstawania kryzysu lub nieprzystosowania społecznego , umiejętność sformułowania problemu badawczego, a następnie zaprojektowanie sposobów uzyskania odpowiedzi badawczych. Efektem nauczania powinna być też umiejętność prognozowania funkcjonowania rodiny. Student ma pogłębiona wiedzę z obszaru interdyscyplinarnej perspektywy naukowej (resocjalizacja, socjologia, prawo, psychologia, pedagogika, kryminologia, itp.). Ma rozszerzoną wiedzę na temat więzi społecznych, właściwości wewnętrznych człowieka jako podmiotu działań, ich przyczyn wewnętrznych i zewnętrznych. Student zapozna się z narzędziami badawczymi i diagnostycznymi stosowanymi do pracy z rodzinami i ich członkami. Uczestnictwo w zajęciach wyposaża w podstawową wiedzę o rodzajach zasobów i czynników ryzyka dotyczących rodzin i ich członków. Uczy dokonywania analizy sytuacji, za pomocą metod badawczych (rozmowy, skal szacunkowych, kwestionariuszy, ankiet itp). Ponadto wyposaża w wiedzę na temat obszaru badawczego, ustalania strategii badania.
Kryteria oceniania
Treści prezentowane są przez prowadzącą w postaci prezentacji multimedialnych, poszerzonych analizą przypadków, metod badawczych. Ponadto prowadzone są dyskusje, omawianie projektów badawczych, poszukiwanie efektywnych rozwiązań problemów.
Ocenianie ciągłe na podstawie pracy i zaangażowania uczestników seminarium oraz efektów ich działań badawczych.
Semestr zimowy: zaliczenie na podstawie przedłożonych rozdziałów pracy (około połowa)
Semestr letni: efekt końcowy to napisanie pracy po zrealizowaniu badania empirycznego lub analiz teoretycznych
Literatura
1) A. i. Brzezińska (red), 2013, Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Sopot;
2) E. Jarosz, E. Wysocka, 2006, Diagnoza pschopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa;
3) S. Nowak, 2010, metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa;
4) K. Ostrowska, 2008, Uczniowie i rodzice. Portret własny, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa;
5) W. J. Paluchowski, 2012, Diagnoza psychologiczna. Proces, narzędzia, standardy, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, warszawa;
6) M. Plopa, P. połomski, 2010, Kwestionariusz Relacji Rodzinnych. Wersja dla młodzieży, Wydawnictwo Vizja Press and IT, Warszawa;
7) M. Plopa, 2008, Skala postaw rodzicielskich. Wersja dla rodziców, Wydawnictwo Vizja Press and IT, Warszawa;
8) M. Plopa, 2008, Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków;
9) M. Ryś, 1999, Psychologia małżeństwa i rodziny, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa;
10) D. Silverman, 2009, Interpretacja badań jakościowych, PWN, Warszawa;
11) D. Silverman, 2010, Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa;
12) J. Tarnowski, 1996, Poznać siebie, zrozumieć innych, Oficyna Współczesna, Wrocław
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: