Innowacyjne metody pracy z dzieckiem i rodziną 3401-SEML-IMPd
Seminarium ma za zadanie przygotowanie uczestników do odpowiedzialnego wyboru tematu pracy licencjackiej. Wprowadza studentów w problematykę własnych badań naukowych. Ponadto wymagana jest analiza literatury przedmiotu związana z tematyką pracy dyplomowej. Studenci zapoznani będą ze schematem pracy dyplomowej, określaniem przedmiotu, podmiotu i celu badań. Nauczą się określać problemy badawcze, hipotezy, zmienne oraz wskaźniki. Poznają metody, techniki, narzędzia badawcze. Nabędą umiejętności dobór terenu i grupy badawczej. Przedstawione będą zasady analizy ilościowej i jakościowej. Rozwiną umiejętność formułowania wniosków końcowych – interpretacji wyników badań.
Seminarium przygotowuje do sprostania wymogom formalnym i merytorycznym zapewniającym napisanie pracy dyplomowej na odpowiednim poziomie.
Zakres tematów:
1. Analiza literatury przedmiotu związanej z tematyką pracy dyplomowej.
2. Konstrukcja pracy dyplomowej.
3. Określanie przedmiotu, podmiotu i celu badań.
4. Określanie problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników.
5. Metody, techniki, narzędzia badawcze.
6. Dobór terenu i grupy badawczej.
7. Analiza ilościowa i jakościowa.
8. Wnioski końcowe – interpretacja wyników badań
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student:
Wiedza
─ prezentuje metodologię badań własnych (m.in. konstruuje problemy i hipotezy badawcze do wybranego tematu badań, formułuje zmienne i wskaźniki, określa metody i techniki do specyfiki danego tematu, tworzy stosowne narzędzia badań);
─ interpretuje wiedzę (psychologiczną, pedagogiczną, socjologiczną, prawną) z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej;
Umiejętności
─ efektywnie wyszukuje i gromadzi informacje ze źródeł podstawowych i wtórnych
─ krytycznej analizuje wybrane/wskazane teksty
─ buduje własny warsztat naukowo- badawczy
Kompetencje społeczne
─ prawidłowo identyfikuje, analizuje, interpretuje współczesne problemy społeczne, wychowawcze, profilaktyczne, resocjalizacyjne.
Kryteria oceniania
ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć seminaryjnych
ocena dorobku – przygotowania pracy licencjackiej
Literatura
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa 1984.
D. Kubinowski, Jakościowe badania pedagogiczne, Lublin 2010.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1995.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2002.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Warszawa 1984.
Literatura w zależności od tematu pracy magisterskiej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: